ФЕНОМЕНОЛОГІЯ ІНСТИТУЦІЙНОЇ ДЕПРИВАЦІЇ: РЕВІТАЛІЗАЦІЙНІ АСПЕКТИ
Ключові слова:
депривація, інституційна депривація, діти, позбавлені сімейної опіки, освітній заклад інтернатного типу, ревіталізація.Анотація
У статті висвітлено основні підходи до розуміння змістово-функціональної суті феномену інституційної (закладової) депривації. Відзначено негативну й гальмівну роль деприваційних обмежень на загальноособистісний розвиток дітей, позбавлених сімейної опіки. Наголошено, що якраз різнотипна психічна депривація, яка культивується в навчально-виховних закладах закритого типу, чи не найбільше сповільнює перебіг особистісної психогенези, забарвлюючи її дискомфортними й девіантними сегментами. Вказано, що інституційна депривація є соціально-екзистенційним фактом надзвичайної важливості, адже набуває ознак перманентної особистісної кризи й дисфункції та, по суті, завжди є викликом нормальній еволюції й онтогенезу людини як психосоціальної істоти. Відзначено, що своєю глибиною та потужністю інституційна депривація загрожує повноцінному розвитку на всіх рівнях, призводячи до своєрідної інволюції – соціального аутсайдерства. Констатовано, що внаслідок переживання деприваційного синдрому в дитячому інтернатному закладі відбувається зниження загальної вітальної стійкості й рівня психосоціальної збалансованості вихованця, а процес його становлення характеризується звуженням комунікативної активності, психоемоційною фрагментарністю й тенденціями до соціальної аутизації, астенії, депресії тощо. Діти, позбавлені сімейної опіки, перебуваючи в режимі депривації, зазнають численних соціально-психологічних негараздів і деструкцій, а їхня повсякденна життєдіяльність затьмарюється різновидовими обмеженнями розвитку, що вражають базові конструкти психоструктури й негативно впливають на власний біодромальний досвід кожної дитини. Брак сімейної взаємодії, недостатність сенсорної стимуляції, обмеженість та одноманітність життєвих умов дитини в установі інтернатного типу мають велике значення, однак не є фатальними, тому за активного й цілеспрямованого фахового ревіталізаційного (психореабілітаційного, психокорекційного, рекреаційного та іншого впливу) можливі «компенсаторні успіхи» або й значні та позитивні особистісні просоціальні зрушення.
Посилання
Halihusova L. N. Psichologicheskije aspekty vospitanija detel v domach rebenka I v detskich domach [Psychological aspects of bringing up children in infant homes and orphanages]/ L. N. Halihusova, S. J. Mescherlakova, L. M. Tcarehorodceva // Voprosy psikhologii. – 1990. – № 6. – P. 17–25.
2. Гошовська Д. Соціально-психологічна ревіталізація депривованих і неповносправних дітей в освітніх закладах інтернатного типу / Дарія Гошовська // Ревіталізація дітей з особливими потребами : монографія / за заг. ред. проф. Я. О. Гошовського. – Луцьк : ПП Іванюк В. П., 2013. – С. 77–104.
Hoshovska D. Sozialno-psychologitchna revitilisazija depryvovanych i nepovnospravnych ditej v osvitnich zakladach internatnoho typu [Social and psychological revitalization of the deprived and disabled children in educational institutions of orphanage type] / Darija Hoshovska / Revi¬tilisazija ditej z osoblyvymy potrebamy : monografija / za zah. red. prof. Ja. O. Hoshovskoho. – Luck : PP Ivanjuk V. P., 2013. – P. 77–104.
3. Гошовський Я. Ревіталізація психогенези депривованої особистості / Ярослав Гошовський // Теоретичні і прикладні проблеми психології : зб. наук. пр. Східноукр. нац. ун-ту ім. В. Даля. – Луганськ : Ноулідж, 2014. – № 2 (34). – С. 101–108.
Hoshovskyj Ja. Revitalizacija psychogenezy depryvovanoji osobystosti [Revitalization of psychogenesis of deprived personality] / Jaroslav Hoshovskyj // Teoretychni i prykladni problemy psychologiji : zb. nauk. рr. Shidnoukrajinskogo nacionalnogo universytetu imeni Volodymyra Dalуa. – Luhansk : Noulidz, 2014. – № 2 (34). – P. 101–108.
4. Єржабкова Б. Вибрані питання соціальної педагогіки / Бланка Єржабкова. – Дрогобич : Вимір, 2003. – 364 с.
Jerschabkova B. Vybrani pytannja sicialnoj pedahohiky [Some issues of social pedagogic] / B. Jerschabkova. – Drohobych : Vymir, 2003. – 364 p.
5. Прихожан А. М. Дети без семьи / А. М. Прихожан, Н. Н. Толстых. – М. : Педагогика, 1990. – 160 с.
Prichojan A. M Deti bez cem’i [Children without a family] / A. M. Prichojan, N. N. Tolstych. – M. : Pedagogika, 1990. – 160 s.
6. Ревіталізація дітей з особливими потребами : монографія / за заг. ред. проф. Я. О. Гошовського. – Луцьк : ПП Іванюк В. П., 2013. – 360 с.
Revitilisazija ditej z osoblyvymy potrebamy : monografija [Revitalization of children with special needs: monograph] / za zah. red. prof. Ja. O. Hoshovskoho. – Luck : PP Ivanjuk V. P., 2013. – 360 p.