ПСИХОТЕРАПЕВТИЧНА ТЕХНІКА «СІМЕЙНА СКРИНЯ» В ПСИХОЛОГІЧНОМУ СУПРОВОДІ СІМЕЙ, ЩО МАЮТЬ ПРОБЛЕМНИХ ДІТЕЙ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2020-35-119-134

Ключові слова:

сім’я,, ядерна сім’я,, проблемна дитина,, психотерапія,, психотехніка,, сімейні установки,, сімейні ролі,, психологічний супровід.

Анотація

У статті презентовано результати використання в процесі психоло­гічного супроводу психотерапевтичної техніки «Сімейна скриня». Методи. Описано основні підходи до застосування психотехніки, під час реалізації якої клієнтові пропонують уявити образ сімейної скрині, передбачаючи, що в описі будуть представлені незадоволені сімейні та особистісні потреби, конфлікти або афекти, що утворюють зміст несвідомого. Указано, що образи, повʼязані з несвідомим, досить універсальні й мають статус архетипових образів, що співвідносяться з екзистенційними життєвими ситуаціями. Результати. Кон­статовано, що в експериментальній групі внаслідок упровадження техніки на етапі контрольного діагностичного зрізу частота вираження позитивної модальності всіх визначених емпіричних показників достовірно вища за частоту вираження такої в контрольній групі. Засвідчено, що серед пред­ставників експериментальної вибірки кількість членів сімей проблемних дітей зі сформованою настановою на позитивне сприйняття й прийняття партнера або інших членів ядерної сім’ї, із відрефлексованою позицією та готовністю до генерування конструктивного простору подружніх і сімейних взаємин, куль­тивування «здорових» сімейних цінностей та настанов, реалізації конструк­тивних рольових патернів сімейного функціонування виявилася більшою, ніж серед представників контрольної вибірки. Відзначено, що рівень формування особистісної настанови на позитивне сприйняття й прийняття партнера або інших членів ядерної сім’ї в членів сімей проблемних дітей у межах упро­вадження психотерапевтичної техніки в 4,5 раза вищий. Висновки. Доведено, що важливим компонентом психологічного супроводу сімей, що мають  про­блемних дітей, є психотерапевтичний етап із використанням психотехніки «Сімейна скриня», спрямованої на розвиток позитивних змін щодо сімейних цінностей, сімейних ролей, сімейних установок, особливостей подружніх і сімейних взаємин та ставлення, прийняття партнера чи інших членів ядерної сім’ї, що стали мішенями психологічного супроводу. Зазначено, що перспек­тив­ними напрямами подальших досліджень є вдосконалення програми пси­хологічного супроводу сімей, що мають проблемних дітей, складання емпірико-діагностичних програм формування змісту психологічного супроводу сімей із використанням ефективних психотерапевтичних технік.

Посилання

1. Barke, U. (2008). Psihoterapija dejstvuet – posredstvom chego pomagaet katatimno-imaginativnaja psihoterapija? Razmyshlenija o dejstvujushhih faktorah psihoterapiju [Does psychotherapy work – where does catatymo-imaginative psychotherapy help? Reflections on the Acting Factors of Psychotherapy]. Katatimno-imaginativnaja psihoterapija kak psihodinamicheskaja obraznaja psihoterapija. Moskva: «Atmosfera», 61–79 (in Russian).
2. Boujen, M. (2005). Teorija semejnyh sistem Mjurreja Boujena: osnovnye ponjatija, metody i klinicheskaja praktika [Murray Bowen’s Theory of Family Systems: Basic Concepts, Methods, and Clinical Practice]. Moskva: Kogito-centr, 342 p. (in Russian).
3. Vitaker, K., Bamberi, V. (1997). Tancy s sem’joj [Dancing with family]. Moskva: Klass, 142 p. (in Russian).
4. Glozman, Zh. M. (2018). Nejropsihologija detskogo vozrasta [Pediatric Neuropsychology]. Moskva: Izd-vo «Jurajt», 249 p. (in Russian).
5. Ivanova, I. B. (2000). Sotsialni problemy ditei i batkiv u konteksti yikhnoho stavlennia do sytuatsii [Social problems of children and parents in the context of their attitude to the situation]. Sotsialno-psykholohichni problemy ditei-invalidiv. Kyiv: Lohos, 58–74 (in Ukrainian).
6. Kisarchuk, Z. G. (2007). Teoretiko-metodologicheskie predposylki vydelenija treh stupenej v simvoldrame [Theoretical and methodological prerequisites for the allocation of three steps in the symboldrama]. Aktual’nі problemi psihologії, 3, 147–157 (in Russian).
7. Kisarchuk, Z. H., Hrebin, L. O. (2017). Metod katatymno-imahinatyvnoi psykhoterapii v konteksti osoblyvostei yoho vykladannia [The method of catatimno-imaginative psychotherapy in the context of the peculiarities of its teaching]. Aktualni problemy psykholohii, 3, 13, 203–255 (in Ukrainian).
8. Kisarchuk, Z. H., Hrebin, L. O., Omelchenko, Ya. M. (2016). Katatymno-imahinatyvna psykhoterapiia yak metod dopomohy postrazhdalym ditiam [Catatimno-imaginative psychotherapy as a method of helping affected children]. Psykholohichna dopomoha ditiam u kryzovykh sytuatsiiakh: metody i tekhniky: metod. posib. Kyiv: Lohos, 232 p. (in Ukrainian).
9. Kisarchuk, Z. H., Omelchenko, Ya. M., Lazos, H. P. (2014). Katatymno-imahinatyvna psykhoterapiia: teoretychni ta tekhnolohichni aspekty zastosuvannia u vitchyznianomu psykhoterapevtychnomu prostori [Catatimno-imaginative psycho¬therapy: theoretical and technological aspects of application in the domestic psychotherapeutic space]. Teorii i tekhnolohii zastosuvannia suchasnykh pidkhodiv do psykhoterapii u vitchyznianykh sotsiokulturnykh umovakh: monohrafiia. Kyiv; Kirovohrad: Imeks-LTD, 8–37 (in Ukrainian).
10. Ljojner, H. (2010). Srednjaja stupen’ simvoldramy. Vvedenie: ocenka znachenija srednej stupeni [The middle stage of the symbolic drama. Introduction: assessment of the value of the middle stage. Symboldrama]. Simvoldrama. Zapo¬rozh’e: «Kreamist», 4–8 (in Russian).
11. Madanes, K. (1999). Strategicheskaja semejnaja terapija [Strategic Family Therapy]. Moskva: Klass, 272 p. (in Russian).
12. Nasledov, A. D. (2005). SPSS: komp’juternyj analiz dannyh v psihologii i social’nyh naukah [SPSS: computer data analysis in psychology and social sciences]. Sankt-Peterburg: Piter, 416 p. (in Russian).
13. Pechii, P. (2012). Symvoldrama v kryzovii interventsii [Symboldrama in crisis intervention]. Forum psykhiatrii ta psykhoterapii, 7, 84–89 (in Ukrainian).
14. Frimen, D. (2001). Tehniki semejnoj psihoterapii [Family Psychotherapy Techniques]. Sankt-Peterburg: Piter, 384 p. (in Russian).
15. Sherman, R., Fredman, N. (2001). Strukturirovannye tehniki semejnoj terapii: rukovodstvo [Structured Family Therapy Techniques: Guides]. Moskva, 336 p. (in Russian).
16. Bateson, G. (1971). A systems approach. Intenational Journal of Psychiatry, 9, 242–244 (in English).
17. Sharma, R. N., Sharma, R. (2006). Childm Psychology. Atlantic Publishers and Distributors, 327 р. (in English).

Завантаження

Опубліковано

2020-08-03

Як цитувати

Mushkevych, M. (2020). ПСИХОТЕРАПЕВТИЧНА ТЕХНІКА «СІМЕЙНА СКРИНЯ» В ПСИХОЛОГІЧНОМУ СУПРОВОДІ СІМЕЙ, ЩО МАЮТЬ ПРОБЛЕМНИХ ДІТЕЙ. Психологічні перспективи, 35, 119-134. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2020-35-119-134

Схожі статті

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають