ДО ПИТАННЯ РОЗВИТКУ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ СТАРШОКЛАСНИКІВ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИМИ ЗАСОБАМИ

Автор(и)

  • Світлана Могиляста Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2020-36-174-188

Ключові слова:

емоційний інтелект, засоби розвитку, мистецтво, старшокласники, урок англійської мови

Анотація

Мета. Розглядаючи емоційний інтелект як невід’ємну частину базових характеристик особистості, сьогодні важливою проблемою психологічної та педагогічної науки постає завдання пошуку засобів його розвитку. Мета статті – розглянути теоретичні підходи щодо пошуку психолого-педагогічних засобів розвитку емоційного інтелекту та можливості уроку англійської мови як засобу впливу на становлення, функціонування та розвиток емоційного інтелекту старшокласників. Методи. В статті використанні теоретичні та емпіричні методи дослідження з проблематики розвитку емоційного інтелекту старшокласників та експериментального впровадження в процес вивчення англійської мови елементів психологічних вправ. Розвиток емоційного інтелекту як інтегрованого конструкту передбачає єдність емоційних та когнітивних процесів у цілісній системі здібностей щодо розуміння, усвідомлення, управління власними емоціями, емоційними станами та розуміння, конструктивного впливу на емоції інших. Розглядаючи процес розвитку емоційного інтелекту в аспекті онтогенетичних змін щодо умінь розуміти, усвідомлювати та управляти емоціями так і цілеспрямованого впливу на розвиток окремих складових емоційного інтелекту, проблема пошуку засобів розвитку емоційного інтелекту старшокласників в процесі навчання та виховання актуалізується і як в напрямку форм організації пізнавальної діяльності учасників навчально-виховного процесу, так інтеграції елементів психологічних вправ в процес вивчення окремо взятого предмету на кшталт англійської мови. Результати. Як результат нами представлено теоретичний аналіз концептуальних основ проблеми визначення тезаурусу «засоби розвитку». Запропоновано практичне застосування елементів сугестії в контексті сучасного уроку англійської мови у відповідності до тематики ситуативного спілкування передбаченої Державною програмою вивчення іноземних мов. Розглянуто спектр можливостей психологічних вправ та методів в поєднанні з лінгво-дидактичним контентом та деталізовано в плані сучасного уроку англійської мови. Висновки. Зроблено узагальнення, яке обґрунтовує необхідність континууму в напрямку створення системи розвитку емоційного інтелекту старшокласників психолого-педагогічними засобами в рамках освітнього простору навчального закладу, що на основі детальної теоретичної та методологічної концепції розглядається перспективним.

Біографія автора

Посилання

Andreeva, Y. N. (2011) Эmotsyonalnыi yntellekt kak fenomen sovremennoi psykholohyy [Emotional intelligence as a phenomenon of modern psychology] : monohrafyia. Novopolotsk : PHU, 388[in Ukrainian].

Berezovskaia, T. P., (2006) Osobennosty razvytyia эmotsyonalnoho yntellekta starsheklassnykov [Features of high school students emotional intelligence development]. Psykholohycheskyi zhurnal, 2, 24 – 27[in Russian].

Houlman, D. (2008) Эmotsyonalnыi yntellekt [Emotional intelligence]. AST Khranytel, 10 – 43. [in Russian].

Zhuk, Yu.O. (1997) Kontseptsiia stvorennia zasobiv navchannia novoho pokolinnia dlia serednikh zakladiv osvity Ukrainy [The concept of creating a new generation of teaching aids for secondary schools in Ukraine]. Problemy osvity : nauk.-metod. zbirnyk. Kyiv, 10, 207–218 [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy «Pro osvitu» (2017) [About education]. Vidomosti Verkhovnoi Rady (VVR), 38-39, 380 [in Ukrainian].

Zarytska, V. V. (2012) Psykholohiia rozvytku emotsiinoho intelektu u systemi profesiinoi pidhotovky fakhivtsiv humanitarnoho profiliu [Psychology of emotional intelligence development in the system of professional training of specialists in the field humanities]. «Pedahohichna ta vikova psykholohiia»: dys. dokt. psykh. nauk. Zaporizhzhia, 513s.[in Ukrainian].

Kreidun, N.P., Priadko, N.V. (2011) Pro deiaki psykholohichni osoblyvosti starshoklasnykiv [About some psychological features of high school students]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu. Seriia “Psykholohiia”, 959, 70-75 [in Ukrainian].

Liusyn, D. V. (2004). Sovremennыe predstavlenyia ob эmotsyonalnom yntellekte [Modern ideas about emotional intelligence.]. Sotsyalnыi yntellekt : teoryia, yzmerenye, yssledovanyia. M.29 – 36. [in Russian].

Liashch, O. P. (2015) Determinanty ta mozhlyvosti formuvannia emotsiinoho intelektu osobystosti [Determinants and opportunities for the formation of individual's emotional intelligence]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova : zb. nauk. st. M-vo osvity i nauky Ukrainy, Nats. ped. un-t im. M.P. Drahomanova. K. : Vyd-vo NPU im. M. P. Drahomanova. Ser. 12 : Psykholohichni nauky. 1 (46), 210-216 [in Ukrainian].

Mohyliasta, S.M. (2020) Prohrama rozvytku emotsiinoho intelektu starshoklasnykiv psykholoho-pedahohichnymy zasobamy [ Program of developing high school students emotional intelligence by psychological and pedagogical means]. Aktualni problemy psykholohii: zb. nauk. prats Instytutu psykholohii imeni H.S. Kostiuka NAPN Ukrainy.Tom.I.-Orhanizatsiina psykholohiia. Ekonomichna psykholohiia. Sotsialna psykholohiia.56, 104-112 [in Ukrainian].

MON Ukrainy: U 26 shkolakh pochavsia pilot z vprovadzhennia prohramy rozvytku miakykh navychok SEEN: sotsialno-emotsiinoho ta etychnoho navchannia [In 26 schools the pilot on implementation of the program of soft skills development SEEN: social-emotional and ethical training has begun].https://mon.gov.ua/ua/news/u-26-shkolah-pochavsya-pilot-z-vprovadzhennya-programi-rozvitku-myakih-navichok-seen-socialno-emocijnogo-ta-etichnogo-navchannya (data zvernennia: 03.02.2020).[in Ukrainian].

Moiseniuk, N. Ye. (2001) Pedahohika [Pedagogics]. Navch. posibnyk. 3-tie vydannia, dopovnene. K, 608. [in Ukrainian].

Nazarova, T.S., Polat, E.S. (1998) Sredstva obuchenyia [Means of education]. Tekhnolohyia sozdanyia y yspolzovanyia / T.S. Nazarova, E.S. Polat. M. : Yzd-vo URAO, 204 s. Pedahohyka: ucheb. posobye (1988); pod red. Yu.K. Babanskoho. M. : Prosveshchenye, 479 s. [in Russian]

Nosenko, E. L., Kovryha, N. V. (2003) Emotsiinyi intelekt: kontseptualizatsiia fenomenu, osnovni funktsii: monohrafiia[Emotional intelligence: conceptualization of the phenomenon, basic functions]. Kyiv: Vyshcha shkola, 67-23.[in Ukrainian].

Opanasiuk, I. V. (2015) Vplyv zasobiv art-terapii na rozvytok emotsiinoho intelektu starshoklasnykiv[The influence of art therapy on the development of high school students emotional intelligence]. Humanitarnyi visnyk DVNZ «Pereiaslav-Khmelnytskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Hryhoriia Skovorody». Dod. 2 do Vyp. 35, Ι (13) : Tem. Vyp. «Mizhnarodni Chelpanivski psykholoho-pedahohichni chytannia». K. : Hnozys, 444 [in Ukrainian].

Orme, H. ( 2003 ) Эmotsyonalnoe mыshlenyia kak ynstrument dostyzhenyia uspekha[Emotional thinking as a tool for achieving success]. M.KSP+, 272 [in Russian].

Petrushyn, V. Y. (2016) O razvytyy эmotsyonalnoho yntellekta v protsesse muzыkalnыkh zaniatyi [About developing emotional intelligence in the process of music lessons]. Muzыkalnoe yskusstvo y obrazovanye. 2, 68–82[in Russian].

Prosina, O. V. (2018) Rozvytok emotsiinoho intelektu yak osnova formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia muzyky [Development of emotional intelligence as a basis for the formation of a future music teacher’s professional competence]. Hirska shkola Ukrainskykh Karpat.18, 124–128 [in Ukrainian].

Rean A.A. (2002) Psykholohyia cheloveka ot rozhdenyia do smerty [Human psychology from birth to death].SPb.: Praim-Evroznak, 656 [in Russian].

Rybakova, N.A. (2015) Razvytye эmotsyonalnoho yntellekta sredstvamy muzыky. Psykholohyia y psykhotekhnyka [Development of emotional intelligence by means of music].2 (77), 150-158 [in Russian].

Roberts, R.D., Mettius, Dzh., Zaidner, M., Liusin, D.V. (2011) Эmotsyonalnыi yntellekt: problemы teoryy, yzmerenyia y prymenenyia na praktyke [Emotional intelligence: problems of theory, measurement and practical application].URL:https://psy-journal.hse.ru/data/2011/04/28/1210633238/3-26.pdf [in Russian].

Ackerman, P.L. (1996) A theory of adult intellectual development: Process, personality, interests, and knowledge 22, 227–257.

Carroll, J.B. (1993) Human cognitive abilities: A survey of factor-analytic studies. New York: Cambridge University Press

Gardner, H. (1993) Multiple intelligences: the theory in practice. New York: Basic Books, 304.

Cronbach, L.J. (1970) The essentials of psychological testing (3rd ed.). New York: Harper & Row.

Mayer, J. D., Salovey, P., Caruso, D. R. (2016) The ability model of emotional intelligence: principles and updates / J. D. Mayer, P. Salovey, D. R. Caruso. Emotion Review, 8(4), 290–300. URL: http://dx.doi.org/10.1177/ 1754073916639667 ;

The TKT Course M1,2 and 3” (2020) Cambridge ESOL

Zeinder, M.,Roberts, R.D.,& Matthews,G.(2002). Can emotional intelligence (EI) be schooled? A critical review. Educational Psychologist,37,215-231.

Завантаження

Опубліковано

2020-12-30

Як цитувати

Могиляста, С. (2020). ДО ПИТАННЯ РОЗВИТКУ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ СТАРШОКЛАСНИКІВ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИМИ ЗАСОБАМИ. Психологічні перспективи, 36, 174-188. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2020-36-174-188

Схожі статті

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.