Psychogenesis Peculiarities of Professional Identification of Contemporary Students

Authors

  • Daria Hoshovska Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

Keywords:

students, identification, identity, professional identification, genetic psychology, genetic and psychological methodological principle

Abstract

The article deals with the psychological peculiarities of professional identification of modern students. The basic conceptual positions of genetic psychology are revealed, postulated as powerful methodological basis of studying and development of professional identity of students. Key principle of genetic psychology (by S. Maksymenko) is applied, which explains the process of acquiring the identity of personality in the light of systemic determinism and continuous development. It is outlined that according to genetic and psychological tradition, psyche is complex multi-level system of interrelated and interdependent spatial and temporal conscious and unconscious relations, between which exists informational and energetical interaction at the level of individual components and joint activity properties. It is determined that acquisition of personal identity is pointed out to the rank of basic, fundamental human needs because confirms its ability to find its identical oneself as in dimensions of individual existence, so in the space of pro­fessional self-realization. It is emphasized that non-acquiring of constructs of professional self-awareness and identity or ignoring them is manifested in individual and social dimensions, primarily in identification disorders, amorphousness of self-determination and unbalancing of many other parameters of personality psychostruc­ture. It is noted that important key to acquire the professional identity is use of the principle of integrity in the light of the studying the widest network of communicative and perceptual relations of student, finding the main triggers and barriers of commu­nication in these relationships, separating the factors of  most significant influence on the formation of its integration / disintegration. The importance of pro­fessional psychological support of the complex process of self-organization as incli­nation, intention and desire of student to identification changes, is revealed. The main content and semantic, structural and functional components of identification are highlighted is reflected as the fundamental phenomenon, open for a further study.

Author Biography

  • Daria Hoshovska, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

    кандидат психологічних наук, доцент кафедри вікової та педагогічної психології Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки

References

1. Ангелов Г. В. Соціалізація та ідентифікація особистості / Г. В. Ангелов та ін. ; за заг. ред. акад. В. М. Чугуєнка. – Одеса : СМІЛ, 1999. – 240 с.
Anhelov H. V. Socializacija ta identyfikacija osobystosti [Socialization and identification of the personality]/ H. V. Anhelov ; za zah. red. akad. V. M. Chuhujenka. – Odesa: SMIL, 1999. – 240 p.
2. Гошовська Д. Т. Самосприйняття підлітків як система різновидової ідентифікації : навч.-метод. посібник / Д. Т. Гошовська. - К. : ТОВ «Міжнар. фін. Агенція», 1998. - 30 с.
Hoshovska D. T. Samospryjnjattja pidlitkiv jak systema riznovudovoji identyfi¬kaciji : navch.-metod. posibnyk [Teenagers’ self-perception as the system of varied identification] / D. T. Hoshovska. - К. : ТОV «Miznar. fin. ahencija», 1998. - 30 p.
3. Гошовська Д. Індивідуальні характеристики професійної ідентичності: постановка проблеми / Д. Гошовська // Збірник матеріалів наукової конференції / за ред. проф. М. В. Савчина. – Дрогобич, 2010. – Вип. 4. – С. 25–33.
Hoshovska D. Indyvidualni harakterystyky profesijnoji identychnosti: postanovka problemy [The individual characteristics of professional identity: stating the problem]/ D. Hoshovska // Zbirnyk materialiv naukovoji konferenciji / za red. prof. M. V. Savchyna. – Drohobych, 2010. – Vyp. 4. – P. 25–33.
4. Игнатенко П. И. Идентичность: философский и психологический анализ / П. И. Игнатенко, Н. В. Павленко. – К. : Арт-прес, 1999. – 466 с.
Ihatenko P. I. Identichnost: filosofskij i psihologicheskij analiz [Identity: philo¬sophical and psychological analysis.]/ P. I. Ihatenko, N. V. Pavlenko. – К. : Art-pres, 1999. – 466 p.
5. Идентичность : хрестоматия / сост. Л. Б. Шнейдер. - М. : Изд-во НПО «МОДЭК», 2003. – 272 с.
Identichnost : hrestomatija [Identity: chrestomathy] / sost. L. B. Shnejder. - М. : Izd-vo NPO «МОDEК», 2003. – 272 p.
6. Максименко С. Д. Генетическая психология / С. Д. Максименко. – М. : Рефл-бук, К. : Ваклер, 2000. – 319 с.
Maksymenko S. D. Geneticheskaja psihologija [Genetic psychology] / S. D. Maksymenko. – М. : Refl-buk, К. : Vakler, 2000. – 319 p.
7. Максименко С.Д. Розвиток психіки в онтогенезі : [в 2 т.] / С. Д. Максименко. – К. : Форум, 2002. – Т.1. – 319 с.; Т. 2. –335 с.
Maksymenko S. D. Rosvytok psyhiky v ontohenesi : [v 2 т.]. [The development of the psyche in ontogenesis] / S. D. Maksymenko. – K. : Forum, 2002. Т. 1. – 319 s. ; Т. 2. – 335 p.
8. Пригожин И. Порядок из беспорядка / И. Пригожин, И. Стенгерс. – М. : Смысл, 1983. – 350 с.
Pryhozyn I. Porjadok iz bezporjadka [Order out of chaos]/ I. Pryhozyn, I. Stengers. – M. : Smysl, 1983. – 350 p.
9. Хабермас Ю. Будущее человеческой природы. На пути к либеральной евгенике ? / Ю. Хабермас. – М. : Весь мир, 2002. – 144 с.
Habermas Ju. Buduscheje chelovecheskoj prirody. Na puti k liberalnoj evgenike [The future of human nature. Towards to a liberal eugenics?] / Ju. Habermas. – М. : Ves. mir, 2002. – 144 p.
10. Toffler A. The Third Wave / A. Toffler. – N. Y., 1980. – 366 р.

Published

2015-11-10

Issue

Section

Articles

How to Cite

Hoshovska, D. (2015). Psychogenesis Peculiarities of Professional Identification of Contemporary Students. Psychological Prospects Journal, 26, 73-84. https://psychoprospects.vnu.edu.ua/index.php/psychoprospects/article/view/73

Similar Articles

351-360 of 528

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>