ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ

Автор(и)

  • Alla Mudryk Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

Ключові слова:

компетентність, компетенції, професійна компетентність, професійна компетентність педагога, структурно-функціональні компоненти професійної компетентності педагога.

Анотація

У статті проаналізовано й узагальнено основні теоретичні підходи до дослід­ження професійної компетентності, окреслено особливості професійної компе­тент­ності педагогів, обґрунтовано та представлено архітектоніку структур­ного змісту професійної компетентності педагога через структурно-функціональні компоненти, які визначаються функціонально-професійними компетенціями та професійно-важливими якостями як певною структурою комунікативно-характе­ро­логічних особливостей. Наведено результати емпіричного дослідження пси­хологічних особливостей професійної компетентності майбутніх педагогів. Дослід­жено психологічні чинники, які сприяють формуванню професійної компетент­ності майбутніх педагогів. Представлено характеристику психологічних портре­тів студентів-педагогів І–IV курсів навчання. Особливу увагу приділено висвіт­лен­ню структурно-функціональних компонентів професійної компетентності майбутніх педагогів (інтелектуальному; мотиваційному; комунікативному; емо­ційно-регулятивному; загальнокультурному; спеціально-професійному) та озна­ченню й характеристиці компетенцій, що їх визначають. Зроблено висновки щодо особливостей професійної компетеності та рівня її сформованості в сту­дентів-педагогів, окреслено перспективи подальших досліджень щодо вдоско­налення теоретико-методологічних конструктів вивчення професійно-компе­тентної особистості педагога та прикладних аспектів конструктивної гармоні­зації процесу його професіоналізації.

Біографія автора

  • Alla Mudryk, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

    кандидат психологічних наук, доцент кафедри загальної та соціальної психології Східноєвро­пейського національного університету імені Лесі Українки

Посилання

Adolf V. A. Teoreticheskiye osnovy formirovaniya professionalnoy kompetentnosti uchitelya : afvtoref. dis. … doktora ped. nauk : 14.00.14. [Theoretical bases of formation of professional competence of teachers] / V. A. Adolf. – Moscow : Moscow State University Publishing House, 1998. – 45 p. / V. A. Adolf – MGU – M., 1998. – 45 р.
Barkasi V. V. Formuvannya profesiynoy kompetentnosti v maybutnih uchyteliv inozemnyh mov : avtoref. dis. … kand. ped. nauk : 13.00.14. / [Development of professional competence of future teachers of foreign languages] / V. V. Barkasi. – К., [b. in. ], 2004. – 21 p.
Belenka G. V. Formuvannya profesiynoy kompetentnosti suchasnogo vyhovatelya doshkilnogo navchalnogo zakladu : monografiya. [Formation of professional competence of the modern educator of kindergarten] / Ganna Volodymyrivna Belenka. – K. : Universytet, 2011. – 320 p.
Brazhe T. G. Razvitye tvorcheskogo potenciala uchitelya. [Development of teachers’ creative potential] / T. G. Brazhe // Sov. Pedagogyka. – 1989. – № 8. – P. 89–94.
Verbicky A. A. Aktivnoye obucheniye v vysshey shkole : konteksnyy podhod. [Actual education in university: a contextual approach] / A. A. Verbicky. – M., 1991. – 207 p.
Emelyanov U. N. Teoretscheskiye i metodologicheskiye osnovy socyalno-psihologicheskogo treninga. [Theoretical and methodological basis of socio-psychological training] / U. N. Emelyanov, E. S. Kuzmin – L., 1985 – 238 p.
Kuzmina N. V. Professionalism lichnosti prepodavatelya i mastera proizvodstvennogo obucheniya. [Professionalism individual teachers and teaching] / N. V. Kuzmin. – M. : Higher. sh. , 1990 . – 119 p. / N. V. Kuzmina. – M. : Vyssh. sh., 1990. – 119 p.
Markova A. K. Psihologicheskiy analiz professionalnoy kompetentnosti uchitelya [Psychological analysis of professional competence of teachers] / A. K. Markova // Sov. pedagogica. – 1990. – № 8. – P. 82–88.
Mitina L. M. Psihologiya professionalnogo razvitiya uchitelya. [Psychology of teacher professional development] / L. M. Mitina. – M. : Flinta, 1998. – 200 p.
Pedagogichna maysternist : pidruchnyk. [Teaching Mastery : Manual] // za red. I. A. Zyazuna. – 3-tye vyd., dopov. i pererobl. – K. : SPD Bogdanova A. M., 2008. – 376 p.
Hutorskiy A. V. Klyuchevye kompetetentncii kak component lichnosno-orientirovanoy paradigmy obrazovaniya. [Key competencies as a component of personality-centered educational paradigm] / A. V. Hutorskiy / Narodnoe obrazovanie. – 2003. – № 2. – P. 58–64.
Crowl T. K. Educational Psychology. Windows on Teaching. / Crowl T. K., Kaminsky S., Podell D. M. – Brown & Bench mark publishers, 1997. – 416 p.
Kwasnica R. Wprowadzenie do myslenia o wspomaganium nauczycieli w rozwoju./ w: / Studia Pedagogiczne, LXS. «Z zagadnien pedeutologii i ksztalcenia nauczycieli» / Kwasnica R. ; pod. red. H. Kwiatkowskiej, T. Lewowickiego. – Warszawa, PAN, 1995. – S. 9–43.

Література
Адольф В. А. Теоретические основы формирования профессиональной ком¬петентности учителя : автореф. дис. … д-ра пед. наук : 14.00.14. / В. А. Адольф. – М. : МГУ, 1998. – 45 с.
Баркасі В. В. Формування професійної компетентності в майбутніх вчителів іноземних мов : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.14 / В. В. Баркасі. – К. : [б. в], 2004. – 21 с.
Бєлєнька Г. В. Формування професійної компетентності сучасного вихо¬ва¬теля дошкільного навчального закладу : монографія / Ганна Володимирівна Бєлєнька. – К. : Університет, 2011. – 320 с.
Браже Т. Г. Развитие творческого потенциала учителя / Т. Г. Браже // Сов. педагогика. – 1989. – № 8. – С. 89–94.
Вербицкий А. А. Актуальное обучение в высшей школе : контекстный подход. / А. А. Вербицкий. – М. : Высш. шк., 1991. – 207 с.
Емельянов Ю. Н. Теоретические и методические основы социально-пси¬хологического тренинга / Ю. Н. Емельянов, Е. С. Кузьмин. – Л. : [б. и.], 1985. – 238 с.
Кузьмина Н. В. Профессионализм личности преподавателя и мастера производственного обучения / Н. В. Кузьмина. – М. : Высш. шк., 1990. – 119 с.
Маркова А. К. Психологический анализ профессиональной компетентности учителя. / А. К. Маркова // Сов. педагогика. – 1990. – № 8. – С. 82–88.
Митина Л. М. Психология профессионального развития учителя / Л. М. Ми¬тина. – М. : Флинта, 1998. – 200 с.
Педагогічна майстерність : підручник. / за ред. І. А. Зязюна. – 3-тє вид., допов. і переробл. – К. : СПД Богданова А. М., 2008. – 376 с.
Хуторской А. В. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированной парадигмы образования. / А. В. Хуторской // Народное образование. – 2003. – № 2. – С. 58–64.
Crowl T. K. Educational Psychology. Windows on Teaching. / Crowl T. K., Kaminsky S., Podell D. M. – Brown & Bench mark publishers, 1997. – 416 p.
Kwasnica R. Wprowadzenie do myslenia o wspomaganium nauczycieli w rozwoju./ w: / Studia Pedagogiczne, LXS. «Z zagadnien pedeutologii i ksztalcenia nauczycieli» / Kwasnica R. ; pod. red. H. Kwiatkowskiej, T. Lewowickiego. – Warszawa, PAN, 1995. – S. 9–43.

Завантаження

Опубліковано

2014-03-05

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Схожі статті

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.