ГЕНДЕРНІ ВІДМІННОСТІ ПОВЕДІНКОВОГО КОМПОНЕНТУ СОЦІАЛЬНОГО ІНТЕЛЕКТУ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ

Автор(и)

  • Михайло Коць Волинський національний університет імені Лесі Українки
  • Тамара Дучимінська Волинський національний університет імені Лесі Українки
  • Софія Полікарчик Волинський національний університет імені Лесі Українки

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2021-37-96-110

Ключові слова:

гендерні відмінності, соціальний інтелект, стиль поведінки, самомоніторинг, діти з особливими освітніми потребами.

Анотація

Мета. У статті здійснено теоретичний аналіз та емпіричне дослідження гендерних відмінностей поведінкового компоненту соціального інтелекту дітей з особливими освітніми потребами. Методи. Вибірку склали учні 7-11 класів навчально-реабілітаційного центру. Загальна чисельність яких склала 60 осіб: 36 хлопців та 24 дівчат. Досліджувані представляли собою групу різну за статевими та віковими параметрами. Для проведення емпіричного дослідження було використано: опитувальник «Соціальна адаптованість», тест «Визначення стилю поведінки в конфліктній ситуації» (К. Томас, адаптація Н. Грішиної), шкали самомоніторингу Снайдера. Результати. Встановлено, що хлопці більш соціально адаптовані, ніж дівчата. Це зумовлене, перш за все, середовищем, в якому навчаються діти з особливими освітніми потребами. Підтверджено, що у хлопців найбільше виражений оптимальний рівень самомоніторингу, тоді як в дівчат переважає високий рівень. Це свідчить про те, що у хлопців феномен самомоніторингу більш розвинутий ніж у дівчат. Висновки. Виявлено низку статистично значущих кореляційних зв’язків, а саме: між стилями поведінки в конфліктних ситуаціях та рівнем самомоніторингу дітей з особливими освітніми потребами, а також між рівнем соціальної адаптованості та стилями поведінки у дівчат. Перспективами подальших досліджень вбачаємо у проведенні емпіричного дослідження особистісної сфери дітей з особливими освітніми потребами, вивчення основних причин, форм та проявів поведінкових розладів з метою їх ранньої діагностики та корекції.

Посилання

Arshanskaya (Sheshukova), O. V. (2018). Psikhologicheskiye usloviya stanovleniya sotsialnogo intellekta: istoriya i sovremennost [Psychological conditions for the formation of social intelligence: history and modernity]. Tambov: Konsaltingovaya kompaniya Yukom. [in Russian].

Kletsina, I. S. (1998). Gendernaya sotsializatsiya [Gender socialization]. Sankt-Peterburn: Izd-vo RGPU im. A. I. Gertsena. [in Russian].

Kletsina, I. S. (2004). Psikhologiya gendernykh otnosheniy. Teoriya i praktika [Psychology of gender relations. Theory and practice]. Sankt-Peterburg: Aleteyya. [in Russian].

Semenova, L. E. (2009). Stanovleniye rebenka kak gendernogo subyekta na etapakh rannego onto- i dizontogeneza [Formation of a child as a gender subject at the stages of early ontogenesis and dysontogenesis]. Nizhniy Novgorod: NGPU. [in Russian].

Simanovskiy, A. Е. Korshunova, G. I. (2017). Gendernyye ustanovki u detey 6-7 let s zaderzhkoy psikhicheskogo razvitiya [Gender attitudes in children 6-7 years old with mental retardation]. Yaroslavskiy pedagogicheskiy vestnik - Yaroslavl Pedagogical Bulletin, 3(1), 144–146 [in Russian].

Simanovskiy, A. Е. Simanovskiy. S. N. (2017). Diagnostika urovnya razvitiya sotsialno-nravstvennykh i gendernykh ustanovok doshkolnikov s narusheniyem intellekta sredstvami multiplikatsionnogo kino [Diagnostics of the level of development of social, moral and gender attitudes of preschoolers with intellectual disabilities by means of animated films]. Yaroslavskiy pedagogicheskiy vestnik - Yaroslavl Pedagogical Bulletin, 1(1), 168–173 [in Russian].

Tatarintseva, N. (2009). O polorolevom vospitanii malchikov i devochek [About sex-role education of boys and girls]. Doshkolnoye vospitaniye - Preschool education, 6, 22–32 [in Russian].

Chmil N.S. (2013). Sotsialne myslennia yak chynnyk komunikatyvnoi kompetentnosti [Social thinking as a factor of communicative competence]. Psykholohichni problemy suchasnosti: Tezy Kh naukovo-praktychnoi konferentsii studentiv ta molodykh vchenykh - Psychological problems of modernity: Abstracts of the X scientific-practical conference of students and young scientists. (s. 101–103). Lviv [in Ukrainian].

Angenent, H., Deman, A. (1989). Intelligence, gender, social maturity, and school readiness in dutch 1st-graders. Social behavior and personality, 17(2), 205-209. DOI: https://doi.org/10.2224/sbp.1989.17.2.205

Greco, E., Meo, F., Cedrone, F. (2020). Gender differences in childhood bmi z-score, alimentary behaviour and lifestyle in a sample of 9-11 children. Clinica terapeutica, 171(5), 425-430. DOI: https://doi.org/10.7417/CT.2020.2240

Loflin, D.C., Barry, C.T. (2016). 'You can't sit with us:' Gender and the differential roles of social intelligence and peer status in adolescent relational aggression. Personality and individual differences, 91, 22-26. DOI: https://doi.org/10.1016/j.paid.2015.11.048

Lorincova, T., Lelkova, A. (2015). Gender differences in social intelligence as a part of managerial competencies among staff in selected areas of work. Psychologie prace a organizace 2015. (рр. 192-199). Kvetna.

Rich-Wimmer N., Tanios R., Qu Y., Andrews G. (2020). Gender-Related Behavioral Differences in Children with Partial or Complete Agenesis of the Corpus Callosum: Exploring Attention, Rule Breaking, and Aggressive Behaviors. Archives of Clinical Neuropsychology, 35(6), 849. DOI: https://doi.org/10.1093/arclin/acaa068.059

Salavera, C., Usán, P., Teruel, P. (2019). Contextual problems, emotional intelligence and social skills in Secondary Education students. Gender differences. Annales Médico-psychologiques, revue psychiatrique, 177(3), 223-230. DOI: https://doi.org/10.1016/j.amp.2018.07.008

Sebena, R., Orosova, O., Van, D.J.P., Gajdosova, B. (2008). The relationship between social intelligence and alcohol use among adolescents by gender. Psychology & health, 23, 232-233.

Завантаження

Опубліковано

2021-06-15

Як цитувати

Коць, М., Дучимінська, Т., & Полікарчик , С. (2021). ГЕНДЕРНІ ВІДМІННОСТІ ПОВЕДІНКОВОГО КОМПОНЕНТУ СОЦІАЛЬНОГО ІНТЕЛЕКТУ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ. Психологічні перспективи, 37, 96-110. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2021-37-96-110

Схожі статті

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.