ОСОБЛИВОСТІ ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКУ ЕМОЦІЙНОЇ ЗРІЛОСТІ ТА ПРОФЕСІЙНОЇ ТОЛЕРАНТНОСТІ ОСОБИСТОСТІ
Ключові слова:
емоційна зрілість, емоційний інтелект, емоційна стабіль- ність, професійне становлення, толерантність, особистістьАнотація
У статті розглянуто проблему емоційної зрілості особистості та її розвитку, що розглядається в різних працях і вітчизняних, і зарубіжних фахівців при аналізі сфери професійної діяльності. Простежено взаємозв’язок між етапом професійного становлення, сформованістю професійної толерантності особистості та компонентами емоційної зрілості.
Здійснене в рамках наукової статті дослідження дало змогу оцінити емо- ційну зрілість за такими показниками: експресивність (Ек) – відображеність емоцій на обличчі, їх трансформацію в діях (ІЕк), здатність передавати свій настрій оточенню (ЕЕк); саморегуляція (С) – вміння керувати своїми емоціями,
стримувати небажані на цей момент емоції та викликати бажані, регулюючи таким чином і свою поведінку (ІС), і поведінку інших людей (ЕС); емпатія (Ем) – здатність розуміти емоційний стан оточення (ІЕм) та адекватно використо- вувати ці уміння у взаємодії з людьми (ЕЕм).
Зазначено, що толерантність в сучасній освіті належать до комплексу цілей становлення системи виховання, виступає як особистісна якість, предмет розвитку не тільки в ході навчання, виховання, а й самонавчання і самовихо- вання, спрямованих на формування у професіонала знань, вмінь і навичок толе- рантної свідомості і ставлення до оточення.
Основний шлях досягнення якості, яка забезпечить підвищення конку- рентоспроможності української професійної освіти на міжнародному ринку, пов’язаний зі спробами модернізації всієї системи вищої освіти, її структури, різноманітності сфери «академічних послуг».
Аналіз проблеми емоційної зрілості свідчить про відсутність чіткого, ло- гічно структурованого уявлення про систему показників, за якими можна було б визначити рівень досягнення людиною емоційної зрілості. Найбільш вдалим варіантом такого дослідження є вивчення показників професійної толерантності особистості.
Підставою вважати такий варіант ґрунтовним і актуальним є думка про те, що саме масштаб прояву професійної толерантності особистості – це і є по- казник її емоційного дозрівання. Крім того, доцільність дослідження показників емоційної зрілості у прояві професійної толерантності зумовлена актуальними запитами практичної психології.
Посилання
Pereverzeva I. A. Projavlenie individual’nyh razlichij pojemocional’nosti v funkcii kontrolja za jemocional’noj jekspressiej [Individual differences in emotional control of emotional expression ] // Voprosy psihologii. – 1989. – № 1. – P. 113–117.
2. Крылов А. А. Практикум по общей, экспериментальной и прикладной психологии : учеб. пособие / под общ. ред. А. А. Крылова, С. А. Маничева. – СПб. : Питер, 2000. – С. 314–323.
Krylova, A. A., Manicheva S. A. Praktikum po obshhej, jeksperimental’noj i prikladnoj psihologii [Practical diagnostics in general, experimental and applied psychology] / pod obshhej red. A. A. Krylova, S. A. Manicheva. – SPb. : Piter, 2000. – P. 314–323.
3. Саннікова О. П. Емоційність у структурі професійних властивостей особистості (на прикладі представників соціономічних професій) : автореф. дис. … д-ра психол. наук : спец. 19.00.01 / Саннікова О. П. – К., 1996. – 51 с. Sannikova O. P. Emocijnist u strukturi profesijnyh vlastyvostej osobystosti (na prykladi predstavnykiv socionomichnyx profesij) [Emotionality in the structure of professional peculiarities of the personality] : avtoref. dys. ... dokt. psyhol. nauk :
19.00.01 / Sannikova O. P. – K., 1996. – 51 p.
4. Чебыкин А. Я. Диагностика социально-психологических особенностей эмо- циональной сферы личности / А. Я. Чебыкин // Эмоциональная регуляция учебной деятельности. – М. : АН СССР, 1988. – С. 238–244.
Chebykin A. Ja. Diagnostika social’no-psihologicheskih osobennostej jemocional’noj sfery lichnosti // Jemocional’naja reguljacija uchebnoj dejatel’nosti [Diagnostics of social and psychological peculiarities of emotional sphere of personality]. – M. : AN SSSR, 1988. – Р. 238–244.