ОСОБЛИВОСТІ РЕСУРСНИХ УПОДОБАНЬ ПІДЛІТКІВ ЗІ СТАТУСНО-ВІКОВИМИ ВІДМІННОСТЯМИ

Автор(и)

  • Olena Khorina Інститут соціальної та політичної психології НАПН України

Ключові слова:

рефлексія, вибір, соціально-психологічні потреби, між- особові стосунки.

Анотація

У статті представлено результати емпіричного дослідження ресурсних упо- добань 626 респондентів підліткового та юнацького віку. В дослідженні брали участь молодші і старші підлітки, які є учнями середніх шкіл міста Києва, вихо- ванці колоній для неповнолітніх обох статей, студенти першого курсу вищих навчальних закладів м. Києва. Респонденти умовно були розподілені на 10 підгруп за ознаками статі, віку і належності до навчального або виховного закладу.

Як ресурсні потреби, що задовольняються в міжособових стосунках, розгля- нуто такі: любов, статус, гроші, інформація, послуги і товари. Використано методику УІР (уподобання інтерперсональних ресурсів), адаптовану версію методики IWIR (Inventory of Wishes for Interpersonal Resources, Foa and Bosman). Пріоритети в отриманні бажаних ресурсів підлітками і юнаками/дівчатами було встановлено на основі аналізу середніх значень ресурсів. Виявлено статистично значущі відмінності в ресурсних  уподобаннях.

Ресурс любові виявився однаково важливим для всіх респондентів. Ресурси любові, послуг, грошей та інформації респонденти оцінюють як важливі, а ресурси статусу і товарів отримали нижчі оцінки, як менш важливі. Статистично значущі відмінності інформації, товарів і послуг виявлено для вихованок колонії старшого підліткового віку (15–16 років). Ресурси статусу й інформації статистично відмін- ні для вихованок колонії юнацького віку, старших 17 років. А ресурс грошей виявився статистично значущим для школярок старшого підліткового віку і студентів першого курсу ВНЗ обох статей. Усі перераховані значущі відмін- ності було зафіксовано в порівнянні з вихованцями колонії юнацького віку. Це свідчить про те, що чоловіки, які відбувають покарання у виховній колонії цінують у якості ресурсу тільки любов, інші ресурси для них менш важливі ніж для представників підгруп.

 

Біографія автора

  • Olena Khorina, Інститут соціальної та політичної психології НАПН України

    молодший науковий співробітник лабораторії моніторингу суспільно-політичних процесів Інституту соціальної та політичної психології НАПН України

Посилання

1. Берн Е. Транзакционный анализ и психотерапия / Е. Берн. – СПб. : Братство.
– 1992. – 224 с.
Bern E. Transactional analysis and psychotherapy / E. Bern. – SPb. : Bratstvo, 1992. – 224 р.
2. Наследов А. Д. SPSS – Компьютерный анализ данных в психологии и со- циальных науках / А. Д. Наследов. – 2-е изд. – СПб. : Питер, 2005. – 416 c. Nasledov A. D. SPSS – Komputernyj analiz dannyh v psiholohiji i sotsialnyh naukah [SPSS - Computer analysis of the data in psychology and social sciences]
/ A. D. Nasledov. – SPb : Piter, 2005. – 416 c.
3. Національна рамка кваліфікацій [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.lir.lg.ua/nrk.doc
The National Qualifications Framework (2011) [Еlectronic resource]. – Mode of access : www.lir.lg.ua/nrk.doc
4. Хоріна О. І. Деструктивні моделі міжособових стосунків підлітків / О. І. Хоріна // Наукові студії із соціальної та політичної психології : зб. ст. / АПН України, Інститут соціальної та політичної психології ; редкол. : С. Д. Максименко, М. М. Слюсаревський та ін. – К. : Міленіум, 2008. – Вип. 19 (22). – С. 111–123. Khorina E. Destruktyvni modeli mizosobovych stosunkiv pidlitkiv [Destructive models of interpersonal relationships of adolescents] / E. Khorina // Nauko- vistudiyii z sotsial’noyi ta politychnoyi psykholohiyi – 2008. – No 19(22). – Р. 111 –123.
5. Stangl W. Personality and the structure of resource preferences / W. Stangl // Journal of Economic Psychology. – 1993. – № 14, Р. 1. – P. 1–15.

Завантаження

Опубліковано

2015-11-14

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Схожі статті

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.