ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ВПЛИВУ СТРЕСУ НА ВИНИКНЕННЯ ПСИХОСОМАТИЧНИХ РОЗЛАДІВ У ДІТЕЙ СТАРШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ

Автор(и)

  • Ірина Грицюк Волинський національний університет імені Лесі Українки
  • Олександра Хлівна Волинський національний університет імені Лесі Українки

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2021-37-55-67

Ключові слова:

психологічний стрес, психосоматика, психічна напруга, дезорганізація поведінки, здоров’я, хвороба, психосоматичне порушення.

Анотація

Мета: розкрити погляди на сучасне бачення психосоматичних розладів, що виникають у дітей старшого шкільного віку в умовах сучасного інформаційно насиченого та агресивного середовища. Висвітлити результати емпіричного дослідження з цієї тематики. Проаналізувати різноманіття досліджень, що стосуються впливу стресу на дітей старшого шкільного віку та виникнення у зв’язку зі стресовими ситуаціями психосоматичних розладів. Визначити психологічні і психосоматичні аспекти впливу стресу на життя та здоров’я дітей старшого шкільного віку. Опираючись на погляди відомих науковців, зокрема З. Фройда, про те, що всі органічні страждання мають психологічну зумовленість, розкрити своє бачення впливу емоційної стійкості та самооцінки на функціонування внутрішніх органів. Методи: теоретичні (аналіз проблеми на підставі вивчення наукової літератури, систематизація та узагальнення одержаної інформації). Та емпіричні: психодіагностичні методики (Гісенський опитувальник соматичних скарг, контрольний перелік ознак психопатії, тест-опитувальник Г. Айзенка для діагностики властивостей і типу темпераменту, шкала психологічного стресу RSM-25, малюнковий тест «Автопортрет»), що дозволили нам розкрити наше бачення впливу стресу на появу психосоматичних порушень. Результати: у ході теоретичного аналізу виявили, що погляди на сучасну психосоматику виходять за рамки уявлень лише про здоров’я чи хворобу. Так само і поняття «стрес» виходить за рамки розуміння «погано» чи «добре». Зазначено про необхідність враховувати, що більшість людей, в тому числі й діти, в сучасному суспільстві знаходиться під впливом стресу, бо в часи науково-технічної революції, в які ми живемо, посилюється психічна діяльність людей. У результаті дослідження також проаналізовано особливість дітей старшого шкільного віку засвоювати й переробляти великий обсяг інформації, необхідність швидкої адаптації, перші пошуки професійної реалізації, пошук себе тощо. Розглянуто виникнення проблеми емоційного стресу, тобто напруження й перенапруження фізіологічних систем організму під впливом емоційних чинників, як причини психосоматичних розладів. Аналіз отриманих даних полягав у виявленні відмінностей між представниками двох груп – групи емоційно стійких респондентів (середня емоційна стійкість та висока емоційна стійкість) з низьким рівнем стресу та групи емоційно нестійких респондентів (висока емоційна нестійкість та дуже висока емоційна нестійкість) з середнім рівнем стресу. Значна увага приділена опису психологічної картини хвороби, оскільки від такого знання залежать наступні терапевтичні заходи. Висновки. В умовах стресу, а також з урахуванням нестійкої або заниженої самооцінки діти старшого шкільного віку більш схильні до психосоматичних розладів серцево-судинної системи, системи органів травлення. Узагальнили результати впливу психологічних і соціальних факторів, яким є, власне, стрес. Прийшли до розуміння афективно-емоційних факторів впливу на виникнення психосоматичних порушень.

Посилання

Aleksander, F. (2011) Psihosomaticheskaja medicina. Principy i primenenie [Psychosomatic medicine. Principles and Applications]. Moskva: In-t OGI [in Russian].

Hrytsiuk, I. M. (2016). Psykhosomatychni proiavy psykholohichnykh porushen u ditei, shcho perezhyly psykhotravmuiuchu sytuatsiiu [Psychosomatic manifestations of psychological disorders in children who have experienced a traumatic situation]. Nauka i osvita - Science and education, 2–3, 121–124 [in Ukrainian].

Isaev, D. N. (2008). Jemocional'nyj stress, psihosomaticheskie i somatopsihicheskie rasstrojstva u detej [Emotional stress, psychosomatic and somatopsychic disorders in children]. SPb.: Rech' [in Russian].

Malkina-Pyh, I. G. (2015). Psihosomatika [Psychosomatics]. Moskva: Jeksmo . [in Russian].

Karvasarskiy, B. D. (2010). Klinicheskaja psihologija [Clinical psychology]. SPb.: Piter [in Russian].

Meersona, F. (1982). Adaptatsiya, stress i profilaktika [Adaptation, stress and prevention]. Moskva: Izd-vo VMV [in Russian].

Nakazava, D. Dzh. (2018). Oskolki detskih travm. Pochemu my boleem i kak jeto ostanovit' [Shards of childhood trauma. Why are we sick and how to stop it]. Moskva: Izdatel'stvo «Je» [in Russian].

Rozov, V. І. (2007). Psihotehnologії adaptivnoї samoreguljacії stresu [Psychotechnologies of adaptive stress self-regulation]. Praktychna psykholohiia ta sotsialna robota - Practical Psychology and Social Work, 8, 24–28 [in Ukrainian].

Sandomirskij, M. E. (2001). Zashhita ot stressa: Fiziologicheski-orientirovannyj podhod k resheniju psihologicheskih problem (Metod RETRI) [Defending Against Stress: A Physiological-Oriented Approach to Solving Psychological Problems (RETRY Method)]. Moskva: Izd-vo In-ta psihoterapii [in Russian].

Kharchenko, D. M. (2015). Psykhosomatychni rozlady. Teorii, metody diahnostyky, rezultaty doslidzhen [Psychosomatic disorders. Theories, diagnostic methods, research results]. Kyiv: Vydavnychyi Dim «Slovo» [in Ukrainian].

Freyd, Z. (2015). Psihoanaliz i detskie nevrozyi [Psychoanalysis and childhood neuroses]. Moskva: Gumanitarnyie i obschestvennyie nauki [in Russian].

Davidson, R. (2012). The emotional life and your brain: how its unique patterns affect the way you think, feel, and live – and haw you can change them. NY: Penguin.

Shalev, I., Entringer, S., Wadhwa, P.D., et al. (2013). Stress and telomer biology: a lifespan perspective. Psychoneuroendocrinology; 9(38), 835–842.

Dube, S. R., Fairweather, D., Pearson, W. S., et al. (2009).Cumulative childhood stress and autoimmune diseases in adults. Psychosomatic Medicine; 2(71), 243–250.

Felitti, V. J., Anda, R. F. (2010). The relationship of adverse childhood experiences to adult health, well-being, social function, and health care. New York: Cambridge University Press. Chapter 8.

Fink, H. A., Kuskowski, M. A., Marshall, L. M. (2014).Association of stressful live events with incident falls and fractures in older men. Age and Agein, 1(43), 103–108.

Hrytsiuk I., Koshyrets, V., Khvorost, K., Mushkevych, M., Duchiminska, T., Mahdysiuk, L., Fenyna, O. The influence of moderate physical activities on the psychophysical state of children with minimal brain dysfunctions. Journal of Physical Education and Sport. Romania. Art 282, 1912–1918. DOI: https://doi.org/10.7752/ jpes.2018.s4282.

Завантаження

Опубліковано

2021-06-15

Як цитувати

Грицюк , І., & Хлівна , О. (2021). ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ВПЛИВУ СТРЕСУ НА ВИНИКНЕННЯ ПСИХОСОМАТИЧНИХ РОЗЛАДІВ У ДІТЕЙ СТАРШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ. Психологічні перспективи, 37, 55-67. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2021-37-55-67

Схожі статті

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.