РЕАЛІЗАЦІЯ ПСИХОПРОФІЛАКТИЧНОГО ТА ПСИХОДІАГНОСТИЧНОГО АСПЕКТУ КЛІНІЧНОЇ ПСИХОЛОГІЇ У СФЕРІ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.29038/2227-1376-2018-31-83-94Ключові слова:
психологічна профілактика, психодіагностика, психічне здоров’я, студентський вік, навчальна діяльність, психолог.Анотація
У статті досліджено психопрофілактичний та психодіагностичний аспекти клінічної психології у сфері вищої освіти, які дають змогу не лише вивчати хвору людину, а також передбачати й запобігати виникненню та розвитку багатьох психічних змін і порушень. Студентський вік розглянуто як окремий період життєвого циклу людини, у якому провідною діяльністю виступає навчально-професійна діяльність із її специфічними особливостями мети, змісту, мотивації, методів і форм організації. Виділяються навчальні стрес-фактори, які породжують негативні емоційні реакції студентів. Зокрема, головним фактором є інформаційний стрес у зв’язку з необхідністю перероблення великої кількості наукової та навчальної інформації в короткий термін. Наведено результати емпіричного дослідження актуального стану психічного здоров’я студентської молоді під час навчальної діяльності у вищому закладі освіти. Виділено показники особистісних чинників здоров’я, що включають ціннісно-смисловий компонент, атрибутивний стиль пояснення, самооцінку, акцентуації характеру, ставлення до життєвих ситуацій та показники соціальних чинників, якими є задоволеність навчальною діяльністю, референтним оточенням, здатність до ефективної комунікації. Визначено домінуючі показники актуального стану здоров’я в загальній структурі психічного здоров’я студентів й окреслено психопрофілактичне поле діяльності психолога щодо психічного здоров’я в студентському середовищі. Розроблено та апробовано комплексну психопрофілактичну програму роботи зі студентами вищої школи, яка спрямована на активізацію процесів самопізнання, саморозвитку, підвищення мотивації до особистісного та емоційного самовдосконалення; створення позитивного ситуаційного поля психологічної й емоційної комунікації; вироблення конструктивних стратегій навчально-педагогічної взаємодії.
Посилання
2. Malimon L. J., Duchiminska T. I. (2015). Psihologija osobistisnoi bezporadnosti ctudentiv: monografija [Psychology of personal helplessness of students: a monograph]. Lutsk: Vezha-Druk. 192 р.[in Ukrainian].
3. Titarenko T. M. (2001). Osobistisni krizi students’kogo viku: Zb. nauk. st. [Student’s personal crisis]. Lutsk: «Vezha»: Volin. derzh. un-t im. Lesi Ukrainki. 112 р. [in Ukrainian].
4. Podoljak L. G., Yurchenko V. I. (2008). Psihologija vishchoi shkoli: Pidruchnik. 2-evid. [Psychology of Higher School: Textbook]. K.: Karavela. 352 s. [in Ukrainian].
5. Semichenko V. A. (2004). Psihologija pedagogichnoi dijal’nosti [Psychology of pedagogical activity]. K.: Vishchashkola. 335 р. [in Ukrainian].
6. Sirko R. I. (2001). Dejaki aspekti vplivu simejnogo seredovishcha na psihichne zdorov’ja studentiv [Some aspects of the impact of the family environment on the mental health of students]. Zbirnik naukovih prac’ Institutu psihologii im. G. S. Kostuka APNU kraini – Collection of scientific works of the Institute of Psychology them. G. S. Kostyuk Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. T. 3, ch. 3. S. 198–201.