Correlation of Lexical-emantic Processing Information Speed with Students’ Academic Success and Intelligence

Authors

  • Dmytro Vlasiuk Lesya Ukrainka Eastern European National University

Keywords:

basic cognitive processes, intelligence, semantic meaning, speed of information processing

Abstract

Recent empirical data suggests the existence of several basic cognitive processes that provide intellectual activity. It is shown that this approach is based on  theoretical  principles  and  models of the structure of intelligence D. Marra, B. M. Velichkovsky, L. V. Zasiekina. The special role of semantic value in processing information is highlighted.  The  basic cognitive processes – speed  of  information  processing,  working  memory, the formation of associative links,  implicit  learning  are  analyzed.  It  is  shown  that information processing speed  is  widely  spread  and  deeply  studied category in the scientific researches. The analysis  of  the  history  of  speed  of mental processes researches has been done. The results of empirical research of the connection of speed lexical-semantic processing of information on progress and academic achievements of students are also represented. The study involved 51 students of Lutsk National  Technical  University.  The  high  predictive  ability of the method of the identical and dissimilar words differentiation for current academic achievement of students is detected.

Author Biography

Dmytro Vlasiuk, Lesya Ukrainka Eastern European National University

кандидат психологічних наук, доцент кафедри загальної та соціальної психології Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки

References

1. Айзенк Г. Ю. Интеллект: новый взгляд / Г. Ю. Айзенк // В опр. психол. – 1995. – № 1. – С. 111–131.
Ayzenk G. Yu. Intelekt: noviy vzglyad / G. Yu. Ayzenk [Intelligence: A New Look] // Vopr. psihol. – 1995. – № 1. – Р. 111–131.
2. Бойко Е. И. Время реакции человека / Е. И. Бойко. – М. : Медицина, 1964. – 265 с.
Boyko E. I. Vremya reaktsii cheloveka [Human reaction time] / E. I. Boyko. – M. : Meditsina, 1964. – 265 s.
3. Величковский Б. М. Когнитивная наука: основы психологии познания. В 2 т. – Т. 1 / Б. М. Величковский. – М. : Смысл ; Изд. центр «Академия», 2006. – 448 с.
Velichkovskiy B. M. Kognitivnaya nauka: Osnovyi psihologii poznaniya [Cognitive Science: Foundations of epistemic psychology]. V 2 t. T. 1 / B. M. Velichkovskiy. –
M. : Smyisl ; Izdatelskiy tsentr «Akademiya», 2006. — 448 p.
4. Власюк Д. П. Зв’язок показників робочої пам’яті з успішністю навчальної діяльності молодших школярів / Д. П. Власюк // Психологічні перспективи. – 2014. – № 23. – С. 65–76.
Vlasyuk D. P. Zv’yazok pokaznykiv robochoyi pam’yati z uspishnistyu navchal’noyi diyal’nosti molodshykh shkolyarivi [Relationship of working memory indicators with learning’s success in primary school-age children] / D. P. Vlasyuk // Psykho- lohichni perspektyvy. – 2014. – No 23. – P. 65–76.
5. Засєкіна Л. В. Структурно-функціональна організація інтелекту / Л. В. Засєкіна. –
Острог : Вид-во Нац. ун-ту «Острозька академія», 2005. – 370 с.
Zasyekina L. V. Strukturno-funktsional’na orhanizatsiya intelektu [Structural and functional organization of intelligence] / L. V. Zasyekina. – Ostroh : Vyd-vo Nats. un-tu «Ostroz’ka akademiya», 2005. – 370 p.
6. Чуприкова Н. И. Умственное развитие: принцип дифференциации /
Н. И. Чуприкова. – М. : Питер, 2007. – 448 с.
Chuprikova N. I. Umstvennoye razvitiye: Printsip differentsiatsii [Psychology of cognitive development: the principle of differentiation] / N. I. Chuprikova. – M.
: Piter, 2007. – 448 s.
7. Donders F. С. On the speed of mental processes (W. G. Koster Trans.) // Attention and performance / ed. W. G. Koster. – Amsterdam : North-Holland, 1969.
8. Jensen A. R. Mental chronometry and the unification of differential psychology /
A. R. Jensen // R. J. Sternberg, J. E. Pretz. Cognition and intelligence. Identifying the mechanisms of the mind / R. J. Sternberg, J. E. Pretz. – Cambridge
: Cambridge University Press, 2004.
9. Jensen A. R. Psychometric g and Mental Processing Speed on a Semantic Verification Test / A. R. Jensen, G. E. Larson, S. M. Paul // Personality and Individual Differences. – 1988. – 9(2). – Р. 243–255.
10. Kaufman S. B. Associative learning predicts intelligence above and beyond working memory and processing speed / S. B. Kaufman et al. // Intelligence. – 2009. – 37. – Р. 374–382
11. Kaufman S. B. Implicit Learning as an Ability / S. B. Kaufman et al. // Cognition. – 2010. – 116. – Р. 321–340.
12. Madison G. Correlations between general intelligence and components of serial timing variability / G. Madison et al. // Intelligence. – 2009. – 37. – Р. 68–75.
13. Marr D. Early processing of visual information / D. Marr // Philosophical Transactions of the Royal Society of London. – 1976. – B275. – Р. 483–524.
14. Marr D. Vision: A Computational Investigation into the Human Representation and Processing of Visual Information / D. Marr. – New York : Freeman, 1982.
15. Rindermann H. Processing speed, intelligence, creativity and school performance: Testing of causal hypotheses using structural equation models / H. Rindermann,
A. Neubauer // Intelligence. – 2004. – 32. Р. 573–589.

Published

2015-11-14

How to Cite

Vlasiuk, D. (2015). Correlation of Lexical-emantic Processing Information Speed with Students’ Academic Success and Intelligence. Psychological Prospects Journal, (25), 23–34. Retrieved from http://psychoprospects.vnu.edu.ua/index.php/psychoprospects/article/view/98

Issue

Section

Articles