ПСИХОЛОГІЧНІ ТЕНДЕНЦІЇ ПРОЯВІВ ОСОБИСТІСНОЇ ЗРІЛОСТІ СТУДЕНТІВ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ
Ключові слова:
зрілість, особистість, особистісна зрілість, самоприйняття, децентрація, автономність, синергічність, життєва філософіяАнотація
У статті вміщено теоретичний та емпіричний аналіз особистісної зрілості студентів у процесі професійної підготовки. Проаналізовано наукові підходи до розуміння поняття «особистісна зрілість». Установлено зв’язок із такими поняттями, як «зрілість», «особистість». Зазначено, що зрілість – найтриваліший період розвитку особистості, який характеризується тенденцією до досягнення найвищого розвитку духовних, інтелектуальних, фізичних здібностей. Визначено, що особистісна зрілість – це психологічне новоутворення зрілого періоду життя людини у вигляді онтологічного ядра особистості, важливого для его-ідентичності. Вона є одночасно критерієм особистісного зростання та виявом особистісного потенціалу людини, її життєстійкості в здійсненні своєї життєвої стратегії. Виділено основні риси особистості, які виступають індикаторами особистісної зрілості. Розроблено програму емпіричного дослідження, а також досліджено компоненти особистісної зрілості, які сприяють становленню особистості студентів як майбутніх фахівців. Визначено групу компонентів особистісної зрілості, які мають високий рівень особистісної значущості для здобуття майбутньої професії. Емпірично встановлено, що на цьому віковому етапі триває формування професійно значущих характеристик особистісної зрілості, вони ще не завершені й потребують корекції у процесі подальших змін. Відмічено потребу подальших досліджень для створення програм тренінгових занять із метою формування у студентів компонентів особистісної зрілості залежноо від їх індивідуальних особливостей.
Посилання
Abulkhanova-Slavskaya K. A. Strategiya zhyzni [Life strategy] / K. A. Abulkhanova- Slavskaya. – M. : Mysl, 1999. – 299 p.
2. Головаха Е. И. Жизненная перспектива и профессиональное самоопределение молодежи / Е. И. Головаха. – Киев : Наук. думка, 1988. – 143 с.
Golovakha Ye. I. Zhiznennaya perspektiva i professionalnoye samoopredeleniye molodezhy [Life perspective and youth self-determination] / Ye. I. Golovakha. – K. : Naukova dumka, 1988. – 143 p.
3. Кон И. С. В поисках себя / И. С. Кон. – М. : Политиздат, 1984. – 335 с.
Kon I. S. V poiskakh sebia [In search of oneself] / I. S. Kon. – M. : Ploitizdat, 1984. – 335 p.
4. Кордунова Н. О. Визначення структури і генезису професійного образу студентів-психологів / Н. О. Кордунова // Актуальні проблеми психології : зб. наук. пр. Ін-ту психології ім. Г. С. Костюка. Т. X. Психологія навчання. Генетична психологія. Медична психологія. – К. : ДП «Інформ.-аналіт. агенство», 2014. – Вип. 26. – С. 454–467.
Kordunova N. O. Vyznachennia struktury i henezysu profesiynoho obrazu stu¬dentiv-psykholohiv [Determination of structure and genesis of the professional image of students-psychologists] / N. O. Kordunova // Aktualni problemy psykho¬lohiyi : zbirnyk naukovykh prats Instytutu psykholohiyi imeni H. S. Kostiuka. T. X. Psykholohiya navchannia. Henetychna psykholohiya. Medychna psykholohiya. – K. : DP «Informatsiyno-analitychne ahenstvo», 2014. – Vyp. 26. – P. 454–467.
5. Максименко С. Д. Генезис существования личности / С. Д. Максименко. – Киев : ООО «КММ», 2006. – 240 с.
Maksymenko S. D. Genezis sushchestvovaniya lichnosti [Genesis of personality exustance] / S. D. Maksymenko. – Kiev : OOO «KMM», 2006. – 240 p.
6. Олпорт Г. Становление личности : избр. тр. / Д. О. Леонтьев. – М. : Смысл, 2002. – 462 с.
Olport G. Stanovleniye lichnosti : izbr. tr. [Becoming of personality : selected works] / D. O. Leontiev. – M. : Smysl, 2002. – 462 p.
7. Потапчук Л. В. Психологічна зрілість – основа професійного становлення старшокласників / Л. В. Потапчук // Наукові записки. Серія Психологія. Педагогіка. – Острог, 2000. – Вип 1. – С. 66–70.
Potapchuk L. V. Psykholohichna zrilist – osnova profesiynoho stanovlennia starshok¬lasnykiv [Psychological maturity – the basis of professional formation of senior pupils] / L. V. Potapchuk // Nauk. zap. Ser. : Psykholohiya. Pedahohika. – Ostroh, 2000. – Vyp. 1. – P. 66–70.
8. Рибалка В. В. Теорії особистості у вітчизняній психології та педагогіці / В. В. Рибалка. – Одеса : [б. в.], 2009. – 575 с.
Rybalka V. V. Teoriyi osobystosti u vitchyznianiy psykholohiyi ta pedahohotsi [Theories of personality in national psychology and pedagogy] / V. V. Rybalka. – Odesa : [b. v.], 2009. – 575 p.
9. Реан А. А. Психология адаптации личности / А. А. Реан. – СПб. : Мед. Пресса, 2002. – 352 с.
Rean A. A. Psikhologiya adaptatsyi lichnosti [Psychology of personality adaptation] / A. A. Rean. – SPb. : Med. Pressa, 2002. – 352 p.
10. Савчин М. В. Психологія відповідальної поведінки : [монографія] / М. В. Савчин. – Івано-Франківськ : Місто НВ, 2008. – 280 с.
Savchyn M. V. Psykholohiya vidpovidalnoyi povedinky : [monohrafiya] [Psychology of responsible behavior : [monograph] / M. V. Savchyn. – Ivano-Frenkivsk : Misto NV, 2008. – 280 p.
11. Штепа О. С. Пропріум зрілої особистості / О. С. Штепа // Практична психологія та соціальна робота. – 2004. – № 2. – С. 26–33.
Shtepa O. S. Proprium zriloyi osobystosti [Proprium of mature personality] / O. S. Shtepa // Praktychna psykholohiya ta sotsialna robota. – 2004. – № 2. – P. 26–33.