ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОГЕНЕЗИ ФАХОВОГО ОТОТОЖНЕННЯ СУЧАСНОГО СТУДЕНТСТВА

Автор(и)

  • Daria Hoshovska Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

Ключові слова:

студенти, ототожнення, ідентифікація, професійна ідентичність, генетична психологія, генетично-психологічний методологічний принцип

Анотація

У статті йдеться про психологічні особливості фахового ототожнення сучасних студентів. Розкрито основні концептуальні положення генетичної психології, яка постулюється як потужна методологічна основа вивчення й розвитку професійної ідентичності студентства. Застосовано ключовий прин­цип генетичної психології (за С. Максименком), який пояснює процес набуття ідентичності особистості в ракурсі системного детермінізму й неперервного розвитку. Виокремлено, що згідно з генетично-психологічною традицією пси­хіка є складною багаторівневою системою взаємопов’язаних та взаємозалежних просторово-часових свідомих і несвідомих відносин, між якими існує інфор­маційно-енергетична взаємодія на рівні окремих компонентів і властивостей спільної діяльності. Установлено, що набуття особистісної ідентичності вису­вається в ранг базових, фундаментальних потреб людини, адже засвідчує її спро­можність до віднайдення власної тотожної самості як у площинах індиві­дуального буття, так і в просторі фахової самореалізації. Наголошено, що ненабуття конструктів фахового самоусвідомлення та ідентичності або нехту­вання ними проявляється в індивідуальних і соціальних вимірах, насамперед у розладах ідентифікації, аморфності самовизначення та розбалансуванні ба­га­тьох інших параметрів особистісної психоструктури. Констатовано, що важли­вою запорукою набуття фахової ідентичності є застосування принципу ці­ліс­ності в ракурсі вивчення найширшої мережі комунікативно-перцептивних зв’язків студента, знаходження основних тригерів і бар’єрів спілкування в цих взаєми­нах, виділення чинників, що найвагоміше впливають на формування його інтег­рації/дезінтеграції. Розкрито значущість фахової психологічної підтримки склад­ного процесу самоорганізації як схильності, наміру й бажання  студента до ідентифікаційних змін. Висвітлено основні змістово-семантичні та струк­турно-функціональні компоненти ідентифікації як поліфундаментального фено­мену, відкритого для подальшого вивчення.

 

Біографія автора

  • Daria Hoshovska, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

    кандидат психологічних наук, доцент кафедри вікової та педагогічної психології Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки

Посилання

1. Ангелов Г. В. Соціалізація та ідентифікація особистості / Г. В. Ангелов та ін. ; за заг. ред. акад. В. М. Чугуєнка. – Одеса : СМІЛ, 1999. – 240 с.
Anhelov H. V. Socializacija ta identyfikacija osobystosti [Socialization and identification of the personality]/ H. V. Anhelov ; za zah. red. akad. V. M. Chuhujenka. – Odesa: SMIL, 1999. – 240 p.
2. Гошовська Д. Т. Самосприйняття підлітків як система різновидової ідентифікації : навч.-метод. посібник / Д. Т. Гошовська. - К. : ТОВ «Міжнар. фін. Агенція», 1998. - 30 с.
Hoshovska D. T. Samospryjnjattja pidlitkiv jak systema riznovudovoji identyfi¬kaciji : navch.-metod. posibnyk [Teenagers’ self-perception as the system of varied identification] / D. T. Hoshovska. - К. : ТОV «Miznar. fin. ahencija», 1998. - 30 p.
3. Гошовська Д. Індивідуальні характеристики професійної ідентичності: постановка проблеми / Д. Гошовська // Збірник матеріалів наукової конференції / за ред. проф. М. В. Савчина. – Дрогобич, 2010. – Вип. 4. – С. 25–33.
Hoshovska D. Indyvidualni harakterystyky profesijnoji identychnosti: postanovka problemy [The individual characteristics of professional identity: stating the problem]/ D. Hoshovska // Zbirnyk materialiv naukovoji konferenciji / za red. prof. M. V. Savchyna. – Drohobych, 2010. – Vyp. 4. – P. 25–33.
4. Игнатенко П. И. Идентичность: философский и психологический анализ / П. И. Игнатенко, Н. В. Павленко. – К. : Арт-прес, 1999. – 466 с.
Ihatenko P. I. Identichnost: filosofskij i psihologicheskij analiz [Identity: philo¬sophical and psychological analysis.]/ P. I. Ihatenko, N. V. Pavlenko. – К. : Art-pres, 1999. – 466 p.
5. Идентичность : хрестоматия / сост. Л. Б. Шнейдер. - М. : Изд-во НПО «МОДЭК», 2003. – 272 с.
Identichnost : hrestomatija [Identity: chrestomathy] / sost. L. B. Shnejder. - М. : Izd-vo NPO «МОDEК», 2003. – 272 p.
6. Максименко С. Д. Генетическая психология / С. Д. Максименко. – М. : Рефл-бук, К. : Ваклер, 2000. – 319 с.
Maksymenko S. D. Geneticheskaja psihologija [Genetic psychology] / S. D. Maksymenko. – М. : Refl-buk, К. : Vakler, 2000. – 319 p.
7. Максименко С.Д. Розвиток психіки в онтогенезі : [в 2 т.] / С. Д. Максименко. – К. : Форум, 2002. – Т.1. – 319 с.; Т. 2. –335 с.
Maksymenko S. D. Rosvytok psyhiky v ontohenesi : [v 2 т.]. [The development of the psyche in ontogenesis] / S. D. Maksymenko. – K. : Forum, 2002. Т. 1. – 319 s. ; Т. 2. – 335 p.
8. Пригожин И. Порядок из беспорядка / И. Пригожин, И. Стенгерс. – М. : Смысл, 1983. – 350 с.
Pryhozyn I. Porjadok iz bezporjadka [Order out of chaos]/ I. Pryhozyn, I. Stengers. – M. : Smysl, 1983. – 350 p.
9. Хабермас Ю. Будущее человеческой природы. На пути к либеральной евгенике ? / Ю. Хабермас. – М. : Весь мир, 2002. – 144 с.
Habermas Ju. Buduscheje chelovecheskoj prirody. Na puti k liberalnoj evgenike [The future of human nature. Towards to a liberal eugenics?] / Ju. Habermas. – М. : Ves. mir, 2002. – 144 p.
10. Toffler A. The Third Wave / A. Toffler. – N. Y., 1980. – 366 р.

Завантаження

Опубліковано

2015-11-10

Номер

Розділ

Статті

Схожі статті

1-10 з 516

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.