ОСОБЛИВОСТІ ВИЯВУ КОГНІТИВНО-СТИЛЬОВИХ ХАРАКТЕРИСТИК ТА КРЕАТИВНОСТІ В ПУБЛІЧНИХ СЛУЖБОВЦІВ
DOI:
https://doi.org/10.29038/2227-1376-2020-36-208-224Ключові слова:
когнітивний стиль, когнітивний контроль, когнітивні процеси, креативність, оригінальність, флексибельністьАнотація
Мета. Стаття присвячена особливостям когнітивно-стильових характеристик та креативності у публічних службовців. В межах розгляду даної теми був зроблений детальний теоретико-методологічний аналіз та систематизація підходів у вивченні поняття когнітивного стилю і креативності особистості, а також здійснено емпіричне дослідження особливостей когнітивно-стильових характеристик та креативності в публічних службовців із різним стажем професійної діяльності. Когнітивний стиль у даному дослідженні розглядається як індивідуальна відмінність в процесах переробки інформації та визначення особливостей організації когнітивної сфери особистості. Креативність визначається як особистісна характеристика, що виявляється в здатності породжувати незвичайні ідеї, відхилятися від традиційних схем мислення, швидко вирішувати проблемні ситуації, тощо. Методи. Для реалізації мети дослідження ми використали такі методи: теоретичні; організаційні; емпіричні (комплекс психодіагностичних методик), а саме «Словесний лабіринт», «Фігури Готтшальдта», методика фігурної форми А тесту творчого мислення Е. П. Торренса (в адаптації О. Тунік), опитувальником Дж. Джонсона (в адаптації О. Тунік). Результати. В емпіричній частині дослідження авторами були виявлені відмінності у когнітивно-стильових характеристиках та креативності в публічних службовців із різним стажем професійної діяльності: зі стажем 6-10 років – високий рівень креативності, поленезалежність і гнучкість; зі стажем 11-20 років – помірний рівень вираженості креативності, поленезалежність та ригідність мислення; зі стажем понад 20 років – полезалежність та ригідність мислення. У всіх виокремлених групах встановлено статистично значущі прямі зв’язки креативності з поленезалежністю та гнучкістю мислення, швидкістю виконання завдань та розробленістю, а також зв’язок креативності зі стажем професійної діяльності. Висновки. Результати проведеного емпіричного дослідження можна застосовувати у розробці циклу професійних програм з метою підвищення кваліфікації публічних службовців, у тому числі й для формування їх професійних компетенцій.Посилання
Adler A. (1997). Nauka zhit [The science of living]. Kiev: Port-Royal [in Russian].
Bogoyavlenskaya D.B (2002). Psihologiya tvorcheskih sposobnostey [Psychology of creativity]. M.: «Akademiya» [in Russian].
Bondar S. I. (2003) Psyxologichni osoblyvosti chytannya tekstu inozemnoyu movoyu studentamy z riznym kognityvnym stylem [Psychological features of reading a text in a foreign language by students with different cognitive style]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: Nacionalnyj pedagogichnyj universytet imeni M. P. Dragomanova. [in Ukrainian].
Guseva T. A. (2005) Psihologiya poznavatelnoy aktivnosti : sistemno-stilevoe issledovanie [The psychology of cognitive activity: a system-style study]. Biysk: BPGU im. V.M.Shukshina [in Russian].
Zherdeczka L. L. (2006) Kognityvni styli yak chynnyk profesijnogo stanovlennya majbutnix psyxologiv [Cognitive styles as a factor in the professional development of future psychologists]. Ivano-Frankivsk. [in Ukrainian].
Zeer E.F. (2009) Psihologiya professiy [Psychology of professions]. M: Akademicheskiy Proekt. [in Russian].
Kalamazh R. V. (2009) Ya-koncepciya v konteksti kognityvnyx styliv [I-concept in the context of cognitive styles]. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu "Ostrozka akademiia". Seriia «Psykholohiia i pedahohika»» - Scientific notes of the National University "Ostroh Academy". Psychology and Pedagogy Series, 2, 100-115 [in Ukrainian].
Kostruba, N. (2020). Kohnityvno-stylova kharakterystyka komunikatyvnoi kompetentnosti studenta [Cognitive Style and Communicative Competence of Students]. Psykholohichni perspektyvy - Psychological Prospects, (35), 68-82. DOI: https://doi.org/10.29038/2227-1376-2020-35-68-82 [in Ukrainian].
Kulchytska A. V. (2018). Osoblyvosti formuvannya syndromu emocijnogo vygorannya v pracivnykiv derzhavnyx ustanov [Peculiarities of emotional burnout syndrome formation in employees of state institutions]. Psyxichne zdorov'ya pracivnykiv derzhavnyx ustanov - Mental health of government employees. Luczk: Vezha-Druk. 58-77. [in Ukrainian].
Maksymenko S. D., Pasichnyk I. D. (2010). Rol` kognityvno – stylovyx osoblyvostej osobystosti v procesi navchalnoyi diyalnosti [The role of cognitive - stylistic features of personality in the process of educational activity]. Naukovi zapysky. Seriya «Psyxologiya i pedagogika» - Scientific notes of the National University "Ostroh Academy". Psychology and Pedagogy Series. 14. 3-10 [in Ukrainian].
Molyako V.A. (2007) Tvorcheskaya konstruktologiya (prolegomenyi) [Creative constructology (prolegomena)]. K. : Osvita Ukrainy. [in Russian].
Maslou A. G. (1999). Dalnie predelyi chelovecheskoy psihiki [Far limits of the human psyche]. SPb.: Evraziya [in Russian].
Naprasna O. B. (2004). Indyvidualno-psyxologichni osoblyvosti kognityvno-stylovyx xarakterystyk navchalnoyi diyalnosti studentiv [Individual-psychological features of cognitive-stylistic characteristics of students' educational activity]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: Kyivskyj nacionalnyj un-t im. Tarasa Shevchenka. [in Ukrainian].
Romanovska L. I. (2005). Kognityvnyj styl osobystosti yak chynnyk procesu rozuminnya tekstu [Cognitive style of personality as a factor in the process of understanding the text]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv. Instytut psyxologiyi im. G. S. Kostyuka APN Ukrayiny [in Ukrainian]
Savchenko O. V. (2006) Dynamika integralnoyi kognityvnoyi struktury myslennya sub'yekta u procesi ovolodinnya profesijnymy ponyattyamy [Dynamics of the integral cognitive structure of the subject's thinking in the process of mastering professional concepts]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv. Kyivskyj nacionalnyj un-t im. Tarasa Shevchenka [in Ukrainian]
Sternberg R. (2002) Prakticheskiy intellect [Practical intelligence]. M. : Prosveschenie. [in Russian].
Tunik E.E. (2002). Psihodiagnostika tvorcheskogo myishleniya. Kreativnyie testyi [Psychodiagnostics of creative thinking. Creative tests]. SPb. : Didaktika Plyus. [in Russian].
Tunik E E. (1997). Oprosnik kreativnosti Dzhonsona [Johnson's creativity questionnaire]. SPb. : SPbUPM. [in Russian].
Fedotova T.V. (2007). Osnovni pidxody do problemy rozvytku kreatyvnosti osobystosti [The main approaches to the problem of personal creativity]. Praktychna psyxologiya ta socialna robota - Practical Psychology and Social Work, 9. 60-65 [in Ukrainian].
Holodnaya M. A. (2004). Kognitivnyie stili. O prirode individualnogo uma [Cognitive Styles. On the nature of the individual mind]. SPb. : Piter. [in Russian].
Hell L., Zigler D. (1990). Teorii lichnosti [Personality theories]. SPb. : Izdatelstvo «Piter». [in Russian].
Gardner, R. W., Jackson, D. N., & Messick, S. J. (1960). Personality organization in cognitive controls and intellectual abilities. Psychological Issues, 2(4, Monogr. No. 8), 149.
Kagan, J. (1966). Reflection-impulsivity: The generality and dynamics of conceptual tempo. Journal of Abnormal Psychology, 71(1), 17–24. https://doi.org/10.1037/h0022886
Torrance E. P. (1964). Guiding creative talent. NY: Prentice-Hall.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Федотова Тетяна, Кульчицька Анна
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.