ДЕВІАНТНА СПЕЦИФІКА САМОСВІДОМОСТІ ЛЮДИНИ З ХАРЧОВОЮ АДИКЦІЄЮ: ТЕОРЕТИЧНИЙ РАКУРС ПРОБЛЕМИ
DOI:
https://doi.org/10.29038/2227-1376-2022-40-hoshКлючові слова:
особистість, самосвідомість, девіація, харчова адикція, розлади харчової поведінки людини, девіантна адиктивність, реклама харчових продуктівАнотація
Мета. У статті здійснено теоретичний аналіз психологічних особливостей самосвідомості особистості з харчовою адикцією, зокрема в ракурсі девіантності.
Методи. Для реалізації мети дослідження було задіяно методи наукового теоретичного вивчення : аналіз, синтез, абстрагування, узагальнення.
Результати. Огляд науково-психологічної джерелознавчої бази дав змогу констатувати, що проблема адиктивної харчової поведінки особистості дуже ускладнено впливає на її самоусвідомлення і тісно поєднана з девіантністю. Людина з харчовою адикцією піддається негативній стереотипізації, кепкуванню, гандикапізму, сегрегації та іншим принизливим ставленням. Це може накладати на неї травмогенну стигму і спонукати до усамітнення, самовтечі або й девіантних моделей поведінки. Харчова адикція корелює з харчовою депривацією та супроводжується численними особистісними комплексами і проявами, нервово-психічною анорексією, булімією, компульсивним переїданням тощо. Розлади харчової поведінки співмірні з патогенністю, зумовлюють виникнення амбівалентності, когнітивно-афективної розбалансованості, що загалом негативно впливає на якість самоусвідомлення та самореалізації в мікро- і макросоціумі.
Висновки. У контексті вивчення девіантної поведінки людини окреме вагоме місце займають Харчові адикції істотно ускладнюють особистісну психо- і соціогенезу людини. Самоусвідомлення особистості з харчовими розладами відбувається дуже специфічно і проблемно, оскільки заторкується базовий людський інстинкт до їжі, тому типовими є перепади самооцінки, хисткість самоакцептації, дифузність самототожнення тощо. У стимулюванні девіантно-адиктивного вектору споживання, ідентифікації та самореалізації особистості досить часто маніпулятивну роль відіграє реклама харчових продуктів. Харчові адикції блокують повноцінне самоусвідомлення, зокрема позитивне самоосмислення та самоприйняття особистістю своєї тілесності, та зазвичай негативно впливають на її психофізичне здоров’я.
Посилання
Absaliamova, L.M. (2017). Psykholohichnyi analiz problem kharchovoi povedinky osobystosti [Psychological analysis of the problems of eating behavior of the individual]. Visnyk KhNPU imeni H. S. Skovorody. Psykholohiia - Herald of H.S. Skovoroda KhnPU. Psychology, 55, 5–12. [in Ukrainian].
Absaliamova, L. M. (2019). Kharchova povedinka zhinok : rozlady ta psykhokorektsiia [Eating behavior of women: disorders and psychocorrection]. Kharkiv: Vydavnytstvo «Stylna typohrafiia». [in Ukrainian].
Hoshovska, D. (2021). Psykholohiia femininnoi samoaktseptatsii divchatok-pidlitkiv [Psychology of feminine self-acceptance of adolescent girls]. Lutsk : PP Ivaniuk V.P. [in Ukrainian].
Hoshovska, D., Hoshovskyi, Ya. (2021). Psykholohichni osoblyvosti prostorovo-chasovoi depryvatsii ta styhmatyzatsii osobystosti [Psychological peculiarities of spatio-temporal deprivation and stigmatization of personality]. Psykholohichni perspektyvy - Psychological Prospects Journal, 38, 10–21. [in Ukrainian]. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2021-38-10-21 DOI: https://doi.org/10.29038/2227-1376-2021-38-10-21
Hoshovska, D., Hoshovskyi, Ya.(2022). Psykholohichni osoblyvosti tryvozhnosti y sanohennosti depryvovanoi osobystosti [Psychological peculiarities of anxiety and sanogenicity of the deprived person]. Psykholohichni perspektyvy- Psychological Prospects Journal, 39, 56–68. [in Ukrainian]. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2022-39-hos DOI: https://doi.org/10.29038/2227-1376-2022-39-hos
Hoshovska, D., Hoshovskyi, Ya. (2022). Kharchova depryvatsiia yak polifundamentalne obmezhennia ta blokada bio-, psykho- i sotsiohenezy osobystosti [Food deprivation as a polyfundamental restriction and blockade of bio-, psycho- and sociogenesis of the individual]. Psykhichne zdorovia osobystosti u kryzovomu suspilstvi / zbirnyk materialiv YІІ Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (28 zhovtnia 2022 roku) - Mental health of the individual in a crisis society: collection of materials of the VII All-Ukrainian Scientific and Practical Conference (October 28, 2022). (pp. 81 – 85). Lviv : LvDUVS. [in Ukrainian].
Armitage, C. (2006). Evidence that implementation intentions promote transitions between the stages of change. Journal of Consulting and Clinical Psychology. 2006. 74. 141–151. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-006X.74.1.141
Armitage, C. J. (2004). Evidence that implementation intentions reduce fat intake: a randomized trial. Health Psychology. 2004. 23. 319–323. DOI: https://doi.org/10.1037/0278-6133.23.3.319
Glasgow, R. E., Toobert, D. J., Barrera, M., Strycker, L. A. (2004). Assesment of problem-solving. A key to successful diabetes management. Journal of Behavioral Medicine. 2004. 27. 477–490. DOI: https://doi.org/10.1023/B:JOBM.0000047611.81027.71
Hastings, G., Stead, M., McDermott, L., Forsyth, A., MacKintosh, A.M., Rayner, M., et al. Review of research on the effects of food promotion to children / 2003. URL: http://foodstandards.gov.uk/multimedia/pdfs/foodpromotiontochildren1.pdf
Kim, S., Lee, S., Kang, E., Hur, K., Lee, H., Ahn, C., Cha, B., Yoo, J. (2006). Effects of lifestyle modification on metabolic paremeters and carotid intima-media thickness in patients with type 2 diabetes mellitus. Metabolism. 2006. 5. 1053–1059. DOI: https://doi.org/10.1016/j.metabol.2006.03.017
Paul-Ebhohimhen, V., Avenell, A. (2007). Systematic review of the use of financial in centives in treatments for obesity and overweight. Obesity Reviews. 2007. 23. 1–13.
Povey, R., Wellens, B., Conner, M. (2001). Attitudes towards following meat, vegetarian and vegan diets: an examination of the role of ambivalence. Appetite. 2001. 37. 15–26. DOI: https://doi.org/10.1006/appe.2001.0406
Hart, K., Herriot, A., Bishop, J., Truby H. (2003). Promoting healthy diet and exercise patterns amongst primary school children: a qualitative investigation of parental perspectives. Journal of Human Nutrition and Dietetics. 16. 89–96. DOI: https://doi.org/10.1046/j.1365-277X.2003.00429.x
Resnikow, K., Jackson, A., Wang, T., De, A. K., McCarty, F., Dudley, W. N., Baranowski, T. (2001). A motivational interviewing intervention to increase fruit and vegetable intake through black churches: Results of the Eat for Life Trial. American Journal of Public Health. 91. 1686–1692. DOI: https://doi.org/10.2105/AJPH.91.10.1686
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2017). Self-determination theory: Basic Psychological Needs in Motivation Development and Wellness. New York, NY : Guilford Press. https://www.scirp.org/(S(351jmbntvnsjt1aadkposzje))/reference/ReferencesPapers.aspx?ReferenceID=2531959 DOI: https://doi.org/10.1521/978.14625/28806
Sparks, P., Shepherd, R. (1992). Self-identity and the theory of planned behavior – assessing the role of identification with green consumerism. Social Psychology Quarterly. 55. 388–399. DOI: https://doi.org/10.2307/2786955
Sparks, P. (2000). Subjective expected utility-based attitude–behavior models: the utility of self-identity. Terry, D.J. and Hogg, M.A. (eds) Attitudes, Behavior and Social Context: The Role of Norms and Group Membership. London : Lawrence Erlbaum. 31–46. DOI: https://doi.org/10.4324/9781410603210-3
Tasca, G., Szadkowski, L., Illing, V., Trinneer, A., Grenon, R., Demidenko, N. (2009). Adult attachment, depression and eating disorder symptoms: the mediating role of affect regulation strategies. Personality and Individual Differences. Vol. 47. 662–667. DOI: https://doi.org/10.1016/j.paid.2009.06.006
Winkielman, P., Berridge, K.C., Wilberger, J.L. (2005). Unconscious affective reactions to masked happy versus angry faces influence on consumption behavior and judgements of value. Personality and Social Psychology Bulletin. 31. 121–235. DOI: https://doi.org/10.1177/0146167204271309
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Гошовська Дарія, Гошовський Ярослав
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.