СОЦІАЛЬНО-КОМУНІКАТИВНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЯК ЧИННИК ПРОФЕСІЙНОЇ УСПІШНОСТІ ОСОБИСТОСТІ: ГЕНДЕРНИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2020-35-8-23

Ключові слова:

кар’єрне зростання,, визнання,, творчість,, психологічна стать,, андрогінна цілісність.

Анотація

У статті досліджено особливості впливу соціально-комунікативної ком­петентності особистості на її професійну успішність, а також визначено спе­цифіку зумовленості вираженості зазначених особистісних характеристик у контексті її психологічної статі. У межах цієї праці професійну успішність розглянуто в контексті єдності її зовнішніх і внутрішніх вимірів, а саме кар’єрного зростання, соціального визнання та творчої самореалізації, що супроводжується високим рівнем задоволеності особистості самим процесом діяльності.

Для виконання завдань дослідження застосовано такий комплекс психо­діагностичних методик, як анкета «Успіх» (А. В. Алєксєєвої), спрямована на діагностику ціннісно-смислових предиспозицій, що визначають пріоритетну значущість тих або інших вимірів професійної успішності, опитувальник «Соці­ально-комунікативна компетентність» Г. В. Протасової, опитувальник С. Бем «Психологічна стать» (модифікація А. В. Алєксєєвої), який дає змогу визначити не лише вираженість маскулінно/фемінних складових частин психологічної статі, але й ступінь її стереотипності, а також рівень психостатевої самооцінки особистості.

За результатами проведеного емпіричного дослідження статусний вимір професійної успішності логічно супроводжується вираженим прагнен­ням до підвищення статусної позиції та, зі свого боку, співвідноситься з висо­ким рівнем стереотипності психологічної статі особистості. Сприйняття профе­сій­ної успішності як прагнення до кар’єрного зростання супроводжується також високою толерантністю особистості до фрустрації, що на рівні психо­логічної статі зумовлено вираженістю її маскулінного компонента. Прагнення до визнання як вимір професійної успішності співвідноситься з вираженою орієнтацією на досягнення успіху, передумовою чого виступає психостатева самооцінка, що відображає ступінь відповідності наявних і бажаних проявів маскулінно/фемінних властивостей особистості. Творчий вимір професійної успішності супроводжується вираженою автономністю, чинником якої висту­пає психологічна маскулінність, а також толерантністю особистості до невизна

невизна­ченості, передумовою якої в контексті психологічної статі є рівень розвитку фемінних властивостей особистості.

Отже, соціально-комунікативна компетентність та особливості психологіч­ної статі значуще впливають на професійну успішність особистості, а саме андрогінна цілісність маскулінно/фемінних властивостей створює найбільш сприятливі умови для професійної творчості.

Посилання

1. Alieksieieva, A. V. (2006). Psykholohichna stat yak chynnyk stanovlennia osobystisnoi identychnosti u yunatskomu vitsi [Psychological sex as a factor in the formation of personal identity in adolescence]. Candidate’s thesis. Ivano-Frankivsk
(in Ukrainian).
2. Smulson, M. L., Zinchenko L. M. (2010). Uspishnist osobystosti: potentsial ta obmezhennia [Individual success: potential and limitations]. Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii. – International scientific-practical conference. Kyiv (in Ukrainian).
3. Buddeberg-Fischera, B., Klaghofera, R., Abelb, T., Buddeberga, C. (2003). The influence of gender and personality traits on the career planning of Swiss medical students, Swiss Med Wkly, 133: 535–540 (in English).
4. Dwivedula, R., Bredillet, C. N., Müller, R. (2016). Personality and work motivation as determinants of project success: the mediating role of organisational and professional commitment, International Journal of Management Development (IJMD), 1; 3, 1(3): 229–245 (in English).
5. Hinson, J. M. & LaPrairie K. N., (2005). Learning to Teach Online: Promoting Success through Professional Development, Community College Journal of Research and Practice, 29; 6: 483–493 (in English).
6. Popa, D., Bazgan, M., Tomozii, S. E. (2012). Personality aspects involved in professional success, Journal of Engineering Studies and Research, 18; 2: 102–109 (in English).
7. Russo, N. F., Kelly, R. M., Deacon, M. (1991). Gender and success-related attributions: Beyond individualistic conceptions of achievement, Sex Roles, 25; 5–6: 331–350 (in English).
8. Turban, D. B., Moake, T. R., Yu-Hsien, Wu. S. (2017). Linking Extroversion and Proactive Personality to Career Success. The Role of Mentoring Received and Knowledge, Journal of Career Development, 44(1): 20–33 (in English).

Завантаження

Опубліковано

2020-08-03

Як цитувати

Alexeeva, A. (2020). СОЦІАЛЬНО-КОМУНІКАТИВНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЯК ЧИННИК ПРОФЕСІЙНОЇ УСПІШНОСТІ ОСОБИСТОСТІ: ГЕНДЕРНИЙ АСПЕКТ. Психологічні перспективи, 35, 8-23. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2020-35-8-23

Схожі статті

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.