ХАРАКТЕРИСТИКА РОЛЬОВИХ ПРОФІЛІВ ПСИХОЛОГА

Автор(и)

  • Borus Khomulenko Українська інженерно-педагогічна академія

Ключові слова:

емоційний інтелект, рольова компетентність, рефлексивність, рольові профілі, рольова структура особистості психолога

Анотація

У статті представлено результати дослідження рольової структури осо­бистості психолога, схарактеризовано профілі рольових особливостей осо­бистості психолога. Показано результати впровадження авторської методики дослідження рольової структури особистості психолога. Уміщено ха­рактеристику отриманих за допомогою кластерного аналізу типологічних про­філів «Тренер-Учитель», «Консультант-Психотерапевт», «Консультант-Учи­тель», «Вчений-Учитель», сха­рак­те­ризовано їх рольову компетентність, рефлексив­ність, емоційний інтелект. Показано, що рольова глибина як здатність «вжитися» і відчути професійну роль властива психологам типу «Вчений-Учи­тель». Доведено, що психологи, які більшою мірою зайняті науково-педа­го­гічною діяльністю, менш здатні ке­рувати своїми емоціями, а також харак­те­ризуються емоційною ригідністю. До­ведено, що здатність до ми­мовільного емоційного реагування, стимулювання емоційних станів, емо­ційне самоспонукання менше властиві психологам, зайня­тим психотерапев­тич­ною, психокорекційною, консультативною діяльністю. У представленому емпірич­но­му дослідженні визначено, що психологам, залу­чених в науково-педаго­гічну діяльність, найменше притаманна емпатія як властивість емо­цій­ного інте­лекту. Результати емпіричного дослідження пока­зують, що науково-педагогічна діяльність психологів типу «Вчений-Учитель» характеризується здатністю роз­пізнавати емоційні стани інших людей. Реф­лек­сивність як важли­ва про­фесійна характеристика особистості психолога властива переважно пси­хологам типів «Тренер-Учитель», «Консультант-Учи­тель». Уза­гальнення емпі­рич­ного дослід­ження дає підстави стверджувати, що типоло­гічний аналіз рольо­вої структури особистості психолога може охарактеризувати його професійно важливі психологічні якостей особистості. Перспективним напрямом дослід­жень вва­жаємо визначення комунікативних та соціально-інтелектуальних характе­ристик психологів із різними рольовими профілями.

 

Біографія автора

  • Borus Khomulenko, Українська інженерно-педагогічна академія

    кандидат психологічних наук, доцент кафедри практичної психології Української інженерно-педагогічної академії

Посилання

1. Горностай П. П. Личность и роль: ролевой подход в социальной психологии личности : монография / П. П. Горностай. – Киев : Интрепресс ЛТД, 2007. – 312 с.
Gornostay P. P. Lichnost’ i rol’: rolevoy podkhod v sotsial’noy psikhologii lichnosti : monografiya [Identity and role: role approach in the social psychology of personality] / P. P. Gornostay. – Kiyev : Intrepress LTD, 2007. – 312 p.
2. Карпов А. В. Психология метакогнитивных процессов личности / А. В. Карпов, И. М. Скитяева. – М. : Ин-т психологии РАН», 2005. – 352 с.
Karpov A. V. Psikhologiya metakognitivnykh protsessov lichnosti [Psychology metacognitive processes of personality] / A. V. Karpov, I. M. Skityayeva. – Moskwa : Iz-vo In-t psikhologii RAN, 2005. – 352 p.
3. Фетискин Н. П. Социально-психологическая диагностика развития лич¬ности и малых групп / Н. П. Фетискин, В. В. Козлов, Г. М. Мануйлов. – М. : Изд-во Ин-та психотерапии. 2002. – 490 с.
Fetiskin N. P. Sotsial’no-psikhologicheskaya diagnostika razvitiya lichnosti i malykh grupp [Socio-psychological diagnosis of personality development and small groups] / N. P. Fetiskin, V. V. Kozlov, Manuylov G. M. – Moskwa, Izd-vo In-ta Psikhoterapii. 2002. – 490 p.

Завантаження

Опубліковано

2015-11-10

Номер

Розділ

Статті

Схожі статті

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.