ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ СОЦІАЛЬНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ДЕПРИВОВАНИХ ПІДЛІТКІВ: РЕВІТАЛІЗАЦІЙНИЙ РАКУРС

Автор(и)

  • Daria Hoshovska Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
  • Yaroslav Hoshovskyi Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки http://orcid.org/0000-0003-3816-0619

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2018-31-71-82

Ключові слова:

депривація, сімейна депривація, підлітки, самосвідомість, ідентифікація, соціальна ідентичність, школа-інтернат.

Анотація

У статті йдеться про те, що діти, позбавлені сімейної опіки, вступаючи в межі підлітковості, відчувають на собі негативний вплив і посилений тиск як різновидової депривації, так і загальновікових підліткових психофізичних зако­номірностей, зокрема особливості пубертату як гетерохронного статевого дозрівання, кризові наслідки переходу з початкової школи в основну, конфліктний та проблемний характер міжособистісного спілкування, переживання численних підліткових комплексів тощо. З’ясовано, що внаслідок перебування в силовому полі суті й традицій інтернатного закладу та через відсутність рідних батьків як зразків для підсвідомого і свідомого наслідування в депривованих вихованців утворюються підвищена внутрішня конфліктність, амбівалентність, намагання до уникнення й самотності й інші пасивні та дискомфортні поведінкові тенденції, що дуже негативно впливають на становлення їхньої соціальної ідентичності.  Установлено, що деприваційний режим  життєіснування дітей гальмує повноцінний особистісний розвиток та істотно ускладнює спроможність до самореалізації. Теоретично й емпірично доказано, що закладове (несімейне) виховання в школах-інтернатах та інших інституціях без батьків зумовлює блокаду базової потреби в афіляції як необхідності в приналежності, стимулює засвоєння неправильних сімейних, статевих, статусних і рольових ідентифікаційних моделей. Установлено, що депривовані підлітки схильні до поступливості й внутрішньої самоконфліктності, прагнуть уникнення, мають наміри до ототожнення насамперед через рефлексивне самозвинувачення, проявляють конформність, інтровертність і самотність, а також демонструють довірливість та залежність у прийнятті власного Я. Наголошено, що депривовані  діти нагально потребують психолого-педагогічного ревіталізаційного супроводу для вироблення навичок успішного позитивного самоприйняття й набуття повномірної особистісної та соціальної ідентичності.

Посилання

1. Hofman E. Stihma samjetki ob upravlenii isporchennoj identichnostju : Elektronnyj resurs. Regym dostupa: http://www.sociology.ru/forum/ogl3.04.2000. html/
2. Hoshovska D., Hoshovskyj J. (2014) Synerhetychni aspekty revitalisaziji depryvovanoj osobystosti. [Teoretuchni i prykladni problemy psychologiji]: zb. nauk. prac Schidnoukrainskoho nacionalnogo universytetu imeni Volodymyra Dala. Luhansk : Vyd-vo «Noulidz», № 3 (35). S. 140–145. [in Ukrainian].
3. Hoshovska D. (2013) Sozialno-psychologitchna revitilisazija depryvovanych i nepovnospravnych ditej v osvitnich zakladach internatnoho typu. Revitilisazija ditej z osoblyvymy potrebamy: monografija: za zah. red. prof. Hoshovskoho Ja. O. Luck: PP Ivanjuk V. P. S. 77–104. [in Ukrainian].
4. Poliakov E.A. (2009) Razvytye lychnosty podrostkov v uslovyiakh sotsyalnoi depryvatsyy y dyzontoheneza : avtoref. dyss. … kand. psychol. nauk: spets. 19.00.13 «Psykholohyia razvytyia, akmeolohyia». Moskva. 24 р. [in Russian].
5. Serednytcka I. Ja. (2005) Psycholohichnyj analis krysy identychnosti u studentskoji molodi : avtoref. dys. … kand. рsychol. nauk : spetc. 19.00.01 «Sahalna psychologija, istorija psychologiji». Odesa. 20 р. [in Ukrainian].
6. Archer S. L. (1985) Identity and the choice of social roles. New Directions for Child Development. Р. 79–100.
7. Jaromowic M. (1998) Self-We-Others Schemata and Social Identifications [Social Identity : International perspective ] [ed. by S. Worchel, J. F. Morales, D. Paez, J. Deschamps]. Sage Publications, 1998. P. 44–52.
8. Marcia J. E. (2002) Identity and Psychosocial Development in Adulthood. Identity : An International J. of Theory and Research. 2002. № 2 (1). P. 7–28.

Завантаження

Опубліковано

2018-07-14

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Hoshovska, D., & Hoshovskyi, Y. (2018). ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ СОЦІАЛЬНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ДЕПРИВОВАНИХ ПІДЛІТКІВ: РЕВІТАЛІЗАЦІЙНИЙ РАКУРС. Психологічні перспективи, 31, 71-82. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2018-31-71-82

Схожі статті

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають

1 2 > >>