ПСИХОЛОГІЧНІ ЧИННИКИ СТАНОВЛЕННЯ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ХРИСТИЯНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ З ПОГЛЯДУ ТЕОРІЇ СМИСЛОВИХ ТРАНСФОРМАЦІЙ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2020-35-56-67

Ключові слова:

європейська християнська культура,, теорія смислових трансформацій,, суб’єктивні уявлення,, мислення,, рефлексія.

Анотація

У статті здійснено спробу визначення психологічних чинників історич­ного процесу на прикладі становлення європейської християнської культури. Визначення цих чинників здійснено на основі теорії смислових трансформацій, яка описує психологічні механізми розвитку суб’єктивних уявлень про дій­сність. Із погляду цієї теорії, є різні за способом функціонування: суб’єктивні уявлення – раціональні та ірраціональні. Для перших є релевантною пропози­ційна форма вираження, і вони потребують застосування рефлексії й верифіка­ції. Для других релевантна образна форма вираження, верифікації вони не по­требують. У статті характерні риси європейської християнської культури роз­глянуто як наслідок розвитку домінуючих у тогочасному соціумі суб’єктивних уявлень. Вихідна передумова для становлення європейської християнської культури вбачається в розпаді античного міфу, що, зі свого боку, стало на­слід­ком залучення рефлексії до процесу формування суб’єктивних уявлень. Значну частину його функцій перебирає на себе християнська релігія, яка для молодої європейської культури стає світоглядною домінантою. Причиною для цього виступив відносно низький рівень культури мислення й, передусім, рефлексив­ності, у народів, що завоювали античний світ і перейняли в нього християнство. Цей же низький рівень рефлексивності, а також нерелевантність пропозиційних форм вираження для ірраціональних уявлень стали передумовами змістових трансформацій вихідного християнського вчення. Трансформовані релігійні уявлення, які посіли панівне місце в середньовічному світогляді, зумовили специфічні риси культури Середньовіччя й наклали відбиток на весь життєвий уклад тогочасного суспільства.

Посилання

1. St. Augustine, A. (1998). Tvoreniya v 4 t.: T. 3. O Grade Bozhiyem (Kn. I–XIII) [Creations in 4 volumes: Vol. 3. On the City of God (Prince I-XIII)]. Sankt-Peterburg: Aletheia; Kiev: UTSIMM-Press (in Russian).
2. Zhovtianska, V. V. (2012). Transformatsiyi smyslu v sotsiokulʹturnomu prostori [Transformation of meaning in the social and cultural space]. Kirovograd: Імекс-LTD (in Ukrainian).
3. Zhovtianskaya, V. V. (2015). Psykholohichni zakonomirnosti formuvannya subʺyektyvnykh uyavlenʹ z pohlyadu teoriyi smyslovykh transformatsiy [Psycho¬logical patterns of formation of subjective ideas in terms of the theory of semantic transformations]. Psykholohichni nauky: problemy i zdobutky [Psycho¬logical Sciences: Problems and Achievements], 8, 43–57 (in Ukrainian).
4. Romenets, V. A. (2005). Istoriya psykholohiyi: Starodavniy Svit. Seredni viky. Vidrodzhennya: navch. posib [History of Psychology: The Ancient World. Middle Ages. Renaissance: teach. tool.]. Kyiv: Libid (in Ukrainian).
5. Evans, J. St. B. T. (2008). Dual-processing accounts of reasoning judgment and social cognition. Annual Review of Psychology, 59, 255–278.
6. Lieberman, M. (2003). Reflexive and reflective judgment process: a social cognitive neuroscience approach. In Social judgment: implicit and explicit process (pp. 44–67). Cambridge: Cambridge Univ. Press, 44–67.

Завантаження

Опубліковано

2020-08-03

Як цитувати

Zhovtianska, V. (2020). ПСИХОЛОГІЧНІ ЧИННИКИ СТАНОВЛЕННЯ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ХРИСТИЯНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ З ПОГЛЯДУ ТЕОРІЇ СМИСЛОВИХ ТРАНСФОРМАЦІЙ. Психологічні перспективи, 35, 56-67. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2020-35-56-67

Схожі статті

1-10 з 418

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.