СПЕЦИФІКА САМОАКЦЕПТАЦІЇ ДІВЧАТОК ПІДЛІТКОВОГО ВІКУ: ЕМПІРИЧНИЙ РАКУРС
DOI:
https://doi.org/10.29038/2227-1376-2017-29-36-48Анотація
У статті висвітлено ключові підходи до розуміння змістово-функціональ- ної суті феномену самоакцептації. У роботі проаналізовано основні наукові по- гляди на проблему самоакцептації особистості. Розкрито сутнісні ознаки само- акцептації в контексті специфіки особистісного розвитку дівчаток підліткового віку. Відзначено, що самоакцептація як складова частина самосвідомості є активністю особистості, спрямованою насамперед на різнобічне усвідомлення власного Я, а також на прийняття його на рівні усвідомленої самості, непов- торної екзистенційної суб’єктності. Загалом самоакцептація трактується як діяльність людини щодо віднайдення свого феноменологічного Я. Це складне полімодальне емоційно-ціннісне ставлення до себе, яке сформоване внаслідок результатів самосприймання і самоосмислення. Самоакцептація – це різнобічне самопізнання і самовизнання як особливі процеси психіки індивіда, що мають гностичну, сенсорну, вольову та інші форми прояву. Наголошено, що протягом онтогенезу особистості самоакцептація стабілізується разом з когнітивно регульованим багатогранним образом Я, адекватною самооцінкою та виступає певною запорукою побудови зваженої, збалансованої, позитивної Я-концепції. Констатовано, що визначальною рисою самоакцептації є наявність позитивного настановлення щодо себе, яке здебільшого формується передусім під впливом зовнішніх акцептуючих настановлень щодо індивіда у процесі його неперервної соціалізації в різних умовах. Встановлено, що самоакцептація особистості має пізнавальний, ціннісний, комунікативний, креативний, естетичний та інші по- тенціали, відбувається поетапно і проминає ті ж етапи, що й усвідомлення об’єктів зовнішнього світу, тобто долає шлях від елементарних самовідчуттівдо самосприймання, самоуявлення, саморозуміння і, насамкінець, до загального самоприйняття. Отож самоакцептація реалізується завдяки конгломерату інте- лектуальних, мовленнєвих, перцептивних, матеріальних та інших дій людини.
У контексті вивчення феномену самоакцептації, зокрема в ракурсі фемінін- ного самоприйняття, здійснено емпіричне вивчення вибірки дівчаток підлітко- вого віку, які навчалися в різнотипних освітніх закладах – загальноосвітній школі та школі-інтернаті. У статті розкрито також психологічні особливості негативного впливу депривації на самосвідомість, образ Я та самоакцептацію особиcтості. Встановлено специфіку онто- і соціогенези депривованих дівчаток- підлітків, проаналізовано основні типи порушень у розвитку самоакцептації.
Ключові слова: самосвідомість, самість, образ Я, самооцінка, самопри- йняття, самоакцептація, підлітки, дівчатка підліткового віку, загальноосвітня школа, школа-інтернат.
Посилання
2. Govorun T. V. Sotsializatsiya stati yak faktor rozvytku Ya-kontseptsiyi [Socialization of Gender as a factor in the development of personal conception] : avtoref. dis. ... d-ra psikhol. nauk : 19.00.07 / Govorun T. V. – Kyiv, 2002. – 35 s.
3. Goshovska D. Kontseptualno-teoretychna model stanovlennya osobystisnoyi samoaktseptatsiyi v pidlitkovomu vitsi [Conceptually-theoretical model of the formation of personal self-acceptance in adolescence] / D. Goshovska // Psykhogeneza osobystosti: vikovi ta pedagogichni modyfikatsiyi : monografiya. – Lutsk : SNU im. Lesi Ukrayinki, 2014. – S. 71–91.
4. Goshovska D. Samoaktseptyvna atrybutsiya v konteksti osobystisnogo samopryynyattya [Self-acceptance attribution in the context of personal self-perception] / D. Goshovska, Ya. Goshovskiy // Psykhologichni perspektyvy. – 2013. – Vyp. 22. – S. 40–49.
5. Goshovska D. Sotsialno-psykhologichna revitalizatsiya depryvovanykh i nepovnospravnyh ditey v osvitnikh zakladakh internatnogo typu [Socio-psychological revitalization of deprived and disabled children in educational institutions of residential type] / D. Goshovska / Revitalizatsiya ditey z osoblyvymy potrebamy : monografiya / za zag. red. prof. Ya. O. Goshovskogo. – Lutsk : PP Ivanyuk V. P., 2013. – S. 77–104.
6. Maksymenko S. D. Rozvytok psykhiky v ontogenezi [Psyche Development in the Ontogenesis] : v 2-kh t. / S. D. Maksymenko. – Kyiv : Forum, 2002.
7. Pavlychko S. Feminizm [Feminism] / S. Pavlychko. – Kyiv : Osnovy, 2002. – 322 s.
8. Hayes St. С. Acceptance and Commitment Therapy, Relational Frame Theory and the Third Wave of Behavioral and Cognitive Therapies / St. С. Hayes // Behavior Therapy. – 2004. – № 35. – P. 639–665.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2017 Психологічні перспективи
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.