ПОРІВНЯННЯ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНИХ ХАРАКТЕРИСТИК ПРОФЕСІЙНОГО СТАНОВЛЕННЯ СТУДЕНТІВ РІЗНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ (ДУХОВНИХ ТА СВІТСЬКИХ ВНЗ)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2018-31-153-170

Ключові слова:

професія, становлення, духовний, внз, психологи, релігієзнавці, богослови

Анотація

У статті представлено емпіричне порівняння соціально-психологічних характеристик професійного становлення студентів різних спеціальностей духовних і світських ВНЗ (психологів, релігієзнавців та богословів). Аналіз знайдених відмінностей між студентами різних спеціальностей розглянуто в межах етапів професійного становлення: адаптації, оволодіння й реалізації. Для досягнення поставленої мети використано комплекс із 15 психодіагностичних методик. Отримані результати дають підставу стверджувати про існування статистично значимих відмінностей між групами (р<0,05). На етапі адаптації до навчального середовища виявлено відмінності в професійній спрямованості (мотивах вибору професії), соціометричній структурі груп і релігійності студентів різних спе­ціальностей. Так, студенти-богослови більшою мірою, ніж представники інших спеціальностей, характеризуються громадянською та професійною спрямованістю під час вибору професії, що передбачає орієнтацію на моральні й соціальні мотиви, а також релігійністю як структурним елементом духовності особистості. У колективі богословів найгірше поміж інших спеціальностей розвинені міжособистісні стосунки між одногрупниками, що пов’язано з порядками в духовних ВНЗ й одностатевим складом груп. На етапі оволодіння профе­сійними знаннями та вміннями виявлено відмінності між студентами різних спеціальностей у мотивації навчальної діяльності, оцінці викладачів, задово­леності навчальною діяльністю й гармонійності мотиваційних орієнтацій у професійній комунікації. Студенти-психологи продемонстрували найвищі показники з-поміж інших груп в оцінці професійно-педагогічних якостей викладачів, у задо­воленості навчальною діяльністю та збалансованості мотиваційних орієн­тацій у комунікації. На етапі реалізації виявлено статистично значимі відмін­ності між представниками різних спеціальностей у таких показниках, як комунікативна компетентність, професійне мовлення й ціннісні орієнтації. Група богословів характеризується пануванням духовних цінностей у життєдіяльності та добре розвиненим професійним мовленням, що відображається у вдалому використанні релігійної термінології в комунікації.

Загалом, не зафіксовано значних відмінностей у показниках особистісної значимості для студента соціального мікросередовища навчання, адаптивності в спілкуванні, творчих й організаторських здібностей. Перспективи дослідження вбачаємо в розробці шляхів розвитку та сприяння професійному становленню студентів.

Посилання

1. Virna, Zh. P. (2003). Osnovy profesiinoi oriientatsii : navch. posib. [Basics of professional orientation]. Lutsk: RVV «Vezha» Volyn. derzh. un-tu im. L. Ukrainky, 154 р. [in Ukrainian].
2. Kokun, O. M. (2012). Psykholohiia profesiinoho stanovlennia suchasnoho fakhivtsia : monohrafiia. [Psychology of professional formation of a modern specialist]. Kyiv : Inform.-analit. ahenstvo, 200 р. [in Ukrainian].
3. Motruk, R. V. (2013). Etnokulturni chynnyky profesiinoho samovyznachennia osobystosti [Ethno-cultural factors of professional self-determination of personality]. dys. … kand. psykhol. nauk : 19.00.07. Ostroh, 250 р. [in Ukrainian].
4. Tolochek, V. A., Timashkova, N. A., Denisova, V. G. (2014). Professionalnoe stanovlenie sub’ektov pedagogicheskoy deyatelnosti: pozitivnyie i negativnyie izmeneniya [Professional formation of subjects of pedagogical activity: positive and negative changes]. Vestn. Mosk. un-ta. Seriya 14, Psihologiya. – Bulletin of Moscow University. Series 14, Psychology. № 1. Р. 16–32 [in Ukrainian].
5. Chmil, N. S. (2015).Berbalna reprezentatsiia kontseptu profesii bohoslova u studentiv dukhovnykh ta derzhavnykh VNZ [Verbal representation of the theologianprofession concept by the students of religious and secular universities]. Psiholingvistika – Psycholinguistic, 18, 164–174 [in Ukrainian].
6. Chmil, N. S. (2016). Kontseptualna model protsesu profesiinoi sotsializatsii maibutnikh sviashchennosluzhyteliv [Conceptual model of professional socialization process of future clerics]. Visn. Khark. nats. ped. un-tu im. H. S. Skovorody. Ser.: Psykhologiia – Herald of Kharkiv National Pedagogical University of the G. S. Skovoroda University. Series: Psychology, 52, 235–244 [in Ukrainian].
7. Kaartinen-Koutaniemi M. and Lindblom-Ylänne S. (2012). Personal Epistemology of University Students: Individual Profiles. Education Research International. Vol. 2012. Article ID 807645. 8 p. https://doi.org/10.1155/2012/807645.

Завантаження

Опубліковано

2018-07-14

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Kostruba, N. (2018). ПОРІВНЯННЯ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНИХ ХАРАКТЕРИСТИК ПРОФЕСІЙНОГО СТАНОВЛЕННЯ СТУДЕНТІВ РІЗНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ (ДУХОВНИХ ТА СВІТСЬКИХ ВНЗ). Психологічні перспективи, 31, 153-170. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2018-31-153-170

Схожі статті

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають