ЗВ’ЯЗОК ШВИДКОСТІ ЛЕКСИЧНО-СМИСЛОВОЇ ПЕРЕРОБКИ ІНФОРМАЦІЇ З НАВЧАЛЬНОЮ УСПІШНІСТЮ ТА ІНТЕЛЕКТОМ У СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ

Автор(и)

  • Dmytro Vlasiuk Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

Ключові слова:

базові когнітивні процеси, інтелект, семантичне значення, швидкість переробки інформації

Анотація

Останні емпіричні дані засвідчують існування декількох базових когнітив- них процесів, які забезпечують інтелектуальну діяльність. Показано, що цей підхід ґрунтується на теоретичних принципах і моделях структури інтелекту Д. Марра, Б. М. Величковського, Л. В. Засєкіної. Акцентовано на особливій ролі семантичного значення в процесі переробки інформації. Проаналізовано базові когнітивні процеси – швидкісну переробку інформації, робочу пам’ять, утво- рення асоціативних зв’язків, імпліцитне научіння. Показано, що швидкість переробки інформації найбільш досліджений серед базових процесів. Проаналізовано історію досліджень швидкості ментальних процесів. Представлено результати емпіричного дослідження зв’язку швидкості лексично-семантичної переробки інформації з успішністю та академічними досягненнями студентів. У дослідженні взяло участь 51 студент Луцького національного технічного університету. Виявлено високу прогностичну здатність методики диференціації однакових і неоднакових слів щодо поточних академічних досягнень студентів.

Біографія автора

  • Dmytro Vlasiuk, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

    кандидат психологічних наук, доцент кафедри загальної та соціальної психології Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки

Посилання

1. Айзенк Г. Ю. Интеллект: новый взгляд / Г. Ю. Айзенк // В опр. психол. – 1995. – № 1. – С. 111–131.
Ayzenk G. Yu. Intelekt: noviy vzglyad / G. Yu. Ayzenk [Intelligence: A New Look] // Vopr. psihol. – 1995. – № 1. – Р. 111–131.
2. Бойко Е. И. Время реакции человека / Е. И. Бойко. – М. : Медицина, 1964. – 265 с.
Boyko E. I. Vremya reaktsii cheloveka [Human reaction time] / E. I. Boyko. – M. : Meditsina, 1964. – 265 s.
3. Величковский Б. М. Когнитивная наука: основы психологии познания. В 2 т. – Т. 1 / Б. М. Величковский. – М. : Смысл ; Изд. центр «Академия», 2006. – 448 с.
Velichkovskiy B. M. Kognitivnaya nauka: Osnovyi psihologii poznaniya [Cognitive Science: Foundations of epistemic psychology]. V 2 t. T. 1 / B. M. Velichkovskiy. –
M. : Smyisl ; Izdatelskiy tsentr «Akademiya», 2006. — 448 p.
4. Власюк Д. П. Зв’язок показників робочої пам’яті з успішністю навчальної діяльності молодших школярів / Д. П. Власюк // Психологічні перспективи. – 2014. – № 23. – С. 65–76.
Vlasyuk D. P. Zv’yazok pokaznykiv robochoyi pam’yati z uspishnistyu navchal’noyi diyal’nosti molodshykh shkolyarivi [Relationship of working memory indicators with learning’s success in primary school-age children] / D. P. Vlasyuk // Psykho- lohichni perspektyvy. – 2014. – No 23. – P. 65–76.
5. Засєкіна Л. В. Структурно-функціональна організація інтелекту / Л. В. Засєкіна. –
Острог : Вид-во Нац. ун-ту «Острозька академія», 2005. – 370 с.
Zasyekina L. V. Strukturno-funktsional’na orhanizatsiya intelektu [Structural and functional organization of intelligence] / L. V. Zasyekina. – Ostroh : Vyd-vo Nats. un-tu «Ostroz’ka akademiya», 2005. – 370 p.
6. Чуприкова Н. И. Умственное развитие: принцип дифференциации /
Н. И. Чуприкова. – М. : Питер, 2007. – 448 с.
Chuprikova N. I. Umstvennoye razvitiye: Printsip differentsiatsii [Psychology of cognitive development: the principle of differentiation] / N. I. Chuprikova. – M.
: Piter, 2007. – 448 s.
7. Donders F. С. On the speed of mental processes (W. G. Koster Trans.) // Attention and performance / ed. W. G. Koster. – Amsterdam : North-Holland, 1969.
8. Jensen A. R. Mental chronometry and the unification of differential psychology /
A. R. Jensen // R. J. Sternberg, J. E. Pretz. Cognition and intelligence. Identifying the mechanisms of the mind / R. J. Sternberg, J. E. Pretz. – Cambridge
: Cambridge University Press, 2004.
9. Jensen A. R. Psychometric g and Mental Processing Speed on a Semantic Verification Test / A. R. Jensen, G. E. Larson, S. M. Paul // Personality and Individual Differences. – 1988. – 9(2). – Р. 243–255.
10. Kaufman S. B. Associative learning predicts intelligence above and beyond working memory and processing speed / S. B. Kaufman et al. // Intelligence. – 2009. – 37. – Р. 374–382
11. Kaufman S. B. Implicit Learning as an Ability / S. B. Kaufman et al. // Cognition. – 2010. – 116. – Р. 321–340.
12. Madison G. Correlations between general intelligence and components of serial timing variability / G. Madison et al. // Intelligence. – 2009. – 37. – Р. 68–75.
13. Marr D. Early processing of visual information / D. Marr // Philosophical Transactions of the Royal Society of London. – 1976. – B275. – Р. 483–524.
14. Marr D. Vision: A Computational Investigation into the Human Representation and Processing of Visual Information / D. Marr. – New York : Freeman, 1982.
15. Rindermann H. Processing speed, intelligence, creativity and school performance: Testing of causal hypotheses using structural equation models / H. Rindermann,
A. Neubauer // Intelligence. – 2004. – 32. Р. 573–589.

Завантаження

Опубліковано

2015-11-14

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Vlasiuk, D. (2015). ЗВ’ЯЗОК ШВИДКОСТІ ЛЕКСИЧНО-СМИСЛОВОЇ ПЕРЕРОБКИ ІНФОРМАЦІЇ З НАВЧАЛЬНОЮ УСПІШНІСТЮ ТА ІНТЕЛЕКТОМ У СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ. Психологічні перспективи, 25, 23-34. https://psychoprospects.vnu.edu.ua/index.php/psychoprospects/article/view/98

Схожі статті

1-10 з 302

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.