ОСОБЛИВОСТІ ВПЛИВУ ПСИХОЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ НА ДЕФОРМАЦІЮ Я-КОНЦЕПЦІЇ ДЕПРИВОВАНОЇ ОСОБИСТОСТІ : ТЕОРЕТИЧНИЙ РАКУРС ПРОБЛЕМИ

Автор(и)

  • Дарія Гошовська Волинський національний університет імені Лесі Українки
  • Ярослав Гошовський Волинський національний університет імені Лесі Українки
  • Олександр Рудницький Волинський національний університет імені Лесі Українки

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2023-41-hos

Ключові слова:

депривація, психоемоційне вигорання, самосвідомість, Я-концепція, деформація

Анотація

Мета. Встановити встановити особливості впливу психоемоційного вигорання на деформацію Я-концепції депривованої особистості.

Методи.  Для досягнення мети дослідження нами було задіяно систему  науково-теоретичних методів : аналіз, синтез, абстрагування, узагальнення, які дозволили встановити феноменологію негативного впливу психоемоційного вигорання на побудову/розбудову Я-концепції особистістю, життєдіяльність якої перебігає в умовах депривації.

Результати. Аналітичний огляд науково-психологічноого джерелознавчого апарату дав змогу стверджувати, що психоемоційне вигорання загалом негативно впливає на психо- і соціогенезу депривованої особистості, насамперед на її самосвідомість та побудову власної Я-концепції. Психоемоційне вигорання розгортається у просторово-часових вимірах діяльності і спілкування депривованої людини та зумовлює появу як психологічних (афективних, інтелектуальних, мотиваційних, поведінкових та ін.) порушень, так і досить істотних психосоматичних змін. В умовах депривації зазвичай існує диспропорція між системою вибудуваних самоуявлень і тим, якою особистість хотіла б бути (дихотомія «Я-реальне та Я-ідеальне»). Психоемоційне вигорання призводить до того, що Я-концепція   вибудовується складно й неоднозначно та набуває ознак хаотичності, дифузності, розбалансованості тощо.

Висновки. Режим різновидової депривації  негативно впливає на  становлення особистості, гальмує оптимістичні траекторії розвитку, блокує ефективність міжособистісного спілкування, пригнічує емоційно-вольові зусилля і прояви, культивує невпевненість, нерішучість, соціальний песимізм та зумовлює появу зазвичай депресивного модусу самоусвідомлення. Психоемоційне вигорання також зумовлює психофізичну втому, пасивність, істотне збіднення змістового наповнення картини світу та деформацію самоусвідомлення. Внаслідок цього постають проблеми з творенням адекватної самооцінки, системи образів Я та гармонійної Я-концепції особистості.

Посилання

Bretsko, I. I. (2015). Psykhoemotsiine vyhorannia pidlitkiv v umovakh simeinoi depryvatsii [Psychoemotional burnout of adolescents in conditions of family deprivation]. Mukachevo. [in Ukrainian].

Vainola, R.Kh., Krasnytska, O.V. (2014). Simeina depryvatsiia yak nehatyvnyi chynnyk rozvytku ta stanovlennia osobystosti vykhovantsiv internatnykh zakladiv [Family deprivation as a negative factor in the development and personality formation of residents of residential institutions]. Psykholoho-pedahohichni nauky – Psychological and pedagogical sciences, 2, 55 – 61. [in Ukrainian].

Varavva, L. A. (2009). Osoblyvosti perezhyvannia osobystistiu pochuttia samotnosti u stani sotsialnoi depryvatsii [Peculiarities of personal experience of loneliness in a state of social deprivation]. Kyiv. [in Ukrainian].

Hoshovskyi, Ya., Hoshovska, D. (2019). Preventyvno-korektsiina dopomoha depryvovanym ditiam iz symptomamy psykhoemotsiinoho vyhorannia [Preventive and correctional assistance to deprived children with symptoms of psychoemotional burnout]. Psykholohichni perspektyvy – Psychological Prospects Journal, 34, 24 – 35. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2019-34-24-35 [in Ukrainian].

Hoshovskyi, Ya. (2023). Revitalizatsiina paradyhma u suchasnii vitchyznianii psykholohichnii dumtsi [Revitalization paradigm in modern domestic psychological thought]. Psykholohiia revitalizatsii: vikovi ta pedahohichni vymiry – Psychology of revitalization: age and pedagogical dimensions. Lutsk: Volynskyi natsionalnyi universytet imeni Lesi Ukrainky. [in Ukrainian].

Hura, E. I. (2008). Psykhichni ta povedinkovi rozlady u ditei pidlitkovoho viku, pozbavlenykh batkivskoho pikluvannia [Mental and behavioral disorders in adolescent children deprived of parental care]. Kharkiv. [in Ukrainian].

Deinychenko, L. (2014). Psykholohichni osoblyvosti sotsializatsii pidlitkiv, yaki navchaiutsia v zakladakh internatnoho typu [Psychological features of the socialization of teenagers studying in boarding schools]. Visnyk Kyivskoho nats. un-tu imeni Tarasa Shevchenka. Psykholohiia – Herald of the Kyiv National Taras Shevchenko University. Psychology, 2, 24 – 27 [in Ukrainian].

Dmytrova, T.V. (1993). Obraz «Ia» yak rehuliator mizhosobystisnykh stosunkiv u rannii yunosti [The image of "I" as a regulator of interpersonal relations in early youth]. Candidate’s thesis. Kyiv. [in Ukrainian].

Dudnyk, O. A. (2020). Bezporadnist u strukturi Ya-kontseptsii osobystosti [Helplessness in the structure of the self-concept of the individual]. Lutsk. [in Ukrainian].

Maksymenko, O.H. (2012). Vnutrishnia depryvatsiia ta yii diahnostyka [Internal deprivation and its diagnosis]. Naukovyi chasopys NPU im. M.P. Drahomanova. Psykholohichni nauky – Scientific journal of the NPU named after M.P. Drahomanova. Psychological sciences, 12(36), 142 – 147. [in Ukrainian].

Piletska, L.S. (2018). Emotsiine vyhorannia v simi yak chynnyk nekonstruktyvnykh zhyttievykh stratehii nepovnolitnikh [Emotional burnout in the family as a factor in non-constructive life strategies of minors]. Teoretychni i prykladni problemy psykholohii – Theoretical and applied problems of psychology, 2(46), 224 – 231. [in Ukrainian].

Pushkar, V. A. (2007). Osoblyvosti rozvytku obrazu “Ia” ditei-syrit u navchalnykh zakladakh internatnoho typu [Peculiarities of the development of the self-image of orphans in residential educational institutions]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv. [in Ukrainian].

Sydoruk, I. (2013). Materynska depryvatsiia yak nehatyvnyi chynnyk sotsializatsii ditei [Maternal deprivation as a negative factor in children's socialization]. Naukovyi visnyk Skhidnoievropeiskoho natsionalnoho universytetu im. Lesi Ukrainky. Pedahohichni nauky – Scientific Bulletin of the East European National University named after Lesya Ukrainka. Pedagogical sciences, 8 (257). 162 – 166. [in Ukrainian].

Finiv, O. (2019). Emotsiine vyhorannia osobystosti yak nehatyvnyi chynnyk yii psykhichnoho zdorovia [Emotional burnout of an individual as a negative factor in his mental health]. Psykhichne zdorovia osobystosti u kryzovomu suspilstvi : zbirnyk materialiv IY Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (18 zhovtnia 2019 roku, Lviv) - Mental health of the individual in a crisis society: collection of materials of the IY All-Ukrainian Scientific and Practical Conference (October 18, 2019, Lviv). (P. 277 – 282). Lviv: LDUVS. [in Ukrainian].

Khomych, H.O. (2016). Osobystist v umovakh sotsialnoi depryvatsii [Personality in conditions of social deprivation]. Rozvytok osobystosti v riznykh umovakh sotsializatsii - Personality development in different conditions of socialization. Kyiv : Slovo. [in Ukrainian].

Abilmona, R., Dimassi, H., Aboulhosn, R. et al. (2023). Burnout and coping strategies among health system pharmacists in Lebanon: a cross-sectional study. BMC Health Serv Res, 23, 424 https://doi.org/10.1186/s12913-023-09422-7

Eskildsen, A., Fentz, H.N., Andersen, L.P., Pedersen, A.D., Kristensen, S.B., Andersen, J.H. (2017). Perceived Stress, Disturbed Sleep, and Cognitive Impairments in Patients with Work-Related Stress Complaints: A Longitudinal Study. Stress, 20, 371–378.

Foo, C.Y.S., Tay, A.K., Yang, Y. et al. (2023). Psychosocial model of burnout among humanitarian aid workers in Bangladesh: role of workplace stressors and emotion coping. Confl Health, 17, 17 https://doi.org/10.1186/s13031-023-00512-1

Fredenberger, H.J. (1974). Staff burnout. Journal of Social Issues, 30, 159 – 165.

Furuichi, W., Shimura, A., Miyama, H., Seki, T., Ono, K., Masuya, J., Inoue, T. (2020). Effects of Job Stressors, Stress Response, and Sleep Disturbance on Presenteeism in Office Workers. Neuropsychiatr. Dis. Treat, 16, 1827–1833. https://doi.org/10.2147/NDT.S258508

Lepore, J. (2021). Burnout: Modern Affliction or Human Condition? The New Yorker. 24 May www.newyorker.com/magazine/2021/05/24/burnout-modern-affliction-or-human...

Liu, Z., Xie, Y., Sun, Z. et al. (2023). Factors associated with academic burnout and its prevalence among university students: a cross-sectional study. BMC Med Educ, 23, 317 https://doi.org/10.1186/s12909-023-04316-y

Maslach C., Leiter, M.P. (2008) Early predictors of job burnout and engagement. Journal of Applied Psychology, 93 (3), Р. 498 – 512.

Maslach, C., Schaufeli, W. B., Leiter, M. P. (2001). Job Burnout. Annual Review of Psychology, 52, 397-422.

Peng, S., Zhang, J., Liu, X. et al. (2023). Job burnout and its influencing factors in Chinese medical staffs under China’s prevention and control strategy for the COVID-19 pandemic. BMC Public Health, 23, 284 https://doi.org/10.1186/s12889-022-14945-5

Завантаження

Опубліковано

2023-06-01

Як цитувати

Гошовська , Д., Гошовський , Я., & Рудницький , О. (2023). ОСОБЛИВОСТІ ВПЛИВУ ПСИХОЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ НА ДЕФОРМАЦІЮ Я-КОНЦЕПЦІЇ ДЕПРИВОВАНОЇ ОСОБИСТОСТІ : ТЕОРЕТИЧНИЙ РАКУРС ПРОБЛЕМИ. Психологічні перспективи, 41, 92-107. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2023-41-hos

Схожі статті

1-10 з 174

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.