СОЦІАЛЬНО-КОМУНІКАТИВНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЯК ЧИННИК ПРОФЕСІЙНОЇ УСПІШНОСТІ ОСОБИСТОСТІ: ГЕНДЕРНИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.29038/2227-1376-2020-35-8-23Ключові слова:
кар’єрне зростання,, визнання,, творчість,, психологічна стать,, андрогінна цілісність.Анотація
У статті досліджено особливості впливу соціально-комунікативної компетентності особистості на її професійну успішність, а також визначено специфіку зумовленості вираженості зазначених особистісних характеристик у контексті її психологічної статі. У межах цієї праці професійну успішність розглянуто в контексті єдності її зовнішніх і внутрішніх вимірів, а саме кар’єрного зростання, соціального визнання та творчої самореалізації, що супроводжується високим рівнем задоволеності особистості самим процесом діяльності.
Для виконання завдань дослідження застосовано такий комплекс психодіагностичних методик, як анкета «Успіх» (А. В. Алєксєєвої), спрямована на діагностику ціннісно-смислових предиспозицій, що визначають пріоритетну значущість тих або інших вимірів професійної успішності, опитувальник «Соціально-комунікативна компетентність» Г. В. Протасової, опитувальник С. Бем «Психологічна стать» (модифікація А. В. Алєксєєвої), який дає змогу визначити не лише вираженість маскулінно/фемінних складових частин психологічної статі, але й ступінь її стереотипності, а також рівень психостатевої самооцінки особистості.
За результатами проведеного емпіричного дослідження статусний вимір професійної успішності логічно супроводжується вираженим прагненням до підвищення статусної позиції та, зі свого боку, співвідноситься з високим рівнем стереотипності психологічної статі особистості. Сприйняття професійної успішності як прагнення до кар’єрного зростання супроводжується також високою толерантністю особистості до фрустрації, що на рівні психологічної статі зумовлено вираженістю її маскулінного компонента. Прагнення до визнання як вимір професійної успішності співвідноситься з вираженою орієнтацією на досягнення успіху, передумовою чого виступає психостатева самооцінка, що відображає ступінь відповідності наявних і бажаних проявів маскулінно/фемінних властивостей особистості. Творчий вимір професійної успішності супроводжується вираженою автономністю, чинником якої виступає психологічна маскулінність, а також толерантністю особистості до невизна
невизначеності, передумовою якої в контексті психологічної статі є рівень розвитку фемінних властивостей особистості.
Отже, соціально-комунікативна компетентність та особливості психологічної статі значуще впливають на професійну успішність особистості, а саме андрогінна цілісність маскулінно/фемінних властивостей створює найбільш сприятливі умови для професійної творчості.
Посилання
(in Ukrainian).
2. Smulson, M. L., Zinchenko L. M. (2010). Uspishnist osobystosti: potentsial ta obmezhennia [Individual success: potential and limitations]. Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii. – International scientific-practical conference. Kyiv (in Ukrainian).
3. Buddeberg-Fischera, B., Klaghofera, R., Abelb, T., Buddeberga, C. (2003). The influence of gender and personality traits on the career planning of Swiss medical students, Swiss Med Wkly, 133: 535–540 (in English).
4. Dwivedula, R., Bredillet, C. N., Müller, R. (2016). Personality and work motivation as determinants of project success: the mediating role of organisational and professional commitment, International Journal of Management Development (IJMD), 1; 3, 1(3): 229–245 (in English).
5. Hinson, J. M. & LaPrairie K. N., (2005). Learning to Teach Online: Promoting Success through Professional Development, Community College Journal of Research and Practice, 29; 6: 483–493 (in English).
6. Popa, D., Bazgan, M., Tomozii, S. E. (2012). Personality aspects involved in professional success, Journal of Engineering Studies and Research, 18; 2: 102–109 (in English).
7. Russo, N. F., Kelly, R. M., Deacon, M. (1991). Gender and success-related attributions: Beyond individualistic conceptions of achievement, Sex Roles, 25; 5–6: 331–350 (in English).
8. Turban, D. B., Moake, T. R., Yu-Hsien, Wu. S. (2017). Linking Extroversion and Proactive Personality to Career Success. The Role of Mentoring Received and Knowledge, Journal of Career Development, 44(1): 20–33 (in English).