ОСОБЛИВОСТІ ДЕТЕРМІНАЦІЇ ГОТОВНОСТІ ДО ЗМІН СЕРЕД МАЙБУТНІХ УКРАЇНСЬКИХ ПРАВООХОРОНЦІВ

Автор(и)

  • Ганна Стояцька Дніпропетровський державний університет внутрішніх справ

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2021-37-214-232

Ключові слова:

зовнішня позитивна мотивація, внутрішня мотивація, толерантність до двозначності, адаптивність, факторний аналіз, правоохоронна діяльність, психологічні детермінанти.

Анотація

Мета. У статті досліджено проблему психологічних чинників сприйняття змін майбутніми українськими поліцейськими. Метою дослідження стало доведення концептуальної гіпотези про існування низки психологічних чинників, що здатні впливати на рівень готовності до змін серед курсантів, які здобувають вищу освіту і проходять підготовку до роботи в Національній поліції України. Методи. В ході дослідження було застосовано факторний аналіз (factor analysis, component analysis) з основними методами, що були використані при побудові факторної моделі – метод головних компонент (Principal Component Analysis) та метод обертання (Varimax із нормалізацією Кайзера). Результати. На прикладі вибірки курсантів, які навчаються в українських закладах вищої освіти із специфічними умовами навчання, проведено дослідження тих психологічних чинників, які зумовлюють сприйняття змін особистістю. В дослідженні використано 8 методик та 13 показників. Вперше для дослідження готовності до змін серед майбутніх правоохоронців застосовано визначення рівня мислення зростання та імпліцитних теорій навчання (за методиками C. Dweck). Результати дослідження стали основою для проведення факторного аналізу для зниження розмірності та виділення компонентів, що визначають структуру взаємозв’язку між досліджуваними показниками. В ході дослідження було вдосконалено уявлення про готовність до сприйняття змін майбутніми працівниками правоохоронних органів через емпіричну верифікацію таких її детермінант як професійна мотивація, відкритість новому досвіду, мотивація до успіху, соціальна адаптивність. Також було доповнено комплексне розуміння основних психологічних чинників, що впливають на формування готовності сприймати зміни молодими правоохоронцями. Висновки. До висновків дослідження можна віднести встановлення того факту, що в структурі особистості майбутнього правоохоронця можна виділити два ортогональних фактори (компоненти), детермінованих різними наборами змінних. Отримані компоненти було визначено як проактивну та реактивну складову особистості щодо готовності сприймати зміни та реагувати на них.

Посилання

Carol Dweck: A summary of the two mindsets. (2021, February 05). Retrieved May 16, 2021, from https://fs.blog/2015/03/carol-dweck-mindset/

Chen, P., Powers, J. T., Katragadda, K. R., Cohen, G. L., & Dweck, C. S. (2020). A strategic mindset: An orientation toward strategic behavior during goal pursuit. Proceedings of the National Academy of Sciences, 117(25), 14066–14072. DOI:10.1073/pnas.2002529117

Dweck, C. S. (2016). Mindset the new psychology of success. New York: Ballantine Books.

Dweck, C. S. (2019). The Choice to Make a Difference. Perspectives on Psychological Science, 14(1), 21–25.

Dweck, C. S., & Yeager, D. S. (2019). Mindsets: A view from two eras. Perspectives on Psychological Science, 14(3), 481–496. DOI:10.1177/ 1745691618804166

Li, Y., & Bates, T. C. (2020). Testing the association of growth mindset and grades across a challenging transition: Is growth mindset associated with grades? Intelligence, 81, 101471. DOI:10.1016/j.intell.2020.101471

Rollnick, S., Heather, N., Gold, R., & Hall, W. (1992). Development of a short 'readiness to change' questionnaire for use in brief, opportunistic interventions among excessive drinkers. Addiction, 87(5), 743–754. DOI:10.1111/j.1360-0443.1992.tb02720.x

Yeager, D., & Dweck, C. (2020). What Can Be Learned From Growth Mindset Controversies? American Psychologist, 75(9), 1269–1284.

Yeager, D., Hanselman, P., Walton, G., Murray, J., & Others. (2019). A national experiment reveals where a growth mindset improves achievement. Nature, 573(7774), 364.

Adzizes, I. K. (2018). Upravlinnia zminamy [Mastering Change]. Kyiv: Book Chef [in Ukrainian].

Barko, V. I., & Ostapovych, V. P. (2019). Ukrainskomovna adaptatsiia opytuvalnyka Badnera dlia vykorystannia v Natsionalnii politsii [Ukrainian Language adaptation of Budner's questionnaire for use in the National Police]. Psychological Journal, 5(8), 249–263 [in Ukrainian].

Brynza, I. V., & Budiianskyi, M. F. (2016). Hotovnist do zmin yak resurs podolannia psykholohichnoi kryzy [Readiness for changes as resource for overcoming psychological crisis]. Science and education, 11, 43–48. DOI:https://doi.org/10.24195/ 2414-4665-2016-11-9 [in Ukrainian].

Vorobiova, I. V., Prykhodko, I. I., & Poltorak, S. T. (2016). Avtomatyzovanyi psykhodiahnostychnyi kompleks vyznachennia profesiinoi prydatnosti kandydativ na viiskovu sluzhbu u vnutrishni viiska MVS Ukrainy i navchannia u vyshchykh viiskovykh navchalnykh zakladakh MVS Ukrainy. Monohrafiia [Automated psychodiagnostic complex for determining the professional suitability of candidates for military service in the internal troops of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine and training in higher military educational institutions of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine. Monograph] (I. I. Prykhodko, Ed.). Kharkiv: NA NHU [in Ukrainian].

Halustian, O. A., Zakharenko, L. M., & Yurchenko-Shekhovtsova, T. I. (2017). Znachennia samorehuliatsii v profesiinii motyvatsii politseiskykh [Importance of Self regulation in Professional Motivation of Police Force]. Zbirnyk naukovykh prats Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy. Seriia : Psykholohichni nauky [Collection of scientific works of the National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine. Series: psychological sciences], 2, 30–43. doi:http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpnapv_pn_2017_2_5 [in Ukrainian]

Halustian, O. A., Zakharenko, L. M., & Yurchenko-Shekhovtsova, T. I. (2017). Osoblyvosti vnutrishnoi ta zovnishnoi motyvatsii politseiskykh do profesiinoi diialnosti: rezultaty pilotazhnoho doslidzhennia [Police officers' internal and external motivation for the profession: a pilot study results]. Aktualni problemy psykholohii [Actual Problems of Psychology], 46(1), 3–10. Retrieved from http://appsychology. org.ua/data/jrn/v1/i46/3.pdf [in Ukrainian]

Halustian, O. A., Zakharenko, L. M., & Yurchenko-Shekhovtsova, T. I. (2017). Osoblyvosti motyvatsii profesiinoi diialnosti politseiskykh z riznymy motyvatsiinymy kompleksamy [Professional Activity Motivation Features of Policemen with Different Motivation complexes]. Visnyk Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy [Bulletin of the National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine], 4. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/ Vnadpn_2017_4_6 [in Ukrainian].

Dysa, O. V. (2020). Psykholohichni chynnyky spryimannia innovatsii pratsivnykamy orhanizatsii [Psychological factors of perception of innovation by employees in organizations]. Psykholohiia: realnist ta perspektyvy. [Psychology: Realty & Prospects], 15, 50–58 [in Ukrainian].

Zakharenko, L. M., Maloholova, O. O., & Yurchenko-Shekhovtsova, T. I. (2018). Doslidzhennia osoblyvostei navchalnoi motyvatsii kursantiv vypusknoho kursu [Research of the peculiarities of academic motivation of final-year cadets]. Pravo i bezpeka – Pravo i bezopasnost – Law and Safety, 2(69), 36–42 [in Ukrainian].

Karamushka, L. M., & Moskalov, M. V. (2001). Psykholohichni umovy pidhotovky maibutnikh menedzheriv do upravlinnia zminamy v orhanizatsii: Monohrafiia [Psychological conditions of preparation of future managers for change management in the organization: Monograph]. Kyiv: Prosvita [in Ukrainian].

Karamushka, L. M., & Tolkov, O. S. (2015). Psykholohichni osoblyvosti oporu zminam personalom vyshchoi shkoly [Psychological features of resistance to change by staff of institutions of higher education]. Orhanizatsiina psykholohiia. Ekonomichna psykholohiia [Organizational Psychology. Economic Psychology], 2, 35–42 [in Ukrainian].

Klimanska, H. B., & Haletska, I. I. (2019). Ukrainska adaptatsiia korotkoho piatyfaktornoho opytuvalnyka osobystosti TIPI (TIPI-UKR) [Ukrainain adaptation of the short five factor personality questionnaire TIPI (TIPI-UKR)]. Psychological Journal, 5(9), 57–74 [in Ukrainian].

Kolesnichenko, S. S., Matsehora, Ya. V., Prykhodko, I. I., & ta in. (2017). Psykholohichna hotovnist do ryzyku viiskovosluzhbovtsiv Natsionalnoi hvardii Ukrainy: monohrafiia [Psychological readiness for risk of servicemen of the National Guard of Ukraine: Monograph.]. Kharkiv: Natsionalna akademiia NHU [in Ukrainian].

Mitroshkina, O. V. (2018). Spetsyfika psykholohichnoi hotovnosti do zmin ta osobystisnoi zrilosti u pratsivnykiv kryminalno-vykonavchoi sluzhby [Specificity of psychological readiness for changes and personality’s maturity of the employees of the state criminal and executive service]. Pravo i bezpeka – Pravo i bezopasnost – Law and Safety, 70(3), 64–70. DOI:doi.org/10.32631/pb.2018.3.09 [in Ukrainian].

Nazarenko, N. A. (2020). Osobystisna hotovnist do zmin studentiv yak potentsial dlia vyboru vlasnoi zhyttievoi pozytsii [Personality readiness for changes of students as a potential for choosing their own life position]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia «Psykholohichni nauky» [Scientific Bulletin of Kherson State University. Series «Psychological Sciences»], 4, 63–70 [in Ukrainian].

Nakaz MVS Ukrainy «Pro vdoskonalennia pidhotovky kursantiv u zakladakh vyshchoi osvity iz spetsyfichnymy umovamy navchannia, yaki zdiisniuiut pidhotovku politseiskykh za spetsialnistiu «Pravookhoronna diialnist» [Order of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine "On improving the training of cadets in higher education institutions with specific training conditions, which train police officers in the specialty" Law Enforcement "] № 427 vid 30.05.2019 r. [in Ukrainian].

Sokurenko, V., Shvets, D., & Uvarov, V. (2018). Prohnostychna kompetentnist pravookhorontsiv u konteksti yikhnoi hotovnosti do innovatsiinoi diialnosti [Predictive competence of police officers in Terms of their readiness for innovation activity]. Science and Education, (3), 85–91 [in Ukrainian].

Stoyatska, G. M. (2021). Henderni aspekty hotovnosti do spryiniattia zmin sered maibutnikh pravookhorontsiv [Gender aspects of readiness to accept changes among future law enforcement officers.]. Rozuminnia maskulinnosti ta gendernoi rivnosti v sektori bezpeky Ukrainy ta predstavlennia rezultativ doslidzhennia: materialy Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (Kyiv, 25 berez. 2021 r.) [Understanding masculinity and gender equality in the security sector of Ukraine and presenting the results of the study: materials International. scientific-practical conf. (Kyiv, March 25, 2021)], 170–174 [in Ukrainian].

Tekhnolohiia psykholohichnoi pidhotovky personalu orhanizatsii do roboty v umovakh sotsialno-ekonomichnykh zmin (na materiali osvitnikh orhanizatsii) [Technology of psychological preparation of the personnel of the organizations for work in the conditions of social and economic changes (on a material of the educational organizations)] (2008). (L. M. Karamushka, Ed.). Kyiv: Naukovyi svit. [in Ukrainian]

Shylina, A. A., & Nyzovets, A. O. (2016). Hotovnist do zmin yak chynnyk innovatsiinosti studentiv-psykholohiv [Gender features of status and role, Behavioral victimization of minors]. Law and Safety, 4, 173–177 [in Ukrainian].

Завантаження

Опубліковано

2021-06-15

Як цитувати

Стояцька , Г. . (2021). ОСОБЛИВОСТІ ДЕТЕРМІНАЦІЇ ГОТОВНОСТІ ДО ЗМІН СЕРЕД МАЙБУТНІХ УКРАЇНСЬКИХ ПРАВООХОРОНЦІВ. Психологічні перспективи, 37, 214–232. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2021-37-214-232

Схожі статті

1-10 з 565

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.