ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНОЇ КАР’ЄРИ ДЕРЖАВНИХ СЛУЖБОВЦІВ

Автор(и)

  • Alla Mudryk Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2019-33-192-204

Ключові слова:

професійна кар’єра, професійне становлення особистості, стадії професійного становлення фахівця

Анотація

У статті представлено результати розробки проблематики, що стосуються психологічних особливостей розвитку професійної кар’єри державних службовців. Викладено уявлення зарубіжних та вітчизняних учених про це явище. Особливості кар’єрного становлення особистості розглянуто у двох напрямах – структурному та процесуальному. Виокремлено й описано стадії кар’єрного становлення фахівця: адаптаційну, інтернальну та стагнаційну. Презентовано модель стадій професійного становлення державних службовців центрів зайнятості. Виявлено, що на державній службі темпи кар’єрного розвитку спеціалістів відрізняються від темпів професійного становлення працівників у підприємницьких структурах. До того ж аналіз посадового підвищення свідчить про стихійність кар’єрного зростання державних службовців, нерівномірність стажу перебування на посаді, утворення так званих кар’єрних тупиків або швидкісних десантних кар’єр. Ці кар’єрні аномалії негативно впливають на стимулювання трудової й фахової віддачі від державних службовців, підтримку сприятливого соціально-психологічного мікроклімату в їх середовищі. Негативним явищем, хоча й типовим для вітчизняної державної служби, є швидкісна кар’єра. Її зміст полягає в стрімкому підвищенні по службі або прийнятті на державні посади (часто дуже високого рівня) осіб без відповідної практики й професійного досвіду. На практиці ж державний службовець перед призначенням на високу посаду повинен пройти всі щаблі, що їй передують. Ця вимога диктується інтересами суспільства, ураховуючи підтримку високого авторитету держави й повагу до її законів.

Посилання

1. Abul’hanova, K. A. (1999). Psihologiya i soznanie lichnosti (problemyi metodologii, teorii i issledovaniya realnoy lichnosti): izbr. psihol. tr. [Psychology and consciousness of personality (problems of methodology, theory and research of a real personality): election of psychological work]. M. 224 [in Russian].
2. Artemenko, N. (2008). Planuvannja kar’єri derzhavnogo sluzhbovcja [Planning a career civil servant]. Vіsnik derzhavnoї sluzhbi Ukraїni – Bulletin of the Civil Service of Ukraine, 3. 76–79 [in Ukrainian].
3. Ball, G. O. (2003). Kategorіja «kul’tura osobistostі» v analіzі gumanіzacії zagal’noї ta profesіjnoї osvіti [The category «personality culture» in the analysis of the humanization of general and vocational education]. Pedagogіka і psihologіja profesіjnoї osvіti : rezul’tati doslіdzhen’ і perspektivi: Zb. nauk. Pr. – Pedagogy and psychology of vocational education: results of research and prospects: Collection of scientific works, 51–61 [in Ukrainian].
4. Bodrov, V. A. (2001). Psihologija professional’noj prigodnosti : ucheb. posobie dlja vuzov [Psychology of professional fitness]. M.: PERSJe, 511 [in Russian].
5. Vіrna, Zh. P. (2003). Motivacіjno-smislova reguljacіja u profesіonalіzacії psihologa : monografіja [Motivational-semantic regulation in the professionalization of a psychologist]. Luc’k: RVV «Vezha» Volin. derzh. un-tu іm. Lesi Ukraїnki, 320 [in Ukrainian].
6. Gluhanjuk, N. S. (1996). Psihologicheskie osobennosti i zakonomernosti stanovlenija professional’no-pedagogicheskoj dejatel’nosti [Psychological features and patterns of the formation of professional and educational activities]. Psihologija stanovlenija pedagoga professional’noj shkoly – The psychology of the formation of a professional school teacher, Gl. 2 [in Russian].
7. Zeer, Je. F. (2003). Psihologija professij: ucheb. posob. dlja stud. Vuzov [Psychology of the professions]. M.: Akadem. proekt; Ekaterinburg: Delovaja kn., 336 [in Russian].
8. Klimov, E. A. (1996). Psihologija professionala [Psychology of a professional]. M. 400 [in Russian].
9. Maksimenko, S. D. (2006). Genezis sushhestvovanija lichnosti [Genesis of the existence of personality]. K.: KMM, 240 [in Ukrainian].
10. Mamіcheva, O. V. (2009). Profesіjne stanovlennja ta dinamіka rozvitku predmetno-pedagogіchnih zdіbnostej vikladachіv VNZ [Professional formation and dynamics of development of subject-pedagogical abilities of teachers of higher educational institutions]. Vіsnik Odes’kogo nacіonal’nogo unіversitetu.Serіja: psihologіja – Bulletin of the Odessa National University. Series: Psychology. 14(18). 99–109 [in Ukrainian].
11. Markova, A. K. (1996). Psihologija professionalizma [Psychology of professionalism]. M. 308 [in Russian].
12. Povarenkov, Ju. P. (1991). Psihologicheskie osnovy celostnogo pohoda k processu professionalizacii lichnosti [Psychological foundations of a holistic approach to the process of personal professionalization]. Psihologicheskie issledovanija problemy formirovanija lichnosti professionala – Psychological studies of the formation of the personality of a professional. M. : In-t psihologii AN SSSR, 320 [in Russian].
13. Pov’jakel’, N. I. (2003). Profesiogenez samoreguljacii’ myslennja praktychnogo psyhologa: monografija [Professorogenesis of self-regulation of thinking of a practical psychologist]. K.: NPU im. M. P. Dragomanova, 295 [in Ukrainian].
14. Sannikova, O. P. (2003). Fenomenologija osobystosti : vybr. psyhol. Pr. [Phenomenology of personality]. O.: SMYL, 256 [in Ukrainian].
15. Fonarev, A. R. (1997). Formyi stanovleniya lichnosti v protsesse sotsializatsii [Forms of formation of the person in the process of its socialization]. Voprosy psihologii – Questions of psychology, 88–94 [in Russian].

Завантаження

Опубліковано

2019-06-09

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Mudryk, A. (2019). ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНОЇ КАР’ЄРИ ДЕРЖАВНИХ СЛУЖБОВЦІВ. Психологічні перспективи, 33, 192-204. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2019-33-192-204

Схожі статті

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.