Psychological Features of Teacher’s Professional Competence
Keywords:
competence, teacher’s professional competence, structural and functional components of the teacher’s professional competenceAbstract
The paper outlines the main theoretical approaches to the study of professional competence, its features. The professional competence of teachers is viewed as based on the architectonics of the structural content of the professional competence related to through structural and functional components that are defined by functionally professional competencies and professionally important qualities seen as key elements of communicative-characterological features. The results of the empirical study of psychological characteristics of future teachers’ professional competence show a set of psychological factors that contribute to the formation of it. A special attention is paid to the structural and functional components of the future teachers’ professional competence (intellectual, motivational, communicative, emotionally regulational, general culture, special) and to the factors which define the components. The conclusions contain the characteristics of professional competence and level of its acquirement by student teacher, point to the prospects for further research aimed at finding the methods how to become a skillful teacher, along with the applied aspects of constructing harmonious environment for his professionalization.
References
Barkasi V. V. Formuvannya profesiynoy kompetentnosti v maybutnih uchyteliv inozemnyh mov : avtoref. dis. … kand. ped. nauk : 13.00.14. / [Development of professional competence of future teachers of foreign languages] / V. V. Barkasi. – К., [b. in. ], 2004. – 21 p.
Belenka G. V. Formuvannya profesiynoy kompetentnosti suchasnogo vyhovatelya doshkilnogo navchalnogo zakladu : monografiya. [Formation of professional competence of the modern educator of kindergarten] / Ganna Volodymyrivna Belenka. – K. : Universytet, 2011. – 320 p.
Brazhe T. G. Razvitye tvorcheskogo potenciala uchitelya. [Development of teachers’ creative potential] / T. G. Brazhe // Sov. Pedagogyka. – 1989. – № 8. – P. 89–94.
Verbicky A. A. Aktivnoye obucheniye v vysshey shkole : konteksnyy podhod. [Actual education in university: a contextual approach] / A. A. Verbicky. – M., 1991. – 207 p.
Emelyanov U. N. Teoretscheskiye i metodologicheskiye osnovy socyalno-psihologicheskogo treninga. [Theoretical and methodological basis of socio-psychological training] / U. N. Emelyanov, E. S. Kuzmin – L., 1985 – 238 p.
Kuzmina N. V. Professionalism lichnosti prepodavatelya i mastera proizvodstvennogo obucheniya. [Professionalism individual teachers and teaching] / N. V. Kuzmin. – M. : Higher. sh. , 1990 . – 119 p. / N. V. Kuzmina. – M. : Vyssh. sh., 1990. – 119 p.
Markova A. K. Psihologicheskiy analiz professionalnoy kompetentnosti uchitelya [Psychological analysis of professional competence of teachers] / A. K. Markova // Sov. pedagogica. – 1990. – № 8. – P. 82–88.
Mitina L. M. Psihologiya professionalnogo razvitiya uchitelya. [Psychology of teacher professional development] / L. M. Mitina. – M. : Flinta, 1998. – 200 p.
Pedagogichna maysternist : pidruchnyk. [Teaching Mastery : Manual] // za red. I. A. Zyazuna. – 3-tye vyd., dopov. i pererobl. – K. : SPD Bogdanova A. M., 2008. – 376 p.
Hutorskiy A. V. Klyuchevye kompetetentncii kak component lichnosno-orientirovanoy paradigmy obrazovaniya. [Key competencies as a component of personality-centered educational paradigm] / A. V. Hutorskiy / Narodnoe obrazovanie. – 2003. – № 2. – P. 58–64.
Crowl T. K. Educational Psychology. Windows on Teaching. / Crowl T. K., Kaminsky S., Podell D. M. – Brown & Bench mark publishers, 1997. – 416 p.
Kwasnica R. Wprowadzenie do myslenia o wspomaganium nauczycieli w rozwoju./ w: / Studia Pedagogiczne, LXS. «Z zagadnien pedeutologii i ksztalcenia nauczycieli» / Kwasnica R. ; pod. red. H. Kwiatkowskiej, T. Lewowickiego. – Warszawa, PAN, 1995. – S. 9–43.
Література
Адольф В. А. Теоретические основы формирования профессиональной ком¬петентности учителя : автореф. дис. … д-ра пед. наук : 14.00.14. / В. А. Адольф. – М. : МГУ, 1998. – 45 с.
Баркасі В. В. Формування професійної компетентності в майбутніх вчителів іноземних мов : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.14 / В. В. Баркасі. – К. : [б. в], 2004. – 21 с.
Бєлєнька Г. В. Формування професійної компетентності сучасного вихо¬ва¬теля дошкільного навчального закладу : монографія / Ганна Володимирівна Бєлєнька. – К. : Університет, 2011. – 320 с.
Браже Т. Г. Развитие творческого потенциала учителя / Т. Г. Браже // Сов. педагогика. – 1989. – № 8. – С. 89–94.
Вербицкий А. А. Актуальное обучение в высшей школе : контекстный подход. / А. А. Вербицкий. – М. : Высш. шк., 1991. – 207 с.
Емельянов Ю. Н. Теоретические и методические основы социально-пси¬хологического тренинга / Ю. Н. Емельянов, Е. С. Кузьмин. – Л. : [б. и.], 1985. – 238 с.
Кузьмина Н. В. Профессионализм личности преподавателя и мастера производственного обучения / Н. В. Кузьмина. – М. : Высш. шк., 1990. – 119 с.
Маркова А. К. Психологический анализ профессиональной компетентности учителя. / А. К. Маркова // Сов. педагогика. – 1990. – № 8. – С. 82–88.
Митина Л. М. Психология профессионального развития учителя / Л. М. Ми¬тина. – М. : Флинта, 1998. – 200 с.
Педагогічна майстерність : підручник. / за ред. І. А. Зязюна. – 3-тє вид., допов. і переробл. – К. : СПД Богданова А. М., 2008. – 376 с.
Хуторской А. В. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированной парадигмы образования. / А. В. Хуторской // Народное образование. – 2003. – № 2. – С. 58–64.
Crowl T. K. Educational Psychology. Windows on Teaching. / Crowl T. K., Kaminsky S., Podell D. M. – Brown & Bench mark publishers, 1997. – 416 p.
Kwasnica R. Wprowadzenie do myslenia o wspomaganium nauczycieli w rozwoju./ w: / Studia Pedagogiczne, LXS. «Z zagadnien pedeutologii i ksztalcenia nauczycieli» / Kwasnica R. ; pod. red. H. Kwiatkowskiej, T. Lewowickiego. – Warszawa, PAN, 1995. – S. 9–43.