ФЕНОМЕНОЛОГІЯ ІНСТИТУЦІЙНОЇ ДЕПРИВАЦІЇ: РЕВІТАЛІЗАЦІЙНІ АСПЕКТИ

Автор(и)

Ключові слова:

депривація, інституційна депривація, діти, позбавлені сімейної опіки, освітній заклад інтернатного типу, ревіталізація.

Анотація

У статті висвітлено основні підходи до розуміння змістово-функціональної суті феномену інституційної (закладової) депривації. Відзначено негативну й гальмівну роль деприваційних обмежень на загальноособистісний розвиток дітей, позбавлених сімейної опіки. Наголошено, що якраз різнотипна психічна депривація, яка культивується в навчально-виховних закладах закритого типу, чи не найбільше сповільнює перебіг особистісної психогенези, забарвлюючи її дискомфортними й девіантними сегментами. Вказано, що інституційна де­при­вація є соціально-екзистенційним фактом надзвичайної важливості, адже набуває ознак перманентної особистісної кризи й дисфункції та, по суті, завжди є викликом нормальній еволюції й онтогенезу людини як психосоціальної істоти. Відзначено, що своєю глибиною та потужністю інституційна депривація загрожує повноцінному розвитку на всіх рівнях, призводячи до своєрідної інволюції – соціального аутсайдерства. Констатовано, що внаслідок пережи­вання деприваційного синдрому в дитячому інтернатному закладі відбувається зни­ження загальної вітальної стійкості й рівня психосоціальної збалансованості вихованця, а процес його становлення характеризується звуженням комуніка­тивної активності, психоемоційною фрагментарністю й тенденціями до со­ціальної аутизації, астенії, депресії тощо. Діти, позбавлені сімейної опіки, пере­буваючи в режимі депривації, зазнають численних соціально-психологічних негараздів і деструкцій, а їхня повсякденна життєдіяльність затьмарюється різно­видовими обмеженнями розвитку, що вражають базові конструкти психо­струк­тури й негативно впливають на власний біодромальний досвід кожної дитини. Брак сімейної взаємодії, недостатність сенсорної стимуляції, обмеженість та одноманітність життєвих умов дитини в установі інтернатного типу мають велике значення, однак не є фатальними, тому за активного й цілеспрямованого фахового ревіталізаційного (психореабілітаційного, психокорекційного, рек­реацій­ного та іншого впливу) можливі «компенсаторні успіхи» або й значні  та по­зитивні особистісні просоціальні зрушення.

 

Біографія автора

  • Yaroslav Hoshovskyi, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

    доктор психологічних наук, професор, завідувач кафедри вікової та педагогічної психології Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки

Посилання

1. Галигузова Л. Н. Психологические аспекты воспитания детей в домах ребенка и в детских домах / Л. Н. Галигузова, С. Ю. Мещерякова, Л. М. Царегородцева // Вопросы психологии. – 1990. – № 6. – С. 17–25.
Halihusova L. N. Psichologicheskije aspekty vospitanija detel v domach rebenka I v detskich domach [Psychological aspects of bringing up children in infant homes and orphanages]/ L. N. Halihusova, S. J. Mescherlakova, L. M. Tcarehorodceva // Voprosy psikhologii. – 1990. – № 6. – P. 17–25.
2. Гошовська Д. Соціально-психологічна ревіталізація депривованих і неповносправних дітей в освітніх закладах інтернатного типу / Дарія Гошовська // Ревіталізація дітей з особливими потребами : монографія / за заг. ред. проф. Я. О. Гошовського. – Луцьк : ПП Іванюк В. П., 2013. – С. 77–104.
Hoshovska D. Sozialno-psychologitchna revitilisazija depryvovanych i nepovnospravnych ditej v osvitnich zakladach internatnoho typu [Social and psychological revitalization of the deprived and disabled children in educational institutions of orphanage type] / Darija Hoshovska / Revi¬tilisazija ditej z osoblyvymy potrebamy : monografija / za zah. red. prof. Ja. O. Hoshovskoho. – Luck : PP Ivanjuk V. P., 2013. – P. 77–104.
3. Гошовський Я. Ревіталізація психогенези депривованої особистості / Ярослав Гошовський // Теоретичні і прикладні проблеми психології : зб. наук. пр. Східноукр. нац. ун-ту ім. В. Даля. – Луганськ : Ноулідж, 2014. – № 2 (34). – С. 101–108.
Hoshovskyj Ja. Revitalizacija psychogenezy depryvovanoji osobystosti [Revitalization of psychogenesis of deprived personality] / Jaroslav Hoshovskyj // Teoretychni i prykladni problemy psychologiji : zb. nauk. рr. Shidnoukrajinskogo nacionalnogo universytetu imeni Volodymyra Dalуa. – Luhansk : Noulidz, 2014. – № 2 (34). – P. 101–108.
4. Єржабкова Б. Вибрані питання соціальної педагогіки / Бланка Єржабкова. – Дрогобич : Вимір, 2003. – 364 с.
Jerschabkova B. Vybrani pytannja sicialnoj pedahohiky [Some issues of social pedagogic] / B. Jerschabkova. – Drohobych : Vymir, 2003. – 364 p.
5. Прихожан А. М. Дети без семьи / А. М. Прихожан, Н. Н. Толстых. – М. : Педагогика, 1990. – 160 с.
Prichojan A. M Deti bez cem’i [Children without a family] / A. M. Prichojan, N. N. Tolstych. – M. : Pedagogika, 1990. – 160 s.
6. Ревіталізація дітей з особливими потребами : монографія / за заг. ред. проф. Я. О. Гошовського. – Луцьк : ПП Іванюк В. П., 2013. – 360 с.
Revitilisazija ditej z osoblyvymy potrebamy : monografija [Revitalization of children with special needs: monograph] / za zah. red. prof. Ja. O. Hoshovskoho. – Luck : PP Ivanjuk V. P., 2013. – 360 p.

Завантаження

Опубліковано

2015-11-10

Номер

Розділ

Статті

Схожі статті

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають