ДО ПИТАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЮРИСТА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2020-35-83-100

Ключові слова:

компетентність,, професійна компетентність,, професійно-компетентна особистість, професійно значущі якості, професійна діяльність юриста, професійна компетентність працівника юридичної сфери, структура професійної компетентності фахівця юридичної сфери.

Анотація

У статті здійснено аналіз основних підходів, у межах яких вивчається професійна компетентність юриста. Описано феномени «компетентність», «про­фесійна компетентність».  На основі теоретико-методологічного аналізу наукової літератури узагальнено основні характеристики юридичної діяльності. Розглянуто психологічні особливості діяльності юриста, визначено систему особистісних якостей юриста, що зумовлюють ефективність професійної діяльності. Окреслено особливості формування професійної компетентності фахівця. Розглянуто компоненти особистості юриста, сукупність яких спрямо­вано на вдосконалення професійної діяльності. Зазначено, що професійна компетентність юриста характеризується сформованістю цілісного комплексу знань, умінь та навиків, психологічних якостей, професійних можливостей. Зазначено, що професійно-компетентна особистість – це особлива конкрети­зація категорії «особистість». Особистість фахівця являє собою систему певних психологічних властивостей та рис, які є необхідними для ефективного вико­нання професійної діяльності; професійно-компетентна особистість ха­рак­теризує людину як фахівця, котрий має достатні професійні знання, уміння, навички, професійну зацікавленість, професійний інтерес і здібності, професій­ний підхід та професійне ставлення до своєї праці й спроможний ефективно реалізовувати професійну діяльність та передбачати її наслідки; професійно-компетентна особистість володіє відповідними професійними знаннями та вміннями (які визначають результативність професійної діяльності), а також комплек­сом професійно важливих якостей (сукупність психологічних якостей осо­бисто­сті, що визначають успішність навчання та ефективне виконання про­фесійної діяльності), що в сукупності дають змогу людині реалізувати себе як професіонал. Запропоновано власне визначення професійної компетентності фахівця юридичної сфери діяльності, розкрито її структуру, де основними складовими компонентами є загальнокультурна компетентність; особистісно-мотиваційна компетентність; практично-діяльнісна компетентність; спеціальна; професійно-правова компетентність; персональна (особистісна) компетент­ність; комунікативна компетентність;  психологічна компетентність; соціально-психологічна компетентність; соціальна-перцептивна компетентність; аутоком­пе­тентність.

Посилання

1. Bezhenar, H. D., Mas, N. M. (2007). Kompetentnist yak katehoriia psykho¬loho-pedahohichnoho analizu. [Competence as a category of psychological pedagogical analysis]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Viiskovo-spetsialni nauky, 18. Kyiv: Kyivskyi universytet, 19–21 (in Ukrainian).
2. Bibik, N. M. (2004). Kompetentnisnyi pidkhid: refleksyvnyi analiz zastosuvannia. [Competence approach: reflexive analysis application] Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy, Kyiv, 47–53 (in Ukrainian).
3. Bodrov, V. A. (2001). Psihologija professional’noj prigodnosti: ucheb. Po¬sobie dlja vuzov [Psychology of professional fitness]. Moskva: PERSJe, 511 р. (in Russian).
4. Brazhe, T. H. (1989). Razvytye tvorcheskoho potentsyala uchytelia. [De¬velopment of creative potential of the teacher]. Sov. Pedahohyka, 8, 89–94 (in Russian).
5. Vasylev, V. L. (1991). Yurydycheskaia psykholohyia [Legal psychology]. Moskva: Yurydycheskaia lyteratura, 464 р. (in Russian).
6. Virna, Zh. P., Mudryk, A. B. (2014). Osobystisna vymohlyvist profesionala:
teoriia, praktyka, metody vyvchennia [Personal professional exhaustion: theory, practice, methods of study]: monohrafiia. Lutsk: Vezha-Druk, 256 р. (in Ukrainian).
7. Derkach, A. A. (2004). Akmeolohycheskye osnovы razvytyia professyonala. [Acmeological bases of professional development]. Moskva: Yzd-vo Mosk. psykholoho-sotsyal. yn-ta, 752 р. (in Russian).
8. Dzvinchuk, D. I. (2000). Psykholohichni osnovy efektyvnoho upravlinnia [Psychological bases of effective management]: navch. posib. Kyiv: NIChLAVA, 280 (in Ukrainian).
9. Dubenko, S. D. (1999). Derzhavna sluzhba i derzhavni sluzhbovtsi v Ukraini [Civil service and civil servants in Ukraine]: navch.-metod. posib. Kyiv: In-Yure, 244 р. (in Ukrainian).
10. Dulov, A. V. (1973). Osnovы psykholohycheskoho analyza na predvary¬telnom sledstvyy. [Fundamentals of psychological analysis on the preliminary consequence]. Moskva: Yuryd. lyt., 168 р. (in Russian).
11. Zhalynskyi, A. Э. (2009). Vvedenye v spetsyalnost «Iurysprudentsyia». Professyonalnaia deiatelnost yurysta [Introduction to the specialty «Jurisprudence». Professional activity of a lawyer]: uchebnyk. Moskva: Yzd. Prospekt, 362 р. (in Russian).
12. Zhyliuk, T. L. (2005). Derzhavna sluzhba [Public Service]: navch. posib. Kyiv: Profesional, 576 р. (in Ukrainian).
13. Zazыkyn, V. H. (1992). Menedzher: psykholohycheskye sekretы professyy [Manager: psychological secrets of the profession]. Moskva: Yzd. Nauka, 165 р. (in Russian).
14. Zeer, Je. F. (2003). Psihologija professij: ucheb. posob. dlja stud. Vuzov [Psychology of the professions]. Moskva: Akadem. proekt; Ekaterinburg: Delovaja kn., 336 р. (in Russian).
15. Zymnia, Y. A. (2004). Kliuchevыe kompetentnosty kak rezultatyvno-tselevaia osnova kompetentnostnoho podkhoda v obrazovanyy. [Key competencies as an effective target. The basis of the competency-based approach in education]. Moskva: Yssled. tsentr problem kachestva podhotovky spetsyalystov, 40 р. (in Russian).
16. Ivashkevych, I.V. (2017). Psykholohichni chynnyky stanovlennia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh yurystiv [Psychological factors of becoming a professional competence of future lawyers]. (Dys. kand. psykhol. nauk: 19.00.07). Kyev, 26 р. (in Ukrainian).
17. Lvova, N. V. (2009). Proyzvodstvennaia praktyka kak sredstvo formy¬rovanyia professyonalnoi kompetentnosty budushcheho yurysta [Manufacturing practice as a means of formation professional competence of a future lawyer] (Dys. ... kand. ped. nauk: 13.00.08) Volhohrad: RHB, 243 р. (in Russian).
18. Markova, A. K. (1996). Psihologija professionalizma [Psychology of professionalism]. Moskva, 308 р. (in Russian).
19. Matiikiv, I. M. (2006). Kliuchovi kompetentsii maibutnoho fakhivtsia profesii typu «liudyna-liudyna». [Key competencies of the future specialist of professions type «man-man»]. Problemy ta perspektyvy formuvannia natsionalnoi humanitarno-tekhnichnoi elity: Zb. nauk. prats, 12 (16). Kharkiv: NTU «KhPI», 107–113 (in Ukrainian).
20. Matsevko, T. M. (2005). Problema profesiinoi kompetentnosti v psykho¬loho-pedahohichnii literaturi. [The problem of professional competence in psychological pedagogical literature]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. M. Dra¬homanova. Seriia Psykholohiia: zb. naukovykh prats, 3 (27), 148–155 (in Ukrainian).
21. Nesterenko, L. (2004). Psykholohichni osnovy rozvytku komunikatyvnoi kompetentnosti derzhavnykh sluzhbovtsiv. [Psychological bases of communicative development competence of civil servants]. Visn. NADU. 3, 182–188 (in Ukrainian).
22. Nyniuk, I. I. (2005). Profesionalizm derzhavnykh sluzhbovtsiv: sutnist, stan ta osoblyvosti formuvannia [Professionalism of civil servants: essence, condition and features of formation]. (Dys. ... kand. nauk z derzh. upr.). Kyiv: [b. v.], 20 р. (in Ukrainian).
23. Nyzhnyk, N. R.(1998). Systemnyi pidkhid v orhanizatsii derzhavnoho upravlinnia [System approach in the organization of public administration]: navch. posib. Kyiv: Vyd-vo UADU, 160 р. (in Ukrainian).
24. Romanov, V. V. (2000). Yurydycheskaia psykholohyia [Legal psychology]. Moskva: Yuryst, 488 р. (in Russian).
25. Samoukyna, N. V. (2000). Psykholohyia y pedahohyka professyonalnoi deiatelnosty [Psychology and pedagogy of professional activities]. Moskva: TANDEM: ЭKMOS, 384 р. (in Russian).
26. Selevko, H. (2004). Kompetentnosty y ykh klassyfykatsyia [Competencies and their classification]. Narodnoe obrazovanye, 4, 138–143 (in Russian).
27. Khutorskoi, A. V. (2003). Kliuchevыe kompetentsyy kak komponent lychnostno–oryentyrovannoi paradyhmы obrazovanyia. [Key competencies as a component of personality-oriented education paradigm]. Narodnoe obrazovanye, 2, 58–64 (in Russian).
28. Tsenko, M. B. (2016). Osobystisna zrilist yurysta. [Personal maturity of a lawyer]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Iurydychna akademiia Ukrainy imeni Yaroslava Mudroho». Seriia: Filosofiia, 4, 150–160 (in Ukrainian).
29. Charnetski, K. (1999). Psykholohiia profesiinoho rozvytku osobystosti [Psychology of professional development of personality]. (Dys. … d-ra psykhol. nauk : 19.00.07). Kyiv: [b. v.], 48 р. (in Ukrainian).
30. Chernovskyi, O. K. (2017). Profesiina kompetentnist yurysta. [Professional competence of a lawyer]. Pravo i suspilstvo, 6, 35–40 (in Ukrainian).
31. Chmut, T. (2001). Psykholohichna kultura derzhavnoho sluzhbovtsia. [Psychological culture of a civil servant]. Visn. UADU, 2 (1), 349–355 (in Ukrainian).
32. Shadrykov, V. D. (1994). Deiatelnost y sposobnosty. [Activities and abilities]. Moskva, 242 р. (in Russian).

Завантаження

Опубліковано

2020-08-03

Схожі статті

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають