Risks of Teacher’s Professional Health

Authors

  • Tetiana Dziuba Poltava V.G. Korolenko National Pedagogical University

Keywords:

professional health, professional health risks, destructive communication, destabilizing organization of professional activities, destruction of professional self-affirmation, demotivators of work productivity

Abstract

The article reviews the results of an empirical study of professional health risks for the teacher. It was noted that the teacher’s negative emotions affect the emotional state of students directly and indirectly, inhibit the development of student’s creativity, cause irreversible deformation to the growing personality. It reviews the technique, which makes it possible to investigate the main factors of adverse effect on the teacher’s professional health for the following parameters: organization of professional environment, informa­tion and communication in the structure of professional organizations, pro­fessional self-actualization. The results of the analysis of risks to teacher’s professional health allowed to identify such groups of risks to teacher’s professional health as “destructive communication”, “destabilizing organization of professional activities”, “destructions of professional self-affirmation” and “demotivators of work productivity”. The content, characteristics and consequences of the negative impact of the components in each of the identified risk groups on teacher’s professional health have been defined. It is shown that there is a negative correlation between risk groups of “destructive communication» and «destabilizing organization of professional activities”.

Author Biography

Tetiana Dziuba, Poltava V.G. Korolenko National Pedagogical University

кандидат психологічних наук,  доцент кафедри загальної, вікової та практичної психології Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка

References

Грисенко Н. В. Формирование позитивных ценностей и соответствующих «сильных» свойств характера как фактор предупреждения эмоционального выгорания педагога и сохранения здоровья субъектов педагогического процесса [Электронный ресурс] / Н. В. Грисенко, Э. Л. Носенко // Клиническая и специальная психология. – 2012. – № 3. – Режим доступа : http://psyjournals.ru/ psyclin/2012/n3/55179.shtml (дата обращения: 17.05.2015)
Grisenko N. V. Formirovanie pozitivnyh cennostej i sootvetstvujushhih «sil’nyh» svojstv haraktera kak faktor preduprezhdenija jemocional’nogo vygoranija pedagoga i sohranenija zdorov’ja sub’ektov pedagogicheskogo processa [The formation of positive values and the corresponding “strong” character traits as a factor of the prevention of teacher’s burnout and preservation of health of the subjects of pedagogical process] [Elektronnyj resurs] / N. V. Grisenko, Je. L. Nosenko // Klinicheskaja i special’naja psihologija. – 2012. – № 3.
2. Дзюба Т. М. Комплекс методик для діагностики професійного здоров’я вчителя / Т. М. Дзюба. – Полтава : ПНПУ ім. В. Г. Короленка, 2015. – 59 с.
Dzyuba T. M. Kompleks metodyk dlya diahnostyky profesiynoho zdorov’ya vchytelya [Complex methods for the diagnosis of teacher occupational health] / T. M. Dzyuba. – Poltava : PNPU imeni V. H. Korolenka, 2015. – 59 p.
3. Дружилов С. А. Психологический террор (моббинг) на кафедре вуза как форма профессиональных деструкцій [Электронный ресурс] / С. А. Дружилов // Психологические исследования. – 2011. – № 3(17). – Режим доступа : http://psystudy.ru
Druzhilov S. A. Psihologicheskij terror (mobbing) na kafedre vuza kak forma professional’nyh destrukcіj [Psychological terror (mobbing) at the Department of the University as a form of self-destruction [Elektronnyj resurs] ] / S. A. Druzhilov // Psihologicheskie issledovanija. – 2011. – № 3 (17).
4. Зайчикова Т. В. Соціально-психологічні детермінанти синдрому «профе¬сійного вигорання» у вчителів : автореф. дис. … канд. псих. наук : спец. 19.00.05 / Зайчикова Т. В. – К., 2005. – 23 с.
Zaychykova T.V. Sotsial’no-psykholohichni determinanty syndromu «profesiynoho vyhorannya» u vchyteliv : avtoref. des. … kand. psykh. Nauk : 19.00.05 [Social-psychological determinants of the syndrome “professional burnout” of the teachers] / Zaychykova T. V. – Kyyiv, 2005. – 23 p.
5. Ильин Е. П. Работа и личность. Трудоголизм, перфекционизм, лень / Е. П. Ильин. – СПб. : Питер, 2011. – 224 с.
Il’in E.P. Rabota i lichnost’. Trudogolizm, perfekcionizm, len’ [Work and personality. Workaholism, perfectionism, laziness] / E. P. Il’in. – SPb. : Piter, 2011. – 224 p.
6. Казин Э. М. Основы индивидуального здоровья человека: введение в общую и прикладную валеологию : учеб. пособ. для студ. высш. учеб. заведений / Э. М. Казин, Н. Г. Блинова, Н. А. Литвинова. – М. : Гуманит. изд. центр «ВЛАДОС», 2000. – 192 с.
Kazin Je. M. Osnovy individual’nogo zdorov’ja cheloveka: vvedenie v obshhuju i prikladnuju valeologiju : Ucheb. posobie dlja stud. vyssh. ucheb. zavedenij [Basis of individual human health: an introduction to general and applied valeology] / Je. M. Kazin, N. G. Blinova, N. A. Litvinova. – M. : Gumanit. izd. centr «VLADOS», 2000. – 192 p.
7. Карамушка Л. М. Проблема синдрому «професійного вигорання» в педагогічній діяльності в зарубіжній та вітчизняній психології / Л. М. Карамушка, Т. В. Зайчикова // Актуальні проблеми психології : наук. зап. Ін-ту психології ім. Г. С. Костюка АПН України. – К. : [б. в.], 2001. – Вип. 21.
Karamushka L. M. Problema syndromu «profesiynoho vyhorannya» v pedahohichniy diyal’nosti v zarubizhniy ta vitchyznyaniy psykholohiyi [The problem of syndrome “professional burnout” in pedagogical activity in foreign and national psychology] / L. M. Karamushka, T. V. Zaychykova // Aktual’ni problemy psykholohiyi : nauk. zap. In-tu psykholohiyi im. H. S. Kostyuka APN Ukrayiny. – K., 2001. – Vyp. 21.
8. Кригер Е. Э. Психологическое содержание и условия развивающего профессионального педагогического образования : дис. … д-ра психол. наук / Е. Э. Кригер. – М., 2014. – 388 с.
Kriger E. Je. Psihologicheskoe soderzhanie i uslovija razvivajushhego professional’nogo pedagogicheskogo obrazovanija : dis. d-ra psihol. nauk [Psychological content and conditions of developing professional pedagogical education] / E. Je. Kriger. – M., 2014. – 388 p.
9. Митина Л. М. Психология труда и профессионального развития учителя / Л. М. Митина. – М. : Академия, 2004. – 320 с.
Mytyna L. M. Psykholohіya truda і professyonal’noho razvіtіya uchіtelya [Psychology of work and professional development of teachers] / L. M. Mytyna. – M. : Akademіya, 2004. – 320 p.
10. Ольшанский В. Б. Практическая психология для учителей / В. Б. Ольшанский. – М. : Онега, 1994. – 272 с.
Ol’shanskij V. B. Prakticheskaja psihologija dlja uchitelej [Practical psychology for teachers] / V. B. Ol’shanskij. – M. : Onega, 1994. – 272 p.
11. Орел В. Е. Феномен «выгорания» в зарубежной психологии: эмпирические исследования и перспективы / В. Е. Орел // Психол. журн. – 2001. – Т. 22, № 1.
Orel V. E. Fenomen “vygoranija” v zarubezhnoj psihologii: jempiricheskie issledovanija i perspektivy [The phenomenon of “burnout” in foreign psychology: empirical research and perspectives] / V. E. Orel // Psihologicheskij zhurnal. – 2001. – T. 22, № 1.
12. Печеркина А. А. Профессиональное здоровье учителя: проблемы и перспективы / А. А. Печеркина // Актуал. вопр. совр. психол. : м-лы междунар. науч. конф. (Челябинск, март 2011 г.). – Челябинск : Два комсомольца, 2011. – С. 82–84.
Pecherkina A. A. Professional’noe zdorovje uchitelja: problemy i perspektivy [Teacher’s occupational health: problems and prospects] / A. A. Pecherkina // Aktual’nye voprosy sovremennoj psihologii : materialy mezhdunar. nauch. konf. (Cheljabinsk, mart 2011). – Cheljabinsk : Dva komsomol’ca, 2011. – P. 82–84.
13. The Satisfaction with Life Scale / Е. Deiner et al. // Journal of Personality Assessment. – 1985. – 49. – P. 71–75.

Published

2015-11-10

How to Cite

[1]
Dziuba, T. 2015. Risks of Teacher’s Professional Health. Psychological Prospects Journal. 26 (Nov. 2015), 96–109.

Issue

Section

Articles