ОСОБЛИВОСТІ ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКУ МІЖ КОНСТРУКТОМ ПРОФЕСІЙНОГО ВИГОРАННЯ ТА ПРОЯВОМ АГРЕСИВНИХ ФОРМ ПОВЕДІНКИ ОСОБИСТОСТІ

Автор(и)

  • Anna Kulchytska Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
  • Tetiana Fedotova Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2019-34-80-93

Ключові слова:

професійне вигорання, ворожість, агресія, роздратування, легітимізація агресїі.

Анотація

Професійна діяльність є однією із найважливіших сфер життя сучасної людини. Це не лише джерело матеріальних ресурсів, необхідних для забезпечення її базових потреб, а й підґрунтя для самореалізації, самоствердження особистості, задоволення амбіцій і прагнень. Синдром професійного вигорання займає одне із ключових місць серед широкого спектру суспільних проблем. Дослідження присвячене проблемі взаємозв’язку рівня сформованості синдрому професійного вигорання особистості та особливостей прояву агресії. У статті систематизовано та узагальнено сукупність наукових поглядів із проблематики професійного вигорання та агресії. Професійне вигорання визначено як відносно стійку властивість особистості, що зумовлена специфікою професійної діяльності та виступає відхиленням від соціальної норми, що призводить до негативних змін у поведінці. Агресія розглядається як будь-яка форма поведінки, націлена на образу, чи заподіяння шкоди в процесі суб’єктно-об’єктних відносин. Емпіричне дослідження ґрунтувалося на методиці О. Рукавішнікова «Визначення психічного вигорання», опитувальнику Басса-Дарки, та опитувальнику легітимізованої агресії М. Хогбен в адаптації С. М. Єніколопова і М. П. Цибульського. Встановлено, що у вибірці осіб із яскраво вираженим професійним вигоранням (перша группа), у порівнянні з працівниками не схильними до нього (друга группа), частіше фіксуються загальні індекси агресивності та ворожості, що перевищують допустиму норму. Диференціація представників обох груп виявлена і за схильністю до виявлення різних видів агресивної поведінки, зокрема, опосередкованої агресії, роздратування, образи, підозрілості. У результаті дослідження також проаналізовано схильність представників двох вказаних груп до легітимізації агресії у різних сферах життя.

Посилання

1. Varaksyn V.N. (2012). Psykholoho-pedahohycheskyy praktykum: uchebnoe posobye dlya vuzov [Psychological-pedagogical practicum: a textbook for universities]. Rostov-na-Donu.: Fenyks. [in Russian].
2. Zaychykova T. V.( 2005) Vzayemozvʺyazok mizh syndromom «profesiynoho vyhorannya» ta osobystisnymy faktoramy [Relationship between “burnout” syndrome and personal factors ]. Naukovi zapysky – Proceedings, 26. (2), 107–114 [in Ukrainian]
3. Karamushka L.M. (2015). Tekhnolohiya psykholohichnoyi pidhotovky personalu derzhadministratsiy do profilaktyky ta podolannya profesiynoho stresu: navch. posib [Technology of psychological training of staff of state administrations for the prevention and management of occupational stress: textbook. tool]. K.: Lohos [in Ukrainian]
4. Kovrovsʹkyy YU.H.(2016). Analiz efektyvnosti vprovadzhennya treninhu «Profilaktyka ta podolannya profesiynoho vyhorannya personalu operatyvno-ryatuvalʹnoyi sluzhby DSNS Ukrayiny [Analysis of the effectiveness of the implementation of the training "Prevention and overcoming of professional burnout of the personnel of the rescue service of the SES of Ukraine]. Orhanizatsiyna psykholohiya; ekonomichna psykholohiya: naukovyy zhurnal Instytutu psykholohiyi imeni H.S. Kostyuka NAPN Ukrayiny – Organizational psychology; Economic Psychology: Scientific Journal of the GS Psychology Institute Kostyuk NAPS of Ukraine , 1 (4), 45–51 [in Ukrainian]
5. Kulʹchytsʹka A. V.( 2015). Psykho-emotsiynyy stan osobystosti yak chynnyk produktyvnosti pratsi na pidpryyemstvakh ta v orhanizatsiyakh [Psycho-emotional state of the individual as a factor of labor productivity in enterprises and in organizations]. Aktualʹni problemy zahalʹnoyi ta sotsialʹnoyi psykholohiyi: Zbirnyk naukovykh statey – Actual problems of general and social psychology: Coll. scientific articles , 39-44 [in Ukrainian]
6. Rukavyshnykov A. A. (2001) Oprosnyk psykholohycheskoho vyhoranyya dlya uchyteley [Psychological burnout questionnaire for teachers]. Yaroslavlʹ: NTSP «Psykhodyahnostyka» [in Russian].
7. Rutkevych A. M. (2006) Polytycheskaya fylosofyya L. Shtrausa [Political philosophy of L. Strauss] . SPb.: Yzdatelʹstvo SPbHU [in Russian].
8. Fetyskyn N.P. (2002) Sotsyalʹno-psykholohycheskaya dyahnostyka razvytyya lychnosty y malykh hrupp [Socio-psychological diagnosis of personality and small group development] . M.: Yzd-vo Ynstytuta psykhoterapyy, 357-360 [in Russian].

Завантаження

Опубліковано

2019-12-29

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Kulchytska, A., & Fedotova, T. (2019). ОСОБЛИВОСТІ ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКУ МІЖ КОНСТРУКТОМ ПРОФЕСІЙНОГО ВИГОРАННЯ ТА ПРОЯВОМ АГРЕСИВНИХ ФОРМ ПОВЕДІНКИ ОСОБИСТОСТІ. Психологічні перспективи, 34, 80-93. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2019-34-80-93

Схожі статті

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають

1 2 > >>