ПСИХОЛІНГВІСТИЧНА ДІАГНОСТИКА Й РЕОРГАНІЗАЦІЯ НЕГАТИВНИХ ГЛИБИННИХ ПЕРЕКОНАНЬ ОСОБИСТОСТІ
Ключові слова:
негативні глибинні переконання, переживання, неприйняття/нестача любові, безпорадність/низькі досягнення, безпорадність/нестача контролю, пропозиціональний аналіз, психолінгвістична реорганізаціяАнотація
У статті представлено результати теоретичного й емпіричного дослідження негативних глибинних переконань особистості як базових когніцій, що визначають поведінку людини. Запропоновано авторське визначення негативних глибинних переконань як низки усвідомлених і неусвідомлених переживань, які відображають ставлення людини до світу, до інших, до самої себе та ґрунтуються на особистісній історії індивідума. Вибірка досліджуваних містила 72 особи, студентів гуманітарних спеціальностей (психологія, практична психологія, соціальна педагогіка, політологія) Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки, віком 18–22 років, серед них 28 – чоловіків, 44 – жінок. Результати емпіричного дослідження дали змогу встановити три групи глибинних переконань: безпорадності/низьких досягнень (56,4 %), неприйняття/нестачі любові (17,3 %), безпорадності/нестачі контролю (25,6 %). Результати пропозиціонального аналізу засвідчують про те, що найтиповішою структурою пропозиції для глибинних переконань безпорадності/низьких досягнень є інтернальний аргумент, ставлення з негативною модальністю, екстернальний об’єкт, пов’язаний зі сферою діяльності, а також контекст у вигляді конкретного простору й часу. Основним напрямом психолінгвістичної реорганізації вважаємо трансформацію інтернального аргумента в екстернальний та зміну модальності відношення на позитивну. Найтиповішою структурою пропозиції для глибинних переконань неприйняття/нестачі любові є екстернальний аргумент, відношення з негативною модальністю, контекст у вигляді невизначеного часу. Психолінгвістична реорганізація цієї групи переконань полягає, передусім, у трансформації екстернального аргументу в інтернальний та означення чіткого часового проміжку. Найтиповішою структурою пропозиції для глибинних переконань безпорадності/контролю є інтернальний аргумент, відношення з негативною модальністю, екстернальний об’єкт у вигляді значущих сфер і людей. Психолінгвістична реорганізація полягає в розширенні інтернального об’єкта за допомогою додавання екстернального як можливих чинників життєвих подій людини й зменшення власної відповідальності в різних життєвих ситуаціях.
Посилання
Beck J. Kognitivnayaterapya [Cognitive therapy] / J. Beck. – Moscow : OOO, «I. D. Williams», 2006. – 400 p.
2. Вестбрук Д. Вступ у когнітивно-поведінкову терапію / Д. Вестбрук, Г. Кеннерлі, Дж. Кірк. – Львів : Свічадо, 2014. – 420 с.
Westbrook D. Vstup u kognitivnuterapiyu [An introduction to cognitive and behavioral therapy] / D. Westbrook, H. Kennerley, J. Kirk. – Lviv : Svichado, 2014. – 420 p.
3. Выготский Л. С. Анализ эстетической реакции / Л. С. Выготский. – М. : Лабиринт, 2001. – 480 с.
Vygotsky L. S. Myshlenieirech [Thinking and speech] / L. S. Vygotsky. – Moscow: Labirint, 2001. – 368 p.
4. Засєкіна Л. В. Психолінгвістична діагностика / Л. В. Засєкіна, С. В. Засєкін.– Луцьк : РВВ «Вежа» Волин. нац. ун-ту ім. ЛесіУкраїнки, 2008. – 187 с.
Zasiekina L. V. Psycholingvistychnadiagnostyka [Psycholinguistic diagnostics] / L. V. Zasiekina, S. V. Zasiekin. – Lutsk : RVV «Vezha» Lesya Ukrainka National University, 2008. – 187 p.
5. Засєкіна Л. В. Психолінгвістичні засоби реорганізації травматичної пам’яті / Л. В. Засєкіна, О. П. Василюк // Психологічні перспективи. – Луцьк : СНУ імені Лесі Українки, 2015, № 25.– С. 87–94.
Zasiekina L. V. Psycholingvistychnizasobyreorganizatsiitravmatichnoyipamyati [Psycholinguistic means of traumatic memory reorganization] / L. V. Zasiekina, O. P. Vasylyuk // Psychologichniperpectivy. – 2015, № 25. – P. 87–94.
6. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии : в 2-х т. Т. 2 / С. Л. Ру¬бинштейн. – М. : Педагогика, 1989. – 488 с.
Rubinstein, S. L. Osnovyobshcheypsychologii [Fundamentals of general psychology] / S. L. Rubinstein. – Moscow : Pedagogika, 1989. – Vol. 2. – 488 p.
7. Хайдеггер М. Феноменология и трансцедентальнаяфилософияценности / М. Хайдеггер. – Киев : Cartel, 1996. – 115 с.
Heidegger M. PhenomenologiaI transzendentalnayaphilisophiatsennosti [Phenomenology and Transcendental Philosophy of Value] / M. Heidegger. – Kyiv : Cartel, 1996. – 115 p.
8. Харитонов С. В. Руководство по когнитивно-поведенческой терапии / С. Харитонов. – М. : Психотерапия, 2009. – 176 с.
Haritonov S. V. Rukovodstvopokognitivno-povedencheskoyterapii [Manual for cognitibe and behavioral therapy]. – Moscow : Psichoterapya, 2009. – 176 p.
9. Anderson J. R. propositional theory of recognition memory / J. R. Anderson, G. H. Bower //Memory & Cognition. – 1974. – Т. 2. – № 3. – P. 406–412.
10. Bartlett F. Cambridge, England: 1887-1937 / F. Bartlett // American Journal of Psychology. – № 50. – 1937. – P. 97–110.
11. Beck, A. T. Anxiety disorders and phobias: A cognitive perspective / A. T. Beck, G. Emery, & R. L. Greenberg. – New York, Basic Books, 2005. – 361 p.
12. Gould J. A. Classic Philosophical Questions / J. A. Gould. – Columbus : Bell and Howell Company, 1978. – 671 p.