Права людини в гуманітарному контексті: соціально-психологічний аналіз безпеки особистості в умовах переживання соціальної травми
DOI:
https://doi.org/10.29038/2227-1376-2025-45-virКлючові слова:
права людини і гуманітарні права, особистісна безпека, психічне здоров'я, соціальна травмаАнотація
Метою презентованої статті є аналітичний огляд напрацювань дослідницького проекту з вивчення особистої безпеки в умовах переживання соціальної травми на основі матеріалів наукового стажування в рамках програми післядипломної освіти та гуманітарних наук, PUCPR, Куритиба, Бразилія).
Методи. Використано методи літературного огляду теоретичних та емпіричних джерел та методи психологічного моделювання з метою відтворення функціонального змісту комплексного соціально-психологічного аналізу норм особистої безпеки в контексті воєн та міграційних процесів. Також використовувалася партисипативна методологія тріангуляції через інтерпретаційний аналіз, концептуальні наукові аспекти та стандартизацію державної політики для аргументів збереження прав людини, запропонована професором А.М. Ейнг.
Результати. Реалізація проекту відображена у розробці системи соціально-психологічного аналізу особистої безпеки в контексті воєн та міграційних процесів; створенні інформаційно-аналітичної системи для відновлення та збереження психічного здоров'я її активних суб'єктів (дітей, підлітків, молоді, педагогів, психологів). Завдяки якісному дослідженню через інтерпретаційний аналіз концептуальних наукових аспектів, державної політики та емпіричних даних визначено аргументи на користь збереження прав людини та психологічного моделювання як відтворення функціонального змісту комплексного соціально-психологічного аналізу стандартів безпеки особистості в умовах воєн та міграційних процесів. Теоретичний внесок інтегрує дослідження в галузі освіти (Eyng, 2024) та психології (Virna, 2023a-f, 2024a-g) у спільні дослідження (Virna; Eyng 2022, 2023, 2024a, b). Прогностичні горизонти теоретичних напрацювань авторів ілюструють контекст їхнього прикладного розуміння як системи дій, спрямованих на подолання різних дестабілізуючих чинників у переживанні станів небезпеки та захист психічного здоров'я і благополуччя.
Висновки. В рамках міжнародного наукового стажування в галузі освіти та гуманітарних наук вдалося ознайомитися з психолого-педагогічними дослідницькими практиками, які можуть бути успішно застосовані в Україні, оскільки війна та питання, пов'язані з міграцією, переселенням та біженцями, актуалізують питання міжкультурної освіти, впровадження крос-культурної психотерапії та прийняття відповідного законодавчого матеріалу.
Посилання
1. Eyng, A.M. (2024). Educação em contextos humanitários violação e proteção dos direitos da infância: violação e proteção dos direitos da infância. Revista Diálogo Educacional. [S. l.]. V. 24. N. 81. https://doi.org/10.7213/1981-416X.24.081.DS01 DOI: https://doi.org/10.7213/1981-416X.24.081.DS01
2. Eyng, A.M., Cardoso, J.C. (2020). Direitos da infância em contextos de necessidades humanitárias: fatores de risco e demandas educativas. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação. Rio de Janeiro, V.28. N.109. 1098-1120. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40362020002802361 DOI: https://doi.org/10.1590/s0104-40362020002802361
3. Eyng, A.M., Cardoso, J.C. (2021). O direito à educação em situação humanitária: contornos intersetoriais nas práticas profissionais. Educação e formação de professores: inspirações, espaços e tempos e tempos da educação em diálogo. [1ed.]. Curitiba: EDITORA CRV. 19-36. DOI: https://doi.org/10.24824/978652511646.4.19-36
4. Virna, Zh.P., Eyng, A.M. (2023a). Conceito intercultural de direitos humanos a partir dos materiais do programa de pós-graduação em educação. Sotsialna adaptatsiia osobystosti v suchasnomu suspilstvi: mat. Kh nauk.-prakt. Internet-konferentsii – Social adaptation of personality in modern society: Mat. X science-practice Internet conferences. Lutsk. https://www.inforum.in.ua/conferences/30/113/829
5. Virna, Zh.P., Eyng, A.M. (2024a). Child violence: from psechoanalysis to the reality of protecting children’s rights in Brasil. Psychological Prospects Journal. (43). 48–63. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2024-43-vir DOI: https://doi.org/10.29038/2227-1376-2024-43-vir
6. Virna, Zh.P., Eyng, A.M. (2024b). Moral Damages of Children’s Migration Trauma (Based on The Materials of The International Internship in The Area of Education and Humanities). Psychological Counseling and Psychotherapy. (21). 11-17. https://doi.org/10.26565/2410-1249-2024-21-02 DOI: https://doi.org/10.26565/2410-1249-2024-21-02
7. Virna, Zh.P., Eyng, A.M. (2022). Nasylstvo i prava dytyny: dosvid vyvchennia v Brazylii ta vyznachennia nazrilykh koordynat v Ukraini [Violence and children's rights: the experience of studying in Brazil and determining mature coordinates in Ukraine]. Innovative resources of modern science: collective monograph / Compiled by V. Shpak; Chairman of the Editorial Board S. Tabachnikov. Sherman Oaks, California : GS Publishing Services. 145-151. https://www.eo.kiev.ua/resources/arhivMonographs/mono2022_dev_009.pdf [in Ukrainian].
8. Virna, Zh.P. (2024c). Fatores facilitadores do bem-ester psicologoco futuros pedagogos siciais na Ucrania. Esperançar: linhas dialógicas da práxis da pesquisa em educação / Ana Maria Eyng, Reginaldo Rodrigues da Costa (org.). – Curitiba : CRV. Vol. 3. Coleção Educação e Formação de Professores. 123-142. https://doi.org/10.24824/978652517085.5.123-142 DOI: https://doi.org/10.24824/978652517085.5.123-142
9. Virna, Zh.P. (2023b). Informatsiina dovira do vlady yak vykhovna proektsiia v umovakh viiny [Informational trust in authorities as an educational projection in war conditions]. International Science Journal of Education & Linguistics. 2 (3). 14-22. https://isg-journal.com/isjel/issue/view/36 [in Ukrainian].
10. Virna, Z., Ivanashko, O., & Lysenko, S. (2024d). Value coordinates of students resilience under martial law in Ukraine. Educere Et Educare, 19(49), 60–85. https://doi.org/10.48075/educare.v19i49.33276 DOI: https://doi.org/10.48075/educare.v19i49.33276
11. Virna Zh., Lazko A.M., Volkov K.M. (2024e). Prosocial stress resistance trends of Ukrainian students under the martial law. Youth Voice Journal. Vol. 14. https://www.rj4allpublications.com/product/prosocial-stress-resistance-trends/
12. Virna Zh., Marchuk R. (2024f). Axiology of Monetary Attitudes of Ukrainian Youth under martial law. Contemporary Transformations of Social Development: New Challenges and Perspectives: International collective monograph / edited by Lucir Reinaldo Alves, Grygoriy Starchenko. Universidade Estadual do Oeste do Parana-Unioeste Nucleo de Desenvolvimento Regional (NDR), Toledo. Chernihiv : REICST. 356-367. https://doi.org/10.54929/monograph-06-2024 DOI: https://doi.org/10.54929/monograph-06-2024-09-01
13. Virna Zh., Marchuk R. (2024g). Smyslovyy konflikt molodosti pid chas viyny: dovira, identychnist ta hidnist [The semantic conflict of youth during the war: trust, identity and dignity]. Perspectives and innovations of science (series Pedagogy, Psychology, Medicine). № 7(41). 643-658 https://doi.org/10.52058/2786-4952-2024-7(41) [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2024-7(41)
14. Virna, Zh.P. (2024i). Mentalni resursy: teoretychna eksplikatsiia strukturno-funktsionalnoi orhanizatsii [Mental resources: theoretical explanation of structural and functional organization]. Contemporary Ukrainian science: theoretical and practical achievements : collective monograph / Compiled by V. Shpak; Chairman of the Editorial Board S. Tabachnikov. Sherman Oaks, California : GS Publishing Services. 162-168. https://doi.org/10.51587/9798-9866-95990-2024-018-162-168 [in Ukrainian].
15. Virna, Zh.P. (2023c). Nasyllia dytyny: psykhoanaliz, psykhoterapiia mentalizatsii ta dosvid alternatyvnykh posluh v Brazylii [Child abuse: psychoanalysis, mentalizing psychotherapy and the experience of alternative services in Brazil]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu ; seriia «Psykholohichni nauky» – Scientific Bulletin of Kherson State University; series "Psychological Sciences". (3). 55-63. https://pj.journal.kspu.edu/index.php/pj/article/view/1306/1257 [in Ukrainian].
16. Virna, Zh.P. (2023d). Segurança psicológica de uma pessoa: diacronia do instinto de autopreservação à organização construtiva da vida. KELM. 5 (57). 89-97. https://kelmczasopisma.com/ua/jornal/84
17. Virna, Zh.P. (2023e). Viina yak khvoroba: synerhiia destruktyvnosti identychnosti ta nevrotyzatsii [War as disease: the synergy between identity destructiveness and neuroticism]. Vectors of the development of science and education in the modern world : collective monograph / Compiled by V. Shpak; Chairman of the Editorial Board S. Tabachnikov. Sherman Oaks, California : GS Publishing Services. 279-286. https://www.eo.kiev.ua/resources/zmist/mono_2023_14/mono_2023_14.pdf [in Ukrainian].
18. Virna, Zh.P. (2023f). Zhyttiestiikist yak faktor zberezhennia psykhichnoho zdorov’ia i psykholohichnoi bezpeky v umovakh voiennoho chasu [Vitality as a factor in maintaining mental health and psychological safety in war conditions]. Science and society: trends of interaction : collective monograph / Compiled by V. Shpak; Chairman of the Editorial Board S. Tabachnikov. Sherman Oaks, California : GS Publishing Services. 171-181. https://www.eo.kiev.ua/resources/arhivMonographs/mono_2023_12.pdf [in Ukrainian].
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Вірна Жанна, Енг Анна Марія

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.