ПСИХОКОРЕКЦІЯ ПРОЯВІВ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОЇ ДЕЗАДАПТАЦІЇ УЧАСНИКІВ БОЙОВИХ ДІЙ

Автор(и)

  • Тамара Кочубинська Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2021-37-111-127

Ключові слова:

психокорекція, соціально-психологічна дезадаптація, учасники операції об’єднаних сил, принципи психокорекції, засоби психокорекції, особистісні зміни.

Анотація

Мета дослідження – теоретичне конструювання та апробація авторської методики психокорекції проявів соціально-психологічної дезадаптації учасників операції Об’єднаних сил. Методи. Для досягнення мети дослідження були застосовані такі методи дослідження: теоретичні: філософсько-психологічний аналіз дослідження, узагальнення теоретико-методологічних підходів, моделювання та конструювання; емпіричні: формувальний експеримент з використанням психодіагностичного комплексу методик; методи математичної обробки даних: порівняльний аналіз за t-критерієм Стьюдента. Реалізація програми психокорекції відбувалася відповідно до 5 етапів: діагностичного, інформаційно-просвітницького, індивідуальної психокорекції, групової психокорекції, оцінки ефективності. Участь у запропонованій програмі психокорекції взяли 38 учасників ООС. Для встановлення достовірності психокорекційної програми, а саме виключення вірогідності вікових динамічних змін, експериментальне дослідження проводилося з 40 учасниками ООС, які не брали участь у програмі психокорекції. Результати. В запропонованій програмі представлені засоби психокорекційного впливу: виокремлено просвітницький блок (лекції, навчальні семінари, програми соціально-психологічного супроводу) та блок психокорекційної роботи (індивідуальна та групова психокорекція), що впливали на прояви соціально-психологічної дезадаптації учасників ООС та сприяли виникненню конструктивних особистісних змін. Основним завданням програми психокорекції є особистісні зміни учасників ООС: гармонізація Я-концепції; емоційна складова: підвищення рівня прояву емоційного комфорту, зниження рівня прояву негативних емоцій: тривожності, агресивності, депресивності; комунікативна складова: підвищення комунікативного потенціалу та конструктивних способів взаємодії; поведінкова складова: вироблення конструктивних поведінкових стратегій; мотиваційно-ціннісна складова: гармонізація екстернальності та інтернальності, підвищення мотивації долання перешкод, конструктивні ціннісні орієнтації. За результатами порівняльного дослідження за t-критерієм Стьюдента для залежних вибірок встановлені якісні відмінності в показниках соціально-психологічної дезадаптації учасників ООС до та після участі у психокорекційній програмі: знизилися прояви показників по шкалах Я-фізичне і Я-сімейне; знизилися прояви агресивності, зокрема переживання образи, фізичної; особистісної тривожності; дезадаптації; неприйняття себе; емоційний дискомфорт; внутрішній контроль. Висновки. Результати формувального дослідження підтверджують ефективність пропонованої програми психокорекції.

Посилання

Barlou, D. (2008). Klynycheskoe rukovodstvo po psykhycheskym rasstroistvam [Clinical Guide to Mental Disorders]. Sankt-Peterburh: Pyter [in Russian].

Bek, Dzh. S. (2006). Kohnytyvnaia terapyia: polnoe rukovodstvo [Cognitive therapy: a complete guide]. Moskva: OO «Y.Vyliams» [in Russian].

Bondarenko, A. F. (1997). Psykholohycheskaia pomoshch: teoryia y praktyka [Psychological assistance: theory and practice]. Kyev: Ukrtekhpres [in Russian].

Bondarenko, O. F. (1996). Psykholohichna dopomoha osobystosti [Psychological help of the person]. Kharkiv: Folio [in Ukrainian].

Burlachuk, L., Kocharian, A., Zhydko M. (2003). Psykhoterapyia [Psychotherapy]. SPb: Pyter [in Russian].

Buriak, O. O., Hinevskyi, M. I., Katerusha, H. L. (2015). Viiskovyi syndrom ATO: aktualnist ta shliakhy vyrishennia na derzhavnomu rivni [ATO military syndrome: relevance and solutions at the state level]. Zbirnyk naukovykh prats Kharkivskoho natsionalnoho universytetu Povitrianykh Syl - Collection of scientific works of Kharkiv National University of the Air Force, 2 (43), 176–181 [in Ukrainian].

Vestbruk, D. (2014). Vstup u kohnityvno-povedinkovu terapiiu [Introduction to cognitive-behavioral therapy]. Lviv: Svidchado [in Ukrainian].

Herman, Dzh. (2019). Psykholohichna travma ta shliakh do vyduzhannia: naslidky nasylstva – vid znushchan u simi do polіtychnoho teroru [Psychological trauma and the path to recovery: the consequences of violence - from domestic abuse to political terror]. Lviv: Staroho Leva [in Ukrainian].

Iomas, F., Klarkyn, Dzh., Kernbehr, O. (2018). Psykhoterapyia, fokusyrovannaia na perenose, pry pohranychnыkh rasstroistvakh lychnosty [Transference-focused psychotherapy for borderline personality disorders. Clinical guidelines]. Klynycheskoe rukovodstvo. Moskva [in Russian].

Klinichne kerivnytstvo Ministerstva SShA u spravakh veteraniv ta Ministerstva oborony SShA shchodo likuvannia posttravmatychnoho stresu [Clinical leadership of the Ministry of Veterans Affairs US Department of Defense and for the treatment of post-traumatic stress] (2017). Kyiv: Ukrainskyi naukovo-doslidnyi instytut sotsialnoi i sudovoi psykhiatrii ta narkolohii MOZ Ukrainy [in Ukrainian].

Lynde, N. D. (2020). Emotsionalno-obraznaya (analiticheski-deystvinnaya) terapiya: chuvstvo – obraz – analiz – deystvie [Emotional-figurative (analytic-real) therapy: feeling - image - analysis - action]. Moskva: Henezys [in Russian].

Kisarchuk, Z. H. (2015). Psykholohichna dopomoha postrazhdalym vnaslidok kryzovykh travmatychnykh podii [Psychological assistance to victims of crisis traumatic events]. Kyiv: TOV Vydavnytstvo «Lohos» [in Ukrainian].

Kokun, O. M., Ahaiev, N. A., Pishko, I. O., Lozinska, N. S., Ostapchuk, V. V. (2017). Psykholohichna robota z viiskovosluzhbovtsiamy - uchasnykamy ATO na etapi vidnovlennia [Psychological work with servicemen - participants of anti-terrorist operation at a recovery stage]. Kyiv: NDTs HP ZSU [in Ukrainian].

Maksymenko, S. D. (2006). Heneza zdiisnennia osobystosti [The genesis of the implementation of personality]. Kyiv: Vydavnytstvo TOV «KMM» [in Ukrainian].

Maslou, A. (1982). Samoaktualizatsiya. Tekstyi [Self-actualization. Texts]. Yu. Yu. Gippenreyter, A. A. Puzyireya (Ed.). Moskva [in Russian].

Monson, K. M., Shnur, P. P., Reznik, P. A., Fridman, M. Dzh., Yanh-Ksu, Yu., Stivens, S. P. (2006). Kohnityvna terapiia dlia veteraniv z posttravmatychnym stresovym rozladom, shcho poviazanyi z viiskovymy podiiamy. Klinichna psykholohiia [Cognitive therapy for veterans with post-traumatic stress disorder associated with military events. Clinical psychology]. Kyiv: TOV Vydavnytstvo «Lohos» [in Ukrainian].

Mushkevych, M. I., Fedorenko, R. P., Melnyk, A. P. (2016). Psykholohichna dopomoha uchasnykam ATO ta yikh simiam [Psychological assistance to ATO participants and their families]. Lutsk: Vezha-Druk [in Ukrainian].

Miuller, M. (2014). Yakshcho vy perezhyly psykhotravmuiuchu podiiu [If you have experienced a traumatic event]. Lviv: Svichado [in Ukrainian].

Osypova, A. A. (2004). Obshchaia psykhokorrektsyia [General psychocorrection]. Moskva: TTs Sfera [in Russian].

Prorok, N., Zaporozhets, O., Kreimeier, Dzh. (2018). Osnovy reabilitatsiinoi psykholohii: podolannia naslidkiv kryzy [Fundamentals of rehabilitation psychology: overcoming the effects of the crisis]. Vol. 1. Kyiv [in Ukrainian].

Romanchuk, O. (2014). Prohrama aktyvnostei "Spravytysia iz travmoiu viiny" Navchalnyi seminar "A-V-S psykholohichnoi dopomohy poterpilym v zoni boiovykh dii ta yikh ridnym [Program of activities "Cope with the trauma of war" Training seminar "ABC of psychological assistance to victims of hostilities and their relatives]. Lviv: Instytut psykhichnoho zdorovia pry UKU [in Ukrainian].

Chukhrii, I. V. (2020). Model psykhokorektsii psykholohichnykh mekhanizmiv sotsialnoho adaptuvannia molodi z porushenniamy funktsii oporno-rukhovoho aparatu [The psychological corrective model for psychological mechanisms of social adaptation of young people with motor disorders]. Psykholohichnyi chasopys - Psychological journal, 6 (2), 43–50. DOI: https://doi.org/10.31108/1.2020.6.2.4 [in Ukrainian].

Chukhrii, I. V. (2019). Psykholohichni mekhanizmy sotsialnoi adaptatsii veteraniv antyterorystychnoi operatsii obiednanykh syl z porushenniamy funktsii oporno-rukhovoho aparatu [Psychological mechanisms of social adaptation of veterans of the anti-terrorist operation of the combined forces with musculoskeletal disorders]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M.P.Drahomanova. Korektsiina pedahohika ta spetsialna psykholohiia - Scientific journal of the National Pedagogical University named after MP Drahomanov. Correctional pedagogy and special psychology, 37, 178–186 [in Ukrainian].

Shevtsov, A. H. (2009). Osvitni osnovy reabilitolohii [Educational basics of rehabilitation]. Kyiv: MP Lesia [in Ukrainian].

Завантаження

Опубліковано

2021-06-15

Як цитувати

Кочубинська , Т. (2021). ПСИХОКОРЕКЦІЯ ПРОЯВІВ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОЇ ДЕЗАДАПТАЦІЇ УЧАСНИКІВ БОЙОВИХ ДІЙ. Психологічні перспективи, 37, 111-127. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2021-37-111-127

Схожі статті

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.