РИЗИКИ ПРОФЕСІЙНОГО ЗДОРОВ’Я ВЧИТЕЛЯ

Автор(и)

  • Tetiana Dziuba Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка

Ключові слова:

професійне здоров’я, ризики професійного здоров’я, руйнівні комунікації, дестабілізаційна організація професійної діяльності, деструкції професійного самоствердження, демотиватори продуктивності праці.

Анотація

У статті розглянуто результати емпіричного дослідження ризиків про­фесійного здоров’я вчителя. Відмічено, що негативні емоції педагога прямо й опосередковано впливають на емоційні стани учнів, гальмують розвиток їхньої креативності, зумовлюють незворотні деформації школяра. Детально наведено методику, котра дає можливість дослідити основні фактори негативного впливу на професійне здоров’я вчителя за такими параметрами: організація профе­сійного середовища, інформація та комунікації у педаго­гіч­ній діяльності, про­фесійна самоактуалізація. Результати аналізу факторів нега­тивного впливу на професійне здоров’я вчителя дали змогу ідентифікувати такі групи ризиків професійного здоров’я вчителя, як «руйнівні комунікації», «дестабілізаційна організація професійної діяльності», «деструкції професійного самостверд­жен­ня» та «демотиватори продуктивної праці». Визначено зміст, особливості та наслідки негативного впливу компонентів кожної з визначених груп ризиків на професійне здоров’я вчителя. Показано, що існує негативна кореляція між групами ризиків «руйнівні комунікації», «дестабілізаційна орга­нізація професійної діяльності» і «демотиватори продуктивної праці». Зроблено висновок, що розу­міння ризиків професійного здоров’я задає модус поведінки вчителя у ставленні до власного професійного здоров’я і є невід’ємним склад­ником образу «Я-про­фесіонал», його змісту та професійного самоствердження.

 

Біографія автора

  • Tetiana Dziuba, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка

    кандидат психологічних наук,  доцент кафедри загальної, вікової та практичної психології Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка

Посилання

Грисенко Н. В. Формирование позитивных ценностей и соответствующих «сильных» свойств характера как фактор предупреждения эмоционального выгорания педагога и сохранения здоровья субъектов педагогического процесса [Электронный ресурс] / Н. В. Грисенко, Э. Л. Носенко // Клиническая и специальная психология. – 2012. – № 3. – Режим доступа : http://psyjournals.ru/ psyclin/2012/n3/55179.shtml (дата обращения: 17.05.2015)
Grisenko N. V. Formirovanie pozitivnyh cennostej i sootvetstvujushhih «sil’nyh» svojstv haraktera kak faktor preduprezhdenija jemocional’nogo vygoranija pedagoga i sohranenija zdorov’ja sub’ektov pedagogicheskogo processa [The formation of positive values and the corresponding “strong” character traits as a factor of the prevention of teacher’s burnout and preservation of health of the subjects of pedagogical process] [Elektronnyj resurs] / N. V. Grisenko, Je. L. Nosenko // Klinicheskaja i special’naja psihologija. – 2012. – № 3.
2. Дзюба Т. М. Комплекс методик для діагностики професійного здоров’я вчителя / Т. М. Дзюба. – Полтава : ПНПУ ім. В. Г. Короленка, 2015. – 59 с.
Dzyuba T. M. Kompleks metodyk dlya diahnostyky profesiynoho zdorov’ya vchytelya [Complex methods for the diagnosis of teacher occupational health] / T. M. Dzyuba. – Poltava : PNPU imeni V. H. Korolenka, 2015. – 59 p.
3. Дружилов С. А. Психологический террор (моббинг) на кафедре вуза как форма профессиональных деструкцій [Электронный ресурс] / С. А. Дружилов // Психологические исследования. – 2011. – № 3(17). – Режим доступа : http://psystudy.ru
Druzhilov S. A. Psihologicheskij terror (mobbing) na kafedre vuza kak forma professional’nyh destrukcіj [Psychological terror (mobbing) at the Department of the University as a form of self-destruction [Elektronnyj resurs] ] / S. A. Druzhilov // Psihologicheskie issledovanija. – 2011. – № 3 (17).
4. Зайчикова Т. В. Соціально-психологічні детермінанти синдрому «профе¬сійного вигорання» у вчителів : автореф. дис. … канд. псих. наук : спец. 19.00.05 / Зайчикова Т. В. – К., 2005. – 23 с.
Zaychykova T.V. Sotsial’no-psykholohichni determinanty syndromu «profesiynoho vyhorannya» u vchyteliv : avtoref. des. … kand. psykh. Nauk : 19.00.05 [Social-psychological determinants of the syndrome “professional burnout” of the teachers] / Zaychykova T. V. – Kyyiv, 2005. – 23 p.
5. Ильин Е. П. Работа и личность. Трудоголизм, перфекционизм, лень / Е. П. Ильин. – СПб. : Питер, 2011. – 224 с.
Il’in E.P. Rabota i lichnost’. Trudogolizm, perfekcionizm, len’ [Work and personality. Workaholism, perfectionism, laziness] / E. P. Il’in. – SPb. : Piter, 2011. – 224 p.
6. Казин Э. М. Основы индивидуального здоровья человека: введение в общую и прикладную валеологию : учеб. пособ. для студ. высш. учеб. заведений / Э. М. Казин, Н. Г. Блинова, Н. А. Литвинова. – М. : Гуманит. изд. центр «ВЛАДОС», 2000. – 192 с.
Kazin Je. M. Osnovy individual’nogo zdorov’ja cheloveka: vvedenie v obshhuju i prikladnuju valeologiju : Ucheb. posobie dlja stud. vyssh. ucheb. zavedenij [Basis of individual human health: an introduction to general and applied valeology] / Je. M. Kazin, N. G. Blinova, N. A. Litvinova. – M. : Gumanit. izd. centr «VLADOS», 2000. – 192 p.
7. Карамушка Л. М. Проблема синдрому «професійного вигорання» в педагогічній діяльності в зарубіжній та вітчизняній психології / Л. М. Карамушка, Т. В. Зайчикова // Актуальні проблеми психології : наук. зап. Ін-ту психології ім. Г. С. Костюка АПН України. – К. : [б. в.], 2001. – Вип. 21.
Karamushka L. M. Problema syndromu «profesiynoho vyhorannya» v pedahohichniy diyal’nosti v zarubizhniy ta vitchyznyaniy psykholohiyi [The problem of syndrome “professional burnout” in pedagogical activity in foreign and national psychology] / L. M. Karamushka, T. V. Zaychykova // Aktual’ni problemy psykholohiyi : nauk. zap. In-tu psykholohiyi im. H. S. Kostyuka APN Ukrayiny. – K., 2001. – Vyp. 21.
8. Кригер Е. Э. Психологическое содержание и условия развивающего профессионального педагогического образования : дис. … д-ра психол. наук / Е. Э. Кригер. – М., 2014. – 388 с.
Kriger E. Je. Psihologicheskoe soderzhanie i uslovija razvivajushhego professional’nogo pedagogicheskogo obrazovanija : dis. d-ra psihol. nauk [Psychological content and conditions of developing professional pedagogical education] / E. Je. Kriger. – M., 2014. – 388 p.
9. Митина Л. М. Психология труда и профессионального развития учителя / Л. М. Митина. – М. : Академия, 2004. – 320 с.
Mytyna L. M. Psykholohіya truda і professyonal’noho razvіtіya uchіtelya [Psychology of work and professional development of teachers] / L. M. Mytyna. – M. : Akademіya, 2004. – 320 p.
10. Ольшанский В. Б. Практическая психология для учителей / В. Б. Ольшанский. – М. : Онега, 1994. – 272 с.
Ol’shanskij V. B. Prakticheskaja psihologija dlja uchitelej [Practical psychology for teachers] / V. B. Ol’shanskij. – M. : Onega, 1994. – 272 p.
11. Орел В. Е. Феномен «выгорания» в зарубежной психологии: эмпирические исследования и перспективы / В. Е. Орел // Психол. журн. – 2001. – Т. 22, № 1.
Orel V. E. Fenomen “vygoranija” v zarubezhnoj psihologii: jempiricheskie issledovanija i perspektivy [The phenomenon of “burnout” in foreign psychology: empirical research and perspectives] / V. E. Orel // Psihologicheskij zhurnal. – 2001. – T. 22, № 1.
12. Печеркина А. А. Профессиональное здоровье учителя: проблемы и перспективы / А. А. Печеркина // Актуал. вопр. совр. психол. : м-лы междунар. науч. конф. (Челябинск, март 2011 г.). – Челябинск : Два комсомольца, 2011. – С. 82–84.
Pecherkina A. A. Professional’noe zdorovje uchitelja: problemy i perspektivy [Teacher’s occupational health: problems and prospects] / A. A. Pecherkina // Aktual’nye voprosy sovremennoj psihologii : materialy mezhdunar. nauch. konf. (Cheljabinsk, mart 2011). – Cheljabinsk : Dva komsomol’ca, 2011. – P. 82–84.
13. The Satisfaction with Life Scale / Е. Deiner et al. // Journal of Personality Assessment. – 1985. – 49. – P. 71–75.

Завантаження

Опубліковано

2015-11-10

Номер

Розділ

Статті

Схожі статті

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.