СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКУ ЦІННІСНИХ ОРІЄНТАЦІЙ ТА ДОВІРИ ДО РЕКЛАМИ
Ключові слова:
ціннісні орієнтації, довіра, реклама, ставлення, комунікаційна взаємодія, споживач.Анотація
Стаття присвячена вивченню соціально-психологічних особливостей ціннісних орієнтацій сучасного споживача та його зв’язку з довірою до реклами. Концепт довіри до рекламного звернення бачимо як універсальний інструмент для вивчення цієї теми, оскільки довіра аудиторії рекламному повідомленню і його джерелу – один із основних показників успішності комунікації. Уточнено особливості формування довіри до рекламних звернень з огляду на наукові дані; запропоновано спосіб дослідження цього явища з огляду на ціннісно-смислові особливості особистості як важливі детермінанти під час оцінювання рекламного звернення. Наведено результати соціально-психологічного дослідження щодо психологічних особливостей взаємозв’язку ціннісних орієнтацій на формування довіри до рекламного звернення. Для виявлення деяких особистісних детермінант довіри/недовіри особистості рекламним зверненнями авторка провела цикл досліджень із використанням методичного інструментарію різної спрямованості. Визначено особливості ціннісно-смислових структур особистості. Наведено результати соціально-психологічного дослідження щодо взаємозв’язку довіри особистості й ціннісних орієнтацій; особливостей довіри до рекламних повідомлень у представників різних типів ставлення до світу, себе та інших людей; перевірки твердження про існування взаємозв’язку характеристик довіри й недовіри особистості іншим людям і її особливостей довіри рекламним персонажам; визначення особливості ставлення та довіри до рекламних звернень у людей із різними ціннісними орієнтаціями. Узагальнені результати дослідження засвідчують, що з безлічі важливих чинників, які детермінують формування довіри до реклами, можна назвати ціннісні орієнтації. Вони виступають певним орієнтиром, а також фільтром, що пропускає лише ту інформацію, яка прийнятна, корисна й потрібна конкретній людині.
Посилання
Vladikina I. K., Plesovskih S. N. Phenomen doveria I poloticheskaya reklama [Phenomenon of trust and political commercial] / I. K. Vladikina, S. N. Plesovskih // Vestnik Moskovskogo universiteta. Sotsiologia I politologia. – 2000. – № 1. – Р. 141–165.
Kulchytska A. V. Pro yakisny reklamy / A. V. Kulchytska // Visnyik Lvivskoi komertsiynoi akademii // Materialy miznarodnoi naukovoi konferentsii «Aktualni problem rozvitku v kontekste evropeyskoi integratsii». – 2005. – P. 243–247.
Kulchytska A., Myskovets O. Brend as a System of information Storage, Repro¬duktion and Transfer/ A. Kulchytska, O. Myskovets // International Conference vedeska Congress Centre, High Tatras, Slovakia. – 2006. – P. 106–109.
Kulchytska A. Peculiarities and structure of marketing research in consumer and business markets / A. Kulchytska // II International Scientific Conference Fri «Regional policy and socio-economic determinants and vector development», Academy of Management and Economics, Regional tourism in Kielce. – 2005. – No 3. – P. 207–213.
Література
Байкова Е. Ю. Психологическая эффективность реклам¬ного воздействия / Е. Ю. Байкова, А. Б. Купрейченко // Проблемы экономи¬ческой психологии. – 2005. – Т. 2. – М. : Изд-во «Ин-т психологии РАН». – С. 368–398.
Владыкина И. К. Феномен доверия и политическая рекла¬ма / И. К. Владыкина, С. Н. Плесовских // Вестн. Моск. ун-та. Социология и политология. – 2000. – № 1. – С. 141–165 с.
Кульчицька А. В. Про якісну рекламу / А. В. Кульчицька // Вісн. Львів. ко¬мерц. акад. // Матеріали Міжнар. наук. конф. «Актуальні проблеми розвитку в контексті європейської інтеграції». – 2005. – С. 243–247.
Kulchytska A., Myskovets O. Brend as a System of information Storage, Repro¬duktion and Transfer/ A. Kulchytska, O. Myskovets // International Conference vedeska Congress Centre, High Tatras, Slovakia. – 2006. – P. 106–109.
Kulchytska A. Peculiarities and structure of marketing research in consumer and business markets / A. Kulchytska // II International Scientific Conference Fri «Regional policy and socio-economic determinants and vector development», Academy of Management and Economics, Regional tourism in Kielce. – 2005. – No 3. – P. 207–213.