Psychological Tendencies of Students’ Personal Maturity Manifestations in the Process of Professional Training
Keywords:
maturity, personality, personal maturity, self-acceptance, decentration, autonomy, synergy, life philosophyAbstract
The article presents theoretical and empirical analysis of personal maturity of students during their professional training. The article analyzes scientific approaches to understanding the concept of «personal maturity». The connection of such concepts as «maturity», «personality» is determined. It is indicated, that maturity is the longest period of personal development, which is characterized by tendency to achieve the highest mental, intellectual and physical abilities development. It is highlighted that personal maturity is psychological new formation of mature period of human life in the form of ontological core of personality, significant for ego-identity. It serves as simultaneously the criterion of personal growth and expression of personal human potential, its life stability in implementing its life strategy. The basic personality traits, that serve as indicators of personal maturity are singled out. The program of empirical research is developed and personal maturity components are studied, to promote the development of future specialists. Group of personal maturity components with high level of personal significance for gaining future profession is defined. Empirically determined, that in this age period, the formation of professionally significant characteristics of personal maturity is stillin progress and require correction during subsequent changes. The necessity of further studies of the obtained results is emphasized, to create programs of training sessions for student’s personal maturity components formation, according to their individual characteristics.
References
Abulkhanova-Slavskaya K. A. Strategiya zhyzni [Life strategy] / K. A. Abulkhanova- Slavskaya. – M. : Mysl, 1999. – 299 p.
2. Головаха Е. И. Жизненная перспектива и профессиональное самоопределение молодежи / Е. И. Головаха. – Киев : Наук. думка, 1988. – 143 с.
Golovakha Ye. I. Zhiznennaya perspektiva i professionalnoye samoopredeleniye molodezhy [Life perspective and youth self-determination] / Ye. I. Golovakha. – K. : Naukova dumka, 1988. – 143 p.
3. Кон И. С. В поисках себя / И. С. Кон. – М. : Политиздат, 1984. – 335 с.
Kon I. S. V poiskakh sebia [In search of oneself] / I. S. Kon. – M. : Ploitizdat, 1984. – 335 p.
4. Кордунова Н. О. Визначення структури і генезису професійного образу студентів-психологів / Н. О. Кордунова // Актуальні проблеми психології : зб. наук. пр. Ін-ту психології ім. Г. С. Костюка. Т. X. Психологія навчання. Генетична психологія. Медична психологія. – К. : ДП «Інформ.-аналіт. агенство», 2014. – Вип. 26. – С. 454–467.
Kordunova N. O. Vyznachennia struktury i henezysu profesiynoho obrazu stu¬dentiv-psykholohiv [Determination of structure and genesis of the professional image of students-psychologists] / N. O. Kordunova // Aktualni problemy psykho¬lohiyi : zbirnyk naukovykh prats Instytutu psykholohiyi imeni H. S. Kostiuka. T. X. Psykholohiya navchannia. Henetychna psykholohiya. Medychna psykholohiya. – K. : DP «Informatsiyno-analitychne ahenstvo», 2014. – Vyp. 26. – P. 454–467.
5. Максименко С. Д. Генезис существования личности / С. Д. Максименко. – Киев : ООО «КММ», 2006. – 240 с.
Maksymenko S. D. Genezis sushchestvovaniya lichnosti [Genesis of personality exustance] / S. D. Maksymenko. – Kiev : OOO «KMM», 2006. – 240 p.
6. Олпорт Г. Становление личности : избр. тр. / Д. О. Леонтьев. – М. : Смысл, 2002. – 462 с.
Olport G. Stanovleniye lichnosti : izbr. tr. [Becoming of personality : selected works] / D. O. Leontiev. – M. : Smysl, 2002. – 462 p.
7. Потапчук Л. В. Психологічна зрілість – основа професійного становлення старшокласників / Л. В. Потапчук // Наукові записки. Серія Психологія. Педагогіка. – Острог, 2000. – Вип 1. – С. 66–70.
Potapchuk L. V. Psykholohichna zrilist – osnova profesiynoho stanovlennia starshok¬lasnykiv [Psychological maturity – the basis of professional formation of senior pupils] / L. V. Potapchuk // Nauk. zap. Ser. : Psykholohiya. Pedahohika. – Ostroh, 2000. – Vyp. 1. – P. 66–70.
8. Рибалка В. В. Теорії особистості у вітчизняній психології та педагогіці / В. В. Рибалка. – Одеса : [б. в.], 2009. – 575 с.
Rybalka V. V. Teoriyi osobystosti u vitchyznianiy psykholohiyi ta pedahohotsi [Theories of personality in national psychology and pedagogy] / V. V. Rybalka. – Odesa : [b. v.], 2009. – 575 p.
9. Реан А. А. Психология адаптации личности / А. А. Реан. – СПб. : Мед. Пресса, 2002. – 352 с.
Rean A. A. Psikhologiya adaptatsyi lichnosti [Psychology of personality adaptation] / A. A. Rean. – SPb. : Med. Pressa, 2002. – 352 p.
10. Савчин М. В. Психологія відповідальної поведінки : [монографія] / М. В. Савчин. – Івано-Франківськ : Місто НВ, 2008. – 280 с.
Savchyn M. V. Psykholohiya vidpovidalnoyi povedinky : [monohrafiya] [Psychology of responsible behavior : [monograph] / M. V. Savchyn. – Ivano-Frenkivsk : Misto NV, 2008. – 280 p.
11. Штепа О. С. Пропріум зрілої особистості / О. С. Штепа // Практична психологія та соціальна робота. – 2004. – № 2. – С. 26–33.
Shtepa O. S. Proprium zriloyi osobystosti [Proprium of mature personality] / O. S. Shtepa // Praktychna psykholohiya ta sotsialna robota. – 2004. – № 2. – P. 26–33.