СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ ХАРЧОВОЇ ПОВЕДІНКИ В ПІДЛІТКОВОМУ ВІЦІ
DOI:
https://doi.org/10.29038/2227-1376-2019-33-178-191Ключові слова:
харчова поведінка, обмежувальна харчова поведінка, емоційна харчова поведінка, екстернальна харчова поведінка, батьківське ставленняАнотація
У статті теоретично розглянуто проблему харчової поведінки особистості (Л. Пономарьова, Р. Комер, О. Самойлова, Т. Яблонська та ін.), яка визначає не лише вподобання, схильності, цінності, установки особистості, а й культурну, етнічну та релігійну приналежність, відтворює психологічний портрет індивіда, несе приховану інформацію про його індивідуальні характеристики. Ризик порушень харчової поведінки особистості пов’язаний із низькою соціальною адаптацією, труднощами в налагодженні міжособистісних взаємин, сімейною ситуацією тощо (А Занозін, В. Сутчук, В. Шебанова й ін.).
Емпірично з’ясовано, що підлітки групи ризику вирізняються емоційною та екстернальною харчовою поведінкою. У ставленні до себе в них превалюють закритість, певний рівень самокерівництва, внутрішня конфліктність і схильність до самозвинувачення. Школярі цієї групи визначили ставлення батьків до них як диктаторське, вороже та непослідовно-деструктивне. Отже, підліткам групи ризику складно переробляти емоції, не вдаючись за допомогою до їжі, і стримуватися при її вигляді, вона виконує для них психотерапевтичну функцію. Вони схильні «заїдати» свої проблеми та компенсувати таким чином власні недоліки, про що свідчать кореляційні зв’язки емоційної харчової поведінки з ворожим ставленням батьків і закритістю; екстернальної харчової поведінки з диктаторським ставленням та самозвинуваченням.
Харчова поведінка підлітків групи норми характеризується здатністю обмежувати себе в їжі, прагненні харчуватися раціонально. Вони вирізняються самовпевненістю, самоприйняттям, очікуванням позитивного ставлення з боку інших та усвідомленням власної цінності. Підлітки визначили ставлення до себе батьків як автономно-відсторонене та позитивно-гармонійне. Тобто, з одного боку, наявна довіра та позитивний інтерес у батьків до своєї дитини, її повне психологічне прийняття; з іншого – відсутність тенденцій до заступництва й певне відмежування від проблем дітей, їх оцінка як цілком дорослих осіб. Установлено кореляційні зв’язки обмежувальної харчової поведінки з автономно-відстороненим і позитивно-гармонійним ставленням батьків та із самовпевненістю; екстернальної харчової поведінки із самоприйняттям.
Посилання
2. Zanozyn, A. V. (2002). Klynyko – epydemyolohycheskye y psykhoprofylaktycheskye aspekti nervnoi anoreksyy [Clinical, epidemiological and psychoprophylactic aspects of anorexia nervosa]. Extended abstract of candidate’s thesis. Moskow [in Russian].
3. Komer, R. (2002). Patopsykholohyia povedenyia: Narushenyia y patolohyy psykhiky [Pathopsychology of behavior: disorders and pathologies of the psyche]. M. 604 s. [in Russian].
4. Kravchenko, T. (2007). Vplyv simi na sotsializatsiiu pidlitka [Influence of the family on the teenager's socialization]. Sotsialna psykholohiia – Social Psychology, 5. 181–188 [in Ukrainian].
5. Kulchytska, A. V. (2017). Sotsialno-psykholohichni osoblyvosti povedinky spozhyvacha [Social-psychological peculiarities of consumer’s behavior]. Psykholohichni perspektyvy – Psychological Prospects Journal, 29, 151–161. DOІ: https://doi.org/10.29038/2227-1376-2017-29-151-161 [in Ukrainian].
6. Mukhamediarov, N. N. (2006). Obraz fizychnoho Ya – osobystosti yak skladova yii Ya – kontseptsii [The image of the physical self - the personality as an integral part of it I am a concept]. Pedahohika i psykholohiia – Pedagogy and psychology, 1, 84–90 [in Ukrainian].
7. Ponomareva L. H. (2016) Sovremennыe predstavlenyia o rasstroistvakh pyshchevoho povedenyia. Molodoi uchenыi. 10. 274–276.
8. Samoilova, O. V., Yablonska, T. M. (2006). Doslidzhennia roli materi u formuvanni psykholohichnykh problem dytyny [Investigation of the role of mother in the formation of psychological problems of the child]. Shkilna biblioteka – School library, 312 [in Ukrainian].
9. Sutchuk, V. (2013). Vplyv simi na formuvannia osobystosti pidlitka [Influence of the family on the formation of the teenager's personality. Speech at parent's meeting.]. Vystup na batkivskykh zborakh. Psykholoh – Psychologist, 18, 19–23 [in Ukrainian].
10. Fedotova, T. V. (2018). Osoblyvosti vyiavu subiektyvnoho blahopoluchchia yak pokaznyka psykhichnoho zdorovia osobystosti (na prykladi pratsivnykiv derzhavnoi sluzhby) [Features of the manifestation of subjective well-being as an indicator of mental health of the individual (for example, civil servants)]. Psykholohichni perspektyvy – Psychological Prospects Journal, 31, 280–291. DOI: https://doi.org/10.29038/2227-1376-2018-31-280-291 [in Ukrainian].
11. Shebanova, V. I. (2013). Psykhokorektsiia eksternalnoi kharchovoi povedinky metodom autohennoho trenuvannia [Psychocorrection of external eating behavior by autogenous training]. Teoretychni i prykladni problemy psykholohii – Theoretical and applied problems of psychology, 3. 290–298. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tippp_2013_3_51 [in Russian].