ОСОБЛИВОСТІ ТА ПРЕДИКТОРИ ЧАСОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТІВ ІНЖЕНЕРНО-ТЕХНІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ

Автор(и)

  • Nina Pidbutska Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Ключові слова:

часова компетентність, професіоналізм особистості, майбутній інженер, професійна самосвідомість, особистісно-професійний розвиток, успішна професіоналізація

Анотація

У статті розкрито складники професіоналізму особистості майбутнього інженера, показано, що операційний компонент містить часову компетентність, що є характеристикою суб’єкта діяльності, яке проявляється в організації власної діяльності відповідно до часового простору і його вимог, в адекватному уявлен­ні про минуле, сучасне та майбутнє, що сприятиме самоактуалізації в будь-якій сфері діяльності. У дослідженні використано комплекс психодіагностичних ме­тодів: методика «Смисложиттєві орієнтації» Дж. Крамбо, Л. Махоліка адапто­вана Д. О. Леонтьєвим (СЖО), п’ятифакторний особистісний опитувальник Р. Мак­Крає, П. Коста (Big five), методика «Ціль-Засіб-Результат» О. О. Карманова, методика діагностики начальної мотивації студентів (А. О. Реан і В. О. Якунін, модифікація Н. Ц. Бадмаєвой), опитувальник часової перспективи Зімбардо, ме­тодика «Шкали переживання часу» Є. І. Головахи та О. О. Кроніка. Оцінюючи результати з вивчення часової компетентності майбутніх інженерів, уявлення про час можна вважати гедоністичним без чітких планів на майбутнє. За допомогою одно факторного дисперсійного аналізу (ANOVA), установлено, що студенти, які вважають майбутнє фаталістичним, не задоволені своїм минулим, воно їм бачиться нецікавим, негативним, тож вони живуть сьогоденням, не ду­мають про майбутнє. Завдяки регресійному аналізу виявлено, що майбутній інженер, спрямований на майбутнє, діє відповідно до чинних норм, розуміє власні соціальні та професійні обов’язки, сумлінний, ставить адекватні цілі в житті, усвідомлюючи, що їх потребою корегувати залежно від ситуації, що складеться у житті. Обґрунтовано, що для формування часової компетентності як склад­ника професіоналізму особистості майбутнього інженера треба здійснювати психоло­гічний супровід етапу професійної підготовки в технічному вищому на­вчаль­ному закладі.

 

Біографія автора

  • Nina Pidbutska, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

    кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки та психології управління соціальними системами Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут»

Посилання

1. Болотова А. Л. Психология организации времени [Текст] : учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / А. К. Болотова. – М. : Аспект Пресс, 2006. – 254 с.
Bolotova A. L. Psykholohyya orhanyzatsyy vremeny [The psychology of time management] [Tekst] : Ucheb. Posob. dlya stud. vыssh. ucheb. zavedenyy / A. K. Bolotova. – M. : Aspekt Press, 2006. – 254 p.
2. Вірна Ж. П. Адаптаційні ресурси професійної часової компетентності [Текст] / Ж. П. Вірна // Вісн. Харк. нац. пед. ун-ту ім. Г. С. Сковороди. – Психологія. – Х. : ХНПУ, Вип. 25. – 2008. – С. 28–34.
Virna Zh. P. Adaptatsiyni resursy profesiynoyi chasovoyi kompetentnosti [The adaptive resources temporary professional competence] [Tekst] / Zh. P. Virna // Visn. Khark. nats. ped. un-tu im. H. S. Sko¬vorody. – Kharkiv : KhNPU, Psykholohiya. – Vyp. 25. – 2008. – P. 28–34.
3. Титаренко Т. М. Сучасна психологія особистості [Текст] : навч. посіб. / Т. М. Титаренко. − К. : Каравела, 2013. – 372 с.
Tytarenko T. M. Suchasna psykholohiya osobystosti [A modern personality psychology] [Tekst] : navch. posib. / T. M. Tytarenko. − K. : Karavela, 2013. – 372 p.

Завантаження

Опубліковано

2015-11-10

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Pidbutska, N. (2015). ОСОБЛИВОСТІ ТА ПРЕДИКТОРИ ЧАСОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТІВ ІНЖЕНЕРНО-ТЕХНІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ. Психологічні перспективи, 26, 242-251. https://psychoprospects.vnu.edu.ua/index.php/psychoprospects/article/view/88

Схожі статті

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.