ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ПІДТРИМКИ НАСЕЛЕННЯ В ПЕРІОД ВІЙСЬКОВИХ ДІЙ МЕТОДОМ СИМВОЛДРАМИ (ІМАГІНАТИВНОЇ ПСИХОТЕРАПІЇ) В РОБОТІ КЛІНІЧНОГО ПСИХОЛОГА
DOI:
https://doi.org/10.29038/2227-1376-2022-39-kyhКлючові слова:
символдрама; імагінація; психотерапія; групова робота; тривожність; вплив; ресурси.Анотація
Мета статті – теоретичний аналіз наукових джерел з ефективності застосування методу символдрами у практичній роботі психологів практиків; емпірично дослідити використання цього методу у роботі клінічного психолога по стабілізації емоційного стану, саморегуляції та зниженні тривожності, активізації ресурсного потенціалу особистості в умовах військових дій.
Методи. В результаті нашої роботи було використано теоретичні методи: аналіз, синтез та узагальнення наукових джерел по використанню та опису сучасних аспектів практичної роботи в методі символдрами; методика особистісної тривожності Спілберга -Ханіна.
Результати. Теоретично проаналізовано особливості виникнення та встановлення методу символдрами. У статті представлено опис останніх наукових пошуків та досліджень в рамках психотерапевтичного впливу символдрами на особистість. Теоретичний аналіз літератури засвідчив ефективність використання цього методу по подоланню негативних емоційних переживань, зниженню агресивних проявів у підлітків, подоланню наслідків травматичних подій. Проведення психотерапевтичних сеансів із експериментальною групою, засвідчило позитивну групову динаміку. Було визначено ефективність використання даної психотерапії по наданню психологічної підтримки та допомоги у роботі клінічного психолога. Використання стандартних мотивів символдрами «Луг»; «Потік», «Квітка», «Гора», «Дерево» сприяли розвитку креативності, творчості, візуалізації та розумінню символіки, уявних образів. Впровадження мотиву «Ділянка землі» у психотерапевтичні сеанси відобразило можливості відновлення планування, звернення до внутрішніх ресурсів, знаходження відчуття безпеки. Проведене емпіричне дослідження, опитування та бесіда з учасниками експериментальної групи засвідчили позитивну динаміку розвитку та встановлення адаптивних механізмів у саморегуляції тривожності, подоланні стресу, віднаходження ресурсів.
Висновки. Використання кататимно-імагінативної психотерапії (символдрами) в роботі клінічного психолога є ефективним методом психологічної підтримки та допомоги людям по подоланню емоційних розладів, зниженню тривожності, виробленню адаптивних механізмів психіки по відновленню, активізації внутрішніх ресурсів особистості. Проведене емпіричне дослідження, що базувалось з використанням методу символдрами засвідчило високі показники зниження особистісної тривожності в учасників експерименту. Перспективу прийдешніх наукових теоретичних та наукових розробок ми вбачаємо у впровадженні та розробці нових мотивів символдрами для надання психологічної підтримки, допомоги людям.
Посилання
Barke, U., Nor, K, (2019). Katatimno imaginativnaya psihoterapiya: uchebnoe posobie po robote s imaginaciyami v psihodinamicheskoj psihoterapii [Catatymno imaginative psychotherapy: a tutorial on working with imaginings in psychodynamic psychotherapy]. Kognito centr [in Russian].
Barke, U. (2008). Psihoterapiya dejstvuet – posredstvom chego pomagaet katatimno-imaginativnaya psihoterapiya? Razmyshleniya o dejstvuyushhih faktorah psihoterapiiyu [Psychotherapy works – how does catatim-imaginative psychotherapy help? Reflections on the operating factors of psychotherapy]. Katatimno-imaginativnaya psihoterapiya kak psihodinamicheskaya obraznaya psihoterapiya. Moskva: Izdatelskij dom «Atmosfera», 61–79. [in Russian].
Boev, I. V., Obuhov, YA. L. (2009). Simvoldrama: korrekciya lichnostnyh i povedencheskih narushenij [Symboldrama: correction of personality and behavioral disorders]. Stavropol [in Russian].
Breyer, Y., Freyd, Z. (2005). Issledovaniya isterii. [Hysteria research]. Sankt-Peterburg: VEIP [in Russian].
Vilke, E. (2009). Stili provedeniya psihoterapevticheskoy rabotyi v simvoldrame [Styles of conducting psychotherapeutic work in symbol drama]. Tipologiya lichnosti v simvoldrame i drugih metodah psihoterapii. Sbornik nauchnyih rabot. Stavropol: Grafa, 6–13 [in Russian].
Hrebin, L. O. (2013). Fenomen povahy/nepovahy yak sotsiokulturnyi chynnyk nadannia psykhoterapevtychnoi dopomohy v strukturno-psykhodynamichnomu pidkhodi. [The phenomenon of respect / disrespect as a sociocultural factor in the provision of psychotherapeutic care in the structural-psychodynamic approach]. Kirovohrad: «IMEKS-LTD», 137-152 [in Ukrainian].
Dezual', R. (1996). Napravlennoe fantazirovanie K. G. Yиng i sovremennyj psihoanaliz. [Directed Fantasizing C. G. Jung and Modern Psychoanalysis]. Moskva: CHeRo, 115–153 [in Russian].
Rozendal', V. (2008). Kontrperenos v katatimno-imaginativnoj psihoterapii – pomekha ili pol'za? [Countertransference in catathym-imaginative psychotherapy – a hindrance or a benefit?]. Katatimno-imaginativnaya psihoterapiya kak psihodinamicheskaya obraznaya psihoterapiya. M.: Izdatel'skij dom «Atmosfera», 51-61 [in Russian].
Kisarchuk, Z. H., Hrebin, L. O., Omelchenko, Ya. M. (2016). Katatymnoimahinatyvna psykhoterapiia yak metod dopomohy postrazhdalym ditiam [Catamymoimaginative psychotherapy as a method of helping affected children]. Psykholohichna dopomoha ditiam u kryzovykh sytuatsiiakh: metody i tekhniky. K.: Lohos. [in Ukrainian].
Sadal'skaya, E. V. (2008). Perspektivy razvitiya katatimno-imaginativnoj psihoterapii: ot snovidenij nayavu k psihodinamicheskoj obraznoj psihoterapii [Prospects for the development of catatim-imaginative psychotherapy: from waking dreams to psychodynamic figurative psychotherapy]. Katatimno-imaginativnaya psihoterapiya kak psihodinamicheskaya obraznaya psihoterapiya: Sbornik statej. M.: ID «Atmosfera», 10–25 [in Russian].
Suortli, U. (2002). Iniciirovannaya simvol'naya proekciya [Initiated symbolic projection]. Assadzhioli R. Psihosintez: Principy i tekhniki - Psychosynthes: A manual of principles and techniques. M.: Eksmo, 376-398 [in Russian].
Lyojner, H. (2011). Srednyaya stupen' simvoldramy. Vozmozhnosti srednej stupeni [The middle stage of the symbol drama. Mid-Range Features]. Simvoldrama - Symbol drama, 1 (6), 4-8 [in Russian].
Lyojner, H. (2011). Srednyaya stupen' simvoldramy. Associativnyj metod. Vvedenie [The middle stage of the symbol drama. Associative method. Introduction]. Simvoldrama - Symbol drama, 2-4 (7), 4-9 [in Russian].
Frejd Z. (1989) Vvedenie v psihoanaliz. Lekcii [Introduction to psychoanalysis. Lectures]. Moskva: Nauka [in Russian].
Ulrich Bahrke, Karin Nohr (2013). Katathym imaginative psychotherapie Lehrbuch der Arbeit mit Imaginationen in psychodynamischen Psychotherapien Springer-Verlag. Berlin. Heidelberg.
Jung, C. G. (2013). The Gnostic Jung Including. Hoboken: Taylor and Francis.
Hanscarl Leuner (2005). Katathym-imaginative Psychotherapie (KiP). Hrsg., Fortgeführt von Eberhard Wilke. Georg Thieme Verlag KG, Stuttgart.
Kottje-Birnbacher, L. (2001). Einführung in die Katathym-imaginative Psychotherapie. Imagonation. Österreichische Gesellschaft für Angewandte Tiefenpsychologie und Allgemeine Psychotherapie (ÖGATAP), 4/2001. Wien: Facultas-Univ.-Verl.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Кихтюк О.
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.