ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ОСОБИСТІСНОГО САМОРОЗВИТКУ МАЙБУТНІХ ПРАКТИЧНИХ ПСИХОЛОГІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2019-34-194-205

Ключові слова:

саморозвиток особистості, юнацький вік, студентство, практичні психологи, особистісний потенціал, активність, рефлексія, особистісне зростання.

Анотація

Найактуальнішою проблема становлення суб’єкта саморозвитку стає в юнацькому віці, коли вирішуються найбільш важливі завдання розвитку особистості: інтеграція і побудова цілісного образу Я, досягнення самоідентичності, особистісне, соціальне і професійне самовизначення. Метою даного дослідження є теоретично визначити психологічні особливості особистісного саморозвитку юнацького віку та експериментально дослідити показники саморозвитку студентів-психологів. На основі теоретичного аналізу саморозвиток особистості визначено як свідому, цілеспрямовану і самокеровану активність особистості, мета якої полягає в позитивній самозміні, що і забезпечує особистісне зростання, самовдосконалення, характеризується рухом від Я-реального до Я-потенційного і його досягненням на рівні зовнішніх проявів активності. У ранній юності формуються пізнавальні і професійні інтереси, потреба в праці, здатність будувати життєві плани, громадська активність, стверджується самостійність особистості, вибір життєвого шляху. Однією з основних психологічних умов готовності суб’єкта до саморозвитку є відчуття і усвідомлення ним потреби в самозміні і особистісному зростанні, що формується в юнацькому віці. Саморозвиток особистості студентів-психологів є інтегральним багаторівневим психологічним новоутворенням, яке характеризує міру підготовленості особистості до діяльності. Рівень саморозвитку майбутніх психологів може бути охарактеризований як середній за більшістю показників методик діагностичного комплексу. Діагностовано високий рівень саморозвитку респондентів за такими показниками, як досягнення успіху, прагнення до влади та задоволеність працею. Більше половини респондентів продемонстрували одночасно високий та середній рівень за показниками сенсожиттєвих орієнтацій – життєві цілі, процес життя, локус контролю життя. Суттєва кількість респондентів показали низький рівень за показником толерантності до двозначності.

Посилання

1. Zimniaia I.A. (2004). Pedagogicheskaia psikhologiia [Pedagogical psychology]. Мoscow : Logos [in Russian].
2. Klimov E.A. (2004). Psikhologiia professionalnogo samoopredeleniia [Psychology of professional self-determination]. Мoscow : Akademiia [in Russian].
3. Kolomynskyi N. L. (2003). Metodolohichni zasady profesiinoi pidhotovky praktychnoho psykholoha [Methodological principles of professional training of a practicing psychologist]. Praktychna psykholohiia ta sotsialna robota - Practical psychology and social work, 4, 8-13 [in Ukrainian].
4. Kuzikova S. B., Maksymenko S. D. (Ed.) (2007). Zhyttievi tsinnosti yak skladova profesiinoho stanovlennia studentiv-psykholohiv [Life values as a component of professional development of psychology students]. Problemy zahalnoi ta pedahohichnoi psykholohii. Zbirnyk naukovykh prats Instytut psykholohii im. H.S. Kostiuka AHY I Ukrainy:Tom IX, chas. 6 - Collection of scientific works G.S. Kostiuk Institute of Psychology:Vol. IX, Issue 6. Kyiv: HNOZIS, 223‒227 [in Ukrainian].
5. Leontyev D.A. (2000). Test smyislozhiznennyieorientatsii (metodika SZhO) [Life-purpose Orientations test (LPO technique)]. Moscow : Smysl. 2nd ed. 18 s. [in Russian].
6. Leontyev D.A., Rasskazova E.I. (2006). Test zhiznestoykosti [Test of viability]. Moscow : Smysl [in Russian].
7. Nikiforov G.S., Dmitrieva M.A. (Ed.) (2010). Psihologiya menedzhmenta: praktikum [Management Psychology: Workshop]. Saint Petersburg : Rech. [in Russian].
8. Pov’iakel N.I. (2003). Profesiohenez samorehuliatsii profesiinoho myslennia v systemi fakhovoi pidhotovky praktychnykh psykholohiv [Professiogenesis of professional thinking self-regulation in the system of professional training of practical psychologists]. Kyiv : NPU im. M. P. Drahomanova - M. P. Drahomanov NPU [in Ukrainian].
9. Serheienkova O.P., Stoliarchuk O.A., Kokhanova O.P. et al. (2012). Vikova psykholohiia: navch. posibnyk [Age Psychology: educ. guide]. Kyiv: Kyivskyi un-t im. B. Hrinchenka, MON Ukrainy, Tsentr uchbovoi literatury - B. Grinchenko Kyiv University, MES of Ukraine, Center for Educational Literature [in Ukrainian].
10. Fetiskin N.P., Kozlov V.V., Manuylov G.M. (2005). Sotsialno-psihologicheskaya diagnostika razvitiya lichnosti i malyih grupp [Socio-psychological diagnosis of the personality and small groups development]. Moskva: In-t Psihoterapii - Moscow: Institute of Psychotherapy [in Russian].
11. Chepelieva N. V., Pov’iakel N. I. (1998). Teoretychne obgruntuvannia modeli osobystosti praktychnoho psykholoha [Theoretical substantiation of the personality model of a practical psychologist]. Psykholohiia: zb. nauk. prats, vyp. III - Psychology: Collection of scientific works, Issue III. Kyiv: NPU im. M.P. Drahomanova - M.P. Drahomanov NPU, 35–41. [in Ukrainian].

Завантаження

Опубліковано

2019-12-29

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Omelchenko, T. (2019). ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ОСОБИСТІСНОГО САМОРОЗВИТКУ МАЙБУТНІХ ПРАКТИЧНИХ ПСИХОЛОГІВ. Психологічні перспективи, 34, 194-205. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2019-34-194-205

Схожі статті

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.