АНАЛІЗ ПІДХОДІВ ДО ОВОЛОДІННЯ ІНОЗЕМНОЮ МОВОЮ

Authors

  • Галина Василівна Тригуб Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

Abstract

У статті висвітлено основні психологічні та психолінгвістичні підходи до оволодіння іноземною мовою та іншомовним мовленням у вітчизняних та зарубіжних дослідженнях. До них належать природничий, культурно-історичний, діяльнісний, суб’єктний, асоціаністський, трансформаційний, психотерапевтичний, нейропсихолінгвістичний підходи. У кожному з них оволодіння іноземною мовою пов’язане з розвитком іншомовного мовлення. У руслі природничого підходу мовлення досліджують як рефлекторну діяльність вищої нервової системи у сукупності автоматизованих дій-відповідей на вербальні і невербальні стимули. З позиції культурно-історичного підходу іншомовне мовлення розглядають як функцію мозку та психічну інтеріоризацію знаків, вироблених іншомовною культурою. У діяльнісному підході іншомовне мовлення досліджують як своєрідну діяльність, що містить автоматизовані операції. У суб’єктному підході вивчають іншомовне мовлення як функцію суб’єкта пізнання, й акцент здійснюється на визначенні таких понять, «мовлення», «структурно-функціональна характеристика суб’єкта пізнання». У межах психолінгвістичного підходу досліджують іншомовне мовлення у сукупності трьох етапів: сприймання, розуміння,  породження,  а  також  іншомовна  активність.  У  руслі нейропсихолінгвістичного підходу оволодіння іншомовним мовленням розглядають з урахуванням закономірностей функціонування мозку. Розкрито зміст та процесуальні характеристики оволодіння іноземною мовою.

Ключові слова: підхід, оволодіння іноземною мовою, іншомовне мовлення, дослідження, мовленнєво-мисленнєва діяльність.

Tryhub G. V. Approaches to Foreign Language Acquisition. The article high- lights the major psychological and psycholinguistic approaches to a foreign language mastering in national and international research. Among them are natural, cultural and historical, activity, subjective, associanistic, transformational-grammatical, psycho- therapeutic, and neuropsycholinguistic approaches. Foreign language mastering is connected with the development of foreign speech in each of them. According to the natural approach speech is investigated as a reflex activity of the nervous system together with the automated actions and responses to verbal and nonverbal stimuli. From the perspective of cultural and historical approach foreign speech is regarded as a function of the brain and psychic interiorization of signs produced by  foreign culture. Within the approach of activity foreign speech is studied as a kind of activity that includes automated operations. In subjective approach it is investigated as function of the subject cognition. Due to the psycholinguistic approach foreign speech is studied in the aggregate three stages: perception, comprehension, generation. In  line with neuro psycholinguistic approach foreign speech mastering is examined due to the brain functioning patterns. The article considers the sence and the processing features of the foreign language acquisition.

Keywords: approach, foreign language acquisition, foreign speech, research, speech and thinking activity.

Тригуб Г. В. Анализ подходов к овладению иностранным языком. В статье отображены главные психологические и психолингвистические подходы к овладению иностранным языком и иноязычной речью в отечественных и зарубежных исследованиях. К ним относятся естественный, культурно-исторический, деятельносный, субъектный, асоцианистский, трансформационно- грамматический, психотерапевтический, нейропсихологический подходы. В каждом из них овладение иностранным языком асоциируется с развитием иноязычной речи. В естественном подходе речь изучается как рефлекторная деятельность высшей нервной системы в совокупности автоматизированных действий-ответов на вербальные и невербальные стимулы. С позиции культурно-исторического подхода иноязычная речь рассматривается как функция мозга и психическая интериоризация знаков, выработанных иноязычной культурой. В деятельносном подходе иноязычная речь изучается как особая деятельность, которая включает автоматизированные операции. В пределах психолингвистического подхода речь изучается в совокупности трех этапов: восприятие, понимание, воспроизведение. Из позиции нейропсихотерапевтического подхода овладение иноязычной речью рассматривается с учетом закономерностей функционирования мозга. Раскрыто смысл и процессуальные характеристики овладения иностранным языком.

Ключевые слова: подход, овладение иностранным языком, иноязычная речь, исследование, речемыслительная деятельность.

Author Biography

  • Галина Василівна Тригуб, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
    кандидат психологічних наук, старший викладач кафедри іноземних мов природничо-математичних спе- ціальностей Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки

References

1. Ананьев Б. Г. Человек как предмет познания / Б. Г. Ананьев. – СПб. : Питер, 2001. – 282 с.
Ananyev B. G. Chelovek kak predmet poznaniya [A man as a subject of study] /
B. G. Ananyev. – SPb. : Piter, 2001. – 282 p.
2. Белянин В. П. Введение в психолингвистику / В. П. Белянин. – [2-е изд.]. –
М. : ЧеРо, 2000. – 128 с.
Belyanin V. P. Vvedeniye v psykholingvistiky [Introduction of Psycholinguistics] /
V. P. Belyanin. – M. : CheRo, 2000. – 128 p.
3. Брушлинский А. В. Мышление: процес, деятельность, общение / А. В. Бруш- линский. – М. : Наука, 1982. – 387 с.
Brushlinsky А. V. Мyshleniе: protses, deyatelnost, оbshchenie [Thinking: process, activity, communication] / А. V. Brushlinsky. – М. : Nauka, 1982. – 387 p.
4. Выготский Л. С. Психология развития человека / Л. С. Выготский. – М. :
Смысл ; Эксмо, 2006. – 1136 с. – (Б-ка всемирной психологии).
Vygotsky L. S. Psykhologiya razvitiya cheloveka [Psychology of man’s develop- ment] / L. S. Vygotsky. – M. : Smysl ; Eksmo, 2006. – 1136 p.
5. Засєкіна Л. В. Вступ до психолінгвістики / Л. В. Засєкіна, С. В. Засєкін. –
Острог : Вид-во Нац. ун-ту «Острозька академія», 2002. – 168 с.
Zasiekina L. V. Vstup do psykholingvistyky [Introduction of psycholinguistics] /
L. V. Zasiekina, S. V. Zasiekin. – Ostrog : Ostrozka academia, 2002. – 168 p.
6. Засєкіна Л. B. Психолінгвістична діагностика : навч. посібник / Л. В. Засє- кіна, С. В. Засєкін. – Луцьк : РВВ «Вежа» Волин. нац. ун-ту ім. Лесі Україн- ки, 2008. – 188 с.
Zasiekina L. V. Psykholingvistychna diagnostyka [Psycholinguistic diagnostic] /
L. V. Zasiekina, S. V. Zasiekin. – Lutsk : RVV «Vezha» Volyn. nats. un-tu im. Lesi Ukrayinky, 2008. – 188 p.
7. Зимняя И. А. Лингвопсихология речевой деятельности / И. А. Зимняя. – Москва : Моск. психолого-социальный ин-т ; Воронеж : МОДЭК, 2001. – 432 с. Zymnyaya I. A. Lingvopsykhologiya rechevoy deyatelnosti [Lingvopsychology of the speech activity] / I. A. Zymnyaya – Moskva : Mosk. psykhologo-socialny in-t ; Voronezh : MODEK, 2001. – 432 p.
8. Китайгородская Г. А. Интенсивное обучение иностранным языкам / Г. А. Ки- тайгородская // Психология, лингвистика и междисциплинарные святи : сб. науч. работ к 70-летию со дня рождения А. А. Леонтьева / под ред. Т. В. Аху- тиной, Д. А. Леонтьева. – М. : Смысл, 2008. – С. 275–281.
Kitaygorodskaya G. A. Intensivnoye obuchenie inostrannym yazykam [Intensiv foreign languages teaching] / G. A. Kitaygorodskaya. – M. : Smysl, 2008. – P. 275–281.
9. Ковальчук І. В. Особливості розвитку та роль внутрішнього мовлення в про- цесі вивчення іноземної мови / І. В. Ковальчук // Наук. зап. Нац. ун-ту
«Острозька академія». Сер. : «Психологія і педагогіка». – Острог : Вид-во Нац. ун-ту «Острозька академія». – Вип. 6., ч. І. – 2005. – С. 143–151.
Коvаlchuk І. V. Osoblyvosti rozvytku ta rol vnutrishnyogo movlennya v protsesi vyvchennya inozemnoi movy [Developmental peculiarities and role of the inner speech in the process of foreign languages mastering] / I. V. Kovalchuk // Naukovi zapysky Natsionalnogo universitetu «Ostrozka academia». – Ostrog : 2005. – Vyp. 6, ch. I. – P. 143–151.
10. Леонтьев А. А. Психолингвистические единицы и порождение речевого высказывания / А. А. Леонтьев. – М. : УРСС, 2003. – 306 с.
Leontyev A. A. Psykholingvisticheskiye yedinitsy i porozhdeniye rechevogo vy- skazyvaniya [Psycholinguistic units and improving of speech] / A. A. Leontyev. – M. : URSS, 2003. – 306 p.
11. Лурия А. Р. Речь и развитие психических процессов у ребенка / А. Р. Лурия, Ф. Я. Юдович. – М. : [б. и.], 1956. – 326 с.
Luria A. R. Rech i razvitiye psikhicheskikh protsessov u rebyenka [Speech and development of the child’s psychic processes] / A. R. Luria. F. Ya Yudovich. – 1956. – 326 p.
12. Павлов И. П. Двадцатилетний опыт объективного изучения высшей деятель- ности (поведения) / И. П. Павлов. – М. : Наука, 1973. – 661 с.
Pavlov I. P. Dvadtsatiletniy opyt obyektivnogo izucheniya vysshey deyatelnosty (povedenia) [Twenty years experience of higher activity (behavior) studying] /
I. P. Pavlov. – M. : Nauka, 1973. – 661 p.
13. Румянцева И. М. Психология речи и лингвопедагогическая психология /
И. М. Румянцева. – М. : ПЕРСЭ ; Логос, 2004. – 319 с.
Rumyantseva I. M. Psikhologia rechi i lingvopedagogicheskaya psikhologiya [Psychology of speech and lingvopedagogical psychology] / I. M. Rumyantseva. –
M. : PERSE ; Logos, 2004. – 319 p.
14. Сеченов И. М. Элементы мысли / И. М. Сеченов. – СПб. : Питер, 2001. – 416 с. Sechenov I. M. Elementy mysli [Elements of thinking] / I. M. Sechenov. – SPb. : Piter, 2001. – 416 р.
15. Хомский Н. Язык и проблемы знания / Н. Хомский // Весн. Моск. ун-та. –
Сер. 9. Философия. – 1995. – № 4. – С. 131–157.
Khomsky N. Yazyk i problemy znaniya [Language and problems of knowledge] / N. Khomsky // Vestn. Mosk. un-ta. – 1995. – № 4. – P. 131–157.
16. Ширяєва Т. М. Роль психолінгвістичної ситуації у підготовці майбутніх фі- лологів / Т. М. Ширяєва // Наук. зап. Нац. ун-ту «Острозька академія». Сер. :
«Психологія і педагогіка». – Острог : Вид-во Нац. ун-ту «Острозька акаде- мія», 2008. – Вип. 10. – С. 274–279.
Shyryayeva T. M. Rol psykhologichnoi sytuatsii u pidgotovtsi maybutnikh filologiv [The role of psycholinguistic situation in the philologist preparation] /
T. V. Shyryayeva. – Ostrog : Vyd-vo Nats. un-tu «Ostroz’ka arademiya», 2008. – Vyp. 10. – P. 274−279.
17. Щерба Л. В. Языковая система и речевая деятельность / Л. В. Щерба. – М. :
КомКнига, 2007. – 427 с.
Scherba L. V. Yazikovaya sistema i rechevaya deyatelnost [Language system and speech activity] / L. V. Scherba. – M. : KomKnyga, 2007. – 427 р.
18. Arabski J. General trends in language transfer studies / J. Arabski // Challenging Tasks for Psycholinguistics in the New Century. – Katowice : University of Silesia, 2007. – P. 11–21.
19. Birdson D. Interpreting age effects in second language acquisition / D. Birdson // Handbook of Bilinguism: Psycholinguistic Approaches. – NY : Oxford University Press, 2005. – 214 p.
20. Skinner B. F. Verbal Behavior/ B. F. Skinner. – NY, 1957. – 361 p.

Published

2014-11-20

Issue

Section

Articles

How to Cite

Тригуб, Г. В. (2014). АНАЛІЗ ПІДХОДІВ ДО ОВОЛОДІННЯ ІНОЗЕМНОЮ МОВОЮ. Psychological Prospects Journal, 24, 317-331. https://psychoprospects.vnu.edu.ua/index.php/psychoprospects/article/view/154