РЕФЛЕКСІЯ ЯК ЧИННИК ЕФЕКТИВНОГО ФУНКЦІОНУВАННЯ СОЦІАЛЬНОГО ІНТЕЛЕКТУ
DOI:
https://doi.org/10.29038/2227-1376-2017-30-171-183Ключові слова:
соціальний інтелект, рефлексія, рефлексивна дія, мета¬когнітивна активність, соціальне ставлення, особистісний досвід.Анотація
У статті визначено вплив окремих складників рефлексивного процесу на рівень ефективності функціонування соціального інтелекту як психічного механізму встановлення, підтримання та регулювання соціальних відносин особистості з навколишніми. Дослідник виокремив п’ять етапів рефлексії як процесу пошуку засобу долання проблеми: (1) сприйняття суперечності; 2) аналіз причин виникнення проблеми; 3) пошук засобу зняття суперечності; 4) розв’язання проблеми; 5) оцінка результату, – які забезпечуються рефлексивними діями (моделювання, рефлексивний аналіз, антиципація, планування, довільне управління, емоційний контроль, моніторинг, усвідомлення та оцінка). Запропоновано критерії оцінки ефективності функціонування соціального інтелекту (адекватність, адаптивність, ефективність, усвідомленість), які операціоналізовані через показники психодіагностичних і дослідницьких методик. Результати кореляційного аналізу виявили, що частота застосування рефлексивних дій, особливо планування, моделювання та оцінювання, суттєво впливає на ефективність функціонування соціального інтелекту. Установлено, що звичка до активізації дій моделювання проблеми й моніторингу власної активності сприяє формуванню більш складного образу себе та більш критичному ставленню до власних можливостей. Надмірна активізація дій довільного контролю й здійснення моніторингу власної активності негативно позначається на рівні зрілості особистісного досвіду, знижує узгодженість подій особистісної історії, відкритість і діалогічність досвіду як системи. Рефлексивні дії (планування, моделювання, рефлексивний аналіз) дають змогу особистості ефективно долати когнітивну невизначеність ситуацій, здійснювати швидку орієнтацію в нових та складних обставинах. Рефлексивні акти оцінювання сприяють активізації метакогнітивної активності особистості, яка забезпечує регулювання й контроль пізнавальних та емоційних процесів, стимулює застосування минулого досвіду.
Посилання
Kamenska N. L. Riven sotsialnoho intelektu yak prohnostychna komponenta profesiynoyi uspishnosti studentiv – maybutnikh psykholohiv [The level of social intelligence as a predictive component of professional success of students – the future psychologists.] / N. L. Kamenska, M. K. Kremenchutska // Aktualni problemy psikholohiyi. – 2015. – T. 10, vyp. 27. – Р. 163–171.
Kunitsyina V. N. Mezhlichnostnoe obschenie : ucheb. posobie / V. N. Kunitsyina, N. V. Kazarinova, V. M. Pogolsha. – SPb. : Piter, 2001. – 544 р.
Liepikhova L. A. Vybir I sotsialno-psikholohichna kompetentnist [Choice and socio-psychological competence] / L. A. Liepikhova // Osobystisnyi vybir: psikholohiya vidchayu tanadiyi / T. M. Titarenko (eds). – Kiev : Milenium, 2005. – Р. 80–119.
Naydonov M. I. Formuvannіa sуstemу refleksуvnoho upravlinnia v orhanizatsiyakh [Formation of system of reflective management in organizations] / M. I. Naydonov. – Kiev : Milenium, 2008. – 484 р.
Rozuminnia ta interpretatsiya zhyttievogo dosvidu yak chynnyk rozvytku osobystosti : Monografiya [Understanding and interpreting life experience as a factor of personality’s development : Monograph] / N. V. Chepelieva [eds.]. – Kirovograd : Imeks-LTD, 2013. – 276 р.
Savchenko O. V. Refleksyvna kompetentnist osobystosti : Monohrafiya [Reflective competence of personality : Monograph] / O. V. Savchenko. – Kherson : PP Vyshemyrskyi V. S., 2016. – 593 р.
Ushakov D. V. Sotsialnyiy intellekt kak vid intellekta [Social intelligence as a kind of intelligence] / D. V. Ushakov // Sotsialnyiy intellekt: Teoriya, izmerenie, issledovaniya / D. V. Lyusin, D. V. Ushakov (eds.). – Moskwa : Izd-vo «Institut psihologii RAN», 2004. – Р. 11–28.
Література:
Альохіна Н. В. Соціальний інтелект в структурі соціальної компетентності фахівців фармації / Н. В. Альохіна // Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. – Серія «Психологія». – 2013. – Вип. 51, № 1046. – С. 60–63.
Каменська Н. Л. Рівень соціального інтелекту як прогностична компонента професійної успішності студентів – майбутніх психологів / Н. Л. Каменська, М. К. Кременчуцька // Актуальні проблеми психології. – 2015. – Вип. 27. – Т. 10. – С. 163–171.
Куницына В. Н. Межличностное общение : учеб. пособие / В. Н. Куницына, Н. В. Казаринова, В. М. Погольша. – Санкт-Петербург : Питер, 2001. – 544 с.
Лєпіхова Л. А. Вибір і соціально-психологічна компетентність / Л. А. Лєпіхова // Особистісний вибір: психологія відчаю та надії / за ред. Т. М. Титаренко. – Київ : Міленіум, 2005. – С. 80–119.
Найдьонов М. І. Формування системи рефлексивного управління в організа¬ціях / М. І. Найдьонов. – Київ : Міленіум, 2008. – 484 с.
Розуміння та інтерпретація життєвого досвіду як чинник розвитку особистості : монографія / за ред. Н. В. Чепелєвої. – Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2013. – 276 с.
Савченко О. В. Рефлексивна компетентністьособистості : монографія /О. В. Савченко. – Херсон : ПП Вишемирський В. С., 2016. – 593 с.
Ушаков Д. В. Социальный интеллект как вид интеллекта / Д. В. Ушаков // Социальный интеллект: теория, измерение, исследования / под ред. Д. В. Люсина, Д. В. Ушакова. – Москва : Изд-во «Институт психологии РАН», 2004. – C. 11–28.