ПСИХОЛІНГВІСТИЧНА ДІАГНОСТИКА Й РЕОРГАНІЗАЦІЯ НЕГАТИВНИХ ГЛИБИННИХ ПЕРЕКОНАНЬ ОСОБИСТОСТІ

Автор(и)

  • Larysa Zasiekina Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

Ключові слова:

негативні глибинні переконання, переживання, неприйняття/нестача любові, безпорадність/низькі досягнення, безпорадність/нестача контролю, пропозиціональний аналіз, психолінгвістична реорганізація

Анотація

У статті представлено результати теоретичного й емпіричного дослідження негативних глибинних переконань особистості як базових когніцій, що визна­чають поведінку людини. Запропоновано авторське визначення негативних гли­бинних переконань як низки усвідомлених і неусвідомлених переживань, які відображають ставлення людини до світу, до інших, до самої себе та ґрун­туються на особистісній історії індивідума. Вибірка досліджуваних містила 72 особи, студентів гуманітарних спеціальностей (психологія, практична психологія, со­ціальна педагогіка, політологія) Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки, віком 18–22 років, серед них 28 – чоловіків, 44 – жінок. Результати емпіричного дослідження дали змогу встановити три групи глибин­них переконань: безпорадності/низьких досягнень (56,4 %), неприйнят­тя/нестачі любові (17,3 %), безпорадності/нестачі контролю (25,6 %). Результати пропо­зиціонального аналізу засвідчують про те, що найтиповішою структурою пропо­зиції для глибинних переконань безпорадності/низьких досягнень є інтер­нальний аргумент, ставлення з негативною модальністю, екстернальний об’єкт, пов’яза­ний зі сферою діяльності, а також контекст у вигляді конкретного простору й часу. Основним напрямом психолінгвістичної реорганізації вважаємо трансфор­мацію інтернального аргумента в екстернальний та зміну модальності відно­шен­ня на позитивну. Найтиповішою структурою пропозиції для глибинних пе­ре­конань неприйняття/нестачі любові є екстернальний аргумент, відношення з негативною модальністю, контекст у вигляді невизначеного часу. Психо­лінгвіс­тична реорганізація цієї групи переконань полягає, передусім, у трансформації екстернального аргументу в інтернальний та означення чіткого часового про­міжку. Найтиповішою структурою пропозиції для глибинних переконань безпо­радності/контролю є інтернальний аргумент,  відношення з негативною модаль­ністю, екстернальний об’єкт у вигляді значущих сфер і людей. Психолінгвістична реорганізація полягає в розширенні інтернального об’єкта за допомогою до­давання екстернального як можливих чинників життєвих подій людини й змен­шення власної відповідальності в різних життєвих ситуаціях.

 

Біографія автора

  • Larysa Zasiekina, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

    доктор психологічних наук, про­фесор, завідувач кафедри загальної та соціальної психології Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки

Посилання

1. Бек Дж. Когнитивная терапия / Дж. Бек. – М. : ООО «И. Д. Вильямс», 2006. – 400 с.
Beck J. Kognitivnayaterapya [Cognitive therapy] / J. Beck. – Moscow : OOO, «I. D. Williams», 2006. – 400 p.
2. Вестбрук Д. Вступ у когнітивно-поведінкову терапію / Д. Вестбрук, Г. Кеннерлі, Дж. Кірк. – Львів : Свічадо, 2014. – 420 с.
Westbrook D. Vstup u kognitivnuterapiyu [An introduction to cognitive and behavioral therapy] / D. Westbrook, H. Kennerley, J. Kirk. – Lviv : Svichado, 2014. – 420 p.
3. Выготский Л. С. Анализ эстетической реакции / Л. С. Выготский. – М. : Лабиринт, 2001. – 480 с.
Vygotsky L. S. Myshlenieirech [Thinking and speech] / L. S. Vygotsky. – Moscow: Labirint, 2001. – 368 p.
4. Засєкіна Л. В. Психолінгвістична діагностика / Л. В. Засєкіна, С. В. Засєкін.– Луцьк : РВВ «Вежа» Волин. нац. ун-ту ім. ЛесіУкраїнки, 2008. – 187 с.
Zasiekina L. V. Psycholingvistychnadiagnostyka [Psycholinguistic diagnostics] / L. V. Zasiekina, S. V. Zasiekin. – Lutsk : RVV «Vezha» Lesya Ukrainka National University, 2008. – 187 p.
5. Засєкіна Л. В. Психолінгвістичні засоби реорганізації травматичної пам’яті / Л. В. Засєкіна, О. П. Василюк // Психологічні перспективи. – Луцьк : СНУ імені Лесі Українки, 2015, № 25.– С. 87–94.
Zasiekina L. V. Psycholingvistychnizasobyreorganizatsiitravmatichnoyipamyati [Psycholinguistic means of traumatic memory reorganization] / L. V. Zasiekina, O. P. Vasylyuk // Psychologichniperpectivy. – 2015, № 25. – P. 87–94.
6. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии : в 2-х т. Т. 2 / С. Л. Ру¬бинштейн. – М. : Педагогика, 1989. – 488 с.
Rubinstein, S. L. Osnovyobshcheypsychologii [Fundamentals of general psychology] / S. L. Rubinstein. – Moscow : Pedagogika, 1989. – Vol. 2. – 488 p.
7. Хайдеггер М. Феноменология и трансцедентальнаяфилософияценности / М. Хайдеггер. – Киев : Cartel, 1996. – 115 с.
Heidegger M. PhenomenologiaI transzendentalnayaphilisophiatsennosti [Phenomenology and Transcendental Philosophy of Value] / M. Heidegger. – Kyiv : Cartel, 1996. – 115 p.
8. Харитонов С. В. Руководство по когнитивно-поведенческой терапии / С. Харитонов. – М. : Психотерапия, 2009. – 176 с.
Haritonov S. V. Rukovodstvopokognitivno-povedencheskoyterapii [Manual for cognitibe and behavioral therapy]. – Moscow : Psichoterapya, 2009. – 176 p.
9. Anderson J. R. propositional theory of recognition memory / J. R. Anderson, G. H. Bower //Memory & Cognition. – 1974. – Т. 2. – № 3. – P. 406–412.
10. Bartlett F. Cambridge, England: 1887-1937 / F. Bartlett // American Journal of Psychology. – № 50. – 1937. – P. 97–110.
11. Beck, A. T. Anxiety disorders and phobias: A cognitive perspective / A. T. Beck, G. Emery, & R. L. Greenberg. – New York, Basic Books, 2005. – 361 p.
12. Gould J. A. Classic Philosophical Questions / J. A. Gould. – Columbus : Bell and Howell Company, 1978. – 671 p.

Завантаження

Опубліковано

2015-11-10

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Zasiekina, L. (2015). ПСИХОЛІНГВІСТИЧНА ДІАГНОСТИКА Й РЕОРГАНІЗАЦІЯ НЕГАТИВНИХ ГЛИБИННИХ ПЕРЕКОНАНЬ ОСОБИСТОСТІ. Психологічні перспективи, 26, 143-156. https://psychoprospects.vnu.edu.ua/index.php/psychoprospects/article/view/79

Схожі статті

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають