ІНДИВІДУАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ ОСОБИСТОСТІ ЯК ЧИННИК СПОЖИВЧОЇ ПОВЕДІНКИ
DOI:
https://doi.org/10.29038/2227-1376-2016-27-80-91Анотація
Cучасний стрімкий розвиток суспільства й економіки зумовлює потребу розв’язання наукових завдань, у центрі яких − людина як суб’єкт економічної діяльності. Одне із таких завдань − саме дослідження споживчої поведінки та чинників, які впливають на неї. Поведінка споживача не зводиться лише до максимізації корисності, раціональних оцінок і розрахунків. Оскільки, крім функціонального попиту на товар, є і не функціональний попит, зумовлений різними, у тому числі психологічними чинниками. Стаття присвячена дослідженню індивідуально-психологічних характеристик особистості як одного із чинників споживчої поведінки особистості. Обґрунтовано актуальність, проаналізовано дослідження із цієї проблематики, визначено методи та методики вивчення індивідуально-психологічних характеристик особистості й особливостей споживчої поведінки. Наведено кількісний і якісний аналіз результатів діагностики, здійснено інтерпретацію даних емпіричного дослідження означеної проблеми, які демонструються і графічно, і описово. Виявлено індивідуально-психологічні характеристики особистості з використанням «Багатофакторного опитувальника» Р. Б. Кеттела. Результати діагностики представлені за шістнадцятьма показниками. Представлено результати дослідження психологічних типів споживчої поведінки за методикою «Психологічний профіль споживача» О. С. Посипанової. Визначено й описано сім видів профілів споживачів: інноватор, модник, традиціоналіст, консерватор, індивідуаліст, ситуаціоніст, байдужий. За результатами діагностики з допомогою кореляційного аналізу встановлено особливості взаємозв’язку індивідуальних психологічних характеристик особистості й елементів споживчої поведінки, які визначено в типології психологічних профілів споживачів.
Ключові слова: споживча поведінка, індивідуально-психологічні характеристики особистості, психологічний профіль споживача.
Посилання
Harkavenko S. Marketynh : pidruchnyk [Marketing: Tutorial] / S. Harkavenko. – K. : Libra, 2002. – 702 s.
Logkin H. Osoblyvosti ta struktura ekonomichnoyi svidomosti [Features and structure of economic consciousness] / H. Logkin, V. Spasiennikov, V. Komarovska // Sotsialna psyholohiya. – 2004. − № 1 (3). – S. 8−16.
Moskalenko V. Suchsni napriamky doslidgen v ekonomichniy psyholohii [Current areas of research in economic psychology] / V. Moskalenko // Sotsialna psyholohiya. – 2004. − № 2 (4). – S. 3−18.
Posypanova O. Ekonomicheskaya psyholohiya: psyholohicheskiye aspiekty povedeniya potrebiteley : monohrafiya [Economic Psychology: psychological aspects of consumer behavior] / O. Posypanova. – Kaluha : Izd-vo KHU im. K. E. Tsyolkovskoho, 2012. − 296 s.
[Електронний ресурс]. − Режим доступу : http://www.psylist.net/praktikum/
Література:
Амстронг Г. Маркетинг: загальний курс / Г. Амстронг, Ф. Котлер. – М. ; К. : Вид. дім «Вільямс», 2004. – 608 с.
Гаркавенко С. Маркетинг : підручник / С. Гаркавенко. – К. : Лібра, 2002. – 702 с.
Ложкін Г. Особливості та структура економічної свідомості / Г. Ложкін, В. Спасєнніков, В. Комаровська // Соціальна психологія. − 2004. − № 1 (3). – C. 8−16.
Москаленко В. Сучасні напрямки досліджень в економічній психології / В. Москаленко // Соціальна психологія. – 2004. − № 2 (4). – С. 3−18.
Посыпанова О. Экономическая психология: психологические аспекты поведения потребителей : монография / О. Посыпанова. – Калуга : Изд-во КГУ им. К. Э. Циолковского, 2012. – 296 с.
[Elektronnyy resurs]. − Rezhym dostupu : http://www.psylist.net/praktikum/
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2016 Psychological Prospects Journal
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.