ПСИХОЛОГІЧНА ГОТОВНІСТЬ ФАХІВЦІВ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ ДО РОБОТИ З ДІТЬМИ З РОЗЛАДОМ АУТИСТИЧНОГО СПЕКТРУ (РАС)

Автор(и)

  • Неоніла Провальна Волинський інститут післядипломної педагогічної освіти, ресурсний центр підтримки інклюзивної освіти

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2022-40-pro

Ключові слова:

інклюзивна компетентність, особливі освітні потреби, соціоадаптаційні труднощі, цільова психолого-педагогічна корекція

Анотація

Мета. Здійснити теоретико-методичний аналіз освітніх труднощів дітей з розладом аутистичного спектру (РАС) та методів їх психолого-педагогічного супроводу як важливих знань для формування психологічної готовності фахівців інклюзивної освіти до роботи з такими дітьми.

Методи. Теоретичний аналіз спеціальної літератури; нормативних документів інклюзивної освіти; порівняння поглядів дослідників; нестандартизоване спостереження за діяльністю успішних фахівців та аналіз методів їх впливу; спостереження за проявами фахівців інклюзивної освіти в ситуаціях супервізій; опитування їх у формі бесіди щодо найбільших труднощів у роботі з дітьми з ООП.

Результати. Проаналізовано залежність психологічної готовності фахівців інклюзивної освіти (психолог, вчитель,  асистент, логопед, корекційний педагог, реабілітолог) до роботи з дітьми, які мають розлад аутистичного спектру (РАС) від знань і розуміння особливостей розвитку, потреб, поведінки та методів роботи з такими дітьми. Описано симптоматику розвитку та феноменологію труднощів у дітей з розладами аутистичного спектру (РАС). Визначено специфіку особливих освітніх потреб у дітей з аутичними рисами та запропоновано принципи й стратегії роботи з ними, якими повинен володіти кожен фахівець інклюзивної освіти.

Висновки. Психологічна готовність до роботи з дітьми з особливими освітніми потребами (ООП) є передумовою формування інклюзивної компетентності фахівця інклюзивної освіти. Психологічна готовність фахівців інклюзивної освіти до роботи з дітьми, які мають розлад аутистичного спектру (РАС), великою мірою залежить від їх обізнаності щодо специфіки розвитку цих дітей та методів впливу на їх поведінку.  Основними особливостями розвитку дитини з РАС є порушена комунікація, соціальна взаємодія та стереотипії – нав’язливі та стійкі конкретні поведінкові прояви.  Психолого-педагогічний супровід дитини з розладом аутистичного спектру (РАС) передбачає структуровану, візуально підкріплену організацію простору, часу та діяльності; спеціальне тренування моделей навчальної поведінки та своєчасне попередження «поведінкових зривів». вирішувати проблеми психопаталогічних порушень поведінки силами лише фахівців закладу освіти неможливо і не потрібно, важлива консолідація сім’ї, медичних спеціалістів та фахівців інклюзивної освіти.

Посилання

Bystrova, Yu., Kovalenko, V. (2018). Treninh yak zasib pidvyshchennia profesiinoi kompetentnosti pedahohiv u sferi inkliuzyvnoho navchannia ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [Training as a means of increasing the professional competence of teachers in the field of inclusive education of children with special educational needs]. Aktualni pytannia korektsiinoi osvity (pedahohichni nauky) - Actual issues of correctional education (pedagogical sciences), 11, 15-22. [in Ukrainian].

Buiniak, M. (2019). Formuvannia psykholohichnoi hotovnosti vchyteliv do inkliuzyvnoho navchannia ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [Formation of psychological readiness of teachers for inclusive education of children with special educational needs]. Kamianets-Podilskyi. [in Ukrainian].

Buiniak, M. (2017). Strukturno-lohichnyi pidkhid u formuvanni psykholohichnoi hotovnosti pedahohiv do navchannia ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [A structural-logical approach in the formation of psychological readiness of teachers to teach children with special educational needs]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M.P. Drahomanova. Seriia 19. Korektsiina pedahohika ta spetsialna psykholohiia - Scientific journal of the National Pedagogical University named after M.P. Drahomanova. Series 19. Correctional pedagogy and special psychology, 34, 117-121. [in Ukrainian].

Buiniak, M. (2016). Formuiemo hotovnist vchyteliv do inkliuzii [We form the readiness of teachers for inclusion]. Zastupnyk dyrektora shkoly - Deputy director of the school, 8, 58-63. [in Ukrainian].

Hladush, V., Baranets, Ya. (2015). Do pytannia formuvannia profesiinoi kompetentnosti pedahoha inkliuzyvnoho zakladu [To the question of the formation of professional competence of a teacher of an inclusive institution]. Visn. Dnipropetr. un-tu im. Alfreda Nobelia. Seriia: Pedahohika i psykholohiia. Dnipropetrovsk - Visn. Dnipropetrovsk University named after Alfred Nobel. Series: Pedagogy and psychology, 1(9), 73–80. [in Ukrainian]. https://pedpsy.duan.edu.ua/images/PDF/2015/1/12.pdf

Demchenko, I. (2015). Pidhotovka vchytelia do roboty v inkliuzyvnii pochatkovii shkoli [Teacher training for work in an inclusive primary school]. Uman : Zhovtyi O. O.

Dolynska, L., Stakhova, O. (2016). Tsinnisni oriientatsii yak psykholohichnyi mekhanizm rozvytku profesiinoi samosvidomosti maibutnoho vchytelia pochatkovykh klasiv [Value orientations as a psychological mechanism for the development of professional self-awareness of the future primary school teacher]. Nauk. chasopys Nats. ped. un-tu im. M. P. Drahomanova. Seriia 12: Psykholohichni nauky - Science magazine Nat. ped. University named after M. P. Drahomanov. Series 12: Psychological Sciences, 224–231. [in Ukrainian].

Zhvaniia, T. (2015). Hotovnist do profesiinoi diialnosti u psykholohii: teoretychnyi analiz [Readiness for professional activity in psychology: theoretical analysis]. Visn. Kharkiv. nats. ped. un-tu im. H. S. Skovorody. Psykholohiia - Visn. Kharkiv. national ped. University named after H. S. Skovorody. Psychology, 50, 69–79. [in Ukrainian].

Zaierkov, N., Treitiak, A. (Red.). (2016). Inkliuzyvna osvita vid A do Ya: poradnyk dlia pedahohiv i batkiv [Inclusive education from A to Z: a guide for teachers and parents]. Kyiv. [in Ukrainian].

Myronova, S. (Red.). (2014). Inkliuzyvna osvita: teoriia ta praktyka [Inclusive education: theory and practice]. Kamianets-Podilskyi. [in Ukrainian].

Kohutiak, N. (2017). Psykholohiia autychnoi dytyny [Psychology of an autistic child]. Ivano-Frankivsk: Symfoniia. [in Ukrainian].

Kovalenko, V. (2018). Pidhotovka maibutnikh korektsiinykh pedahohiv do roboty v umovakh inkliuzyvnoho navchannia ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [Preparation of future correctional teachers to work in the conditions of inclusive education of children with special educational needs]. Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka: pedahohichni nauky - Bulletin of Taras Shevchenko Luhansk National University: pedagogical sciences, 8(2), 47-55. [in Ukrainian]. http://hdl.handle.net/123456789/7710

Kolupaieva, A., Taranchenko, O. (2016). Inkliuzyvna osvita: vid osnov do praktyky [Inclusive education: from basics to practice]. Kyiv. [in Ukrainian].

Kuzava, I. (2013). Inkliuzyvna osvita doshkilnykiv, yaki potrebuiut korektsii psykhofizychnoho rozvytku: teoriia i praktyka [Inclusive education of preschoolers who need correction of psychophysical development: theory and practice]. Lutsk. [in Ukrainian].

Nakaz Minekonomiky pro zatverdzhennia profesiinoho standartu za profesiiamy «Vchytel pochatkovykh klasiv zakladu zahalnoi serednoi osvity», «Vchytel zakladu zahalnoi serednoi osvity», «Vchytel pochatkovoi z pochatkovoi osvity» [Order of the Ministry of Economy on the approval of the professional standard for the professions "Teacher of primary classes of a general secondary education institution", "Teacher of a general secondary education institution", "Primary teacher of primary education"]. №2736 vid 23.12.2020 r. [in Ukrainian].

Postanova KMU Polozhennia pro inkliuzyvno-resursnyi tsentr [Resolution of the CMU Regulation on the Inclusive Resource Center]. № 545 vid 12 lypnia 2017 r. (zi zminamy 2022 r. (Postanova KMU №493)). [in Ukrainian].

Postanova KMU № 800 pro Poriadok pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohichnykh i naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv [CMU Resolution No. 800 on the Procedure for Improving the Qualifications of Pedagogical and Scientific Pedagogical Workers]. vid 29 serpnia 2019 r. [in Ukrainian].

Skrypnyk, T. (2010). Fenomenolohiia autyzmu [Phenomenology of autism]. Kyiv. [in Ukrainian].

Skrypnyk, T. (2016). Psykholohichna dopomoha ditiam z autyzmom ta yikhnim batkam [Psychological assistance to children with autism and their parents]. Kyiv. [in Ukrainian].

Sukhina, I., Rynder, I., Skrypnyk, T. (2017). Psykholohichna model rannoho vtruchannia dlia ditei z autyzmom [A psychological model of early intervention for children with autism]. Kyiv-Chernivtsi: «Bukrek».[in Ukrainian].

Iak, Ye., Akvilla, P, Satton, Sh. (2016). Buduiemo mistochky za dopomohoiu sensornoi intehratsii [We build bridges using sensory integration]. Bila Tserkva. [in Ukrainian].

Data and statistics of Autism spectrum disorder. Center for Disease Control. Режим доступу: http://www.cdc.gov/ncbddd/autism/data.html

Lyall, K., Constantino, J. N., Weisskopf, M. G., Roberts, A. L., Ascherio, A., Santagelo, S. L. (2014). Parental social responsive and risk of autism spectrum disorder in offspring. JAMA Psychiatry. 71(8), 936– 942. https://doi.org/10.1001/jamapsychiatry.2014.476 DOI: https://doi.org/10.1001/jamapsychiatry.2014.476

Smith, T., Iadarola, S. (2015). Evidence base update for autism spectrum disorder. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 44(6), 897-922. DOI: https://doi.org/10.1080/15374416.2015.1077448

What Is Autism? What is Autism Spectrum Disorder? Autism Speaks. URL: https://www.autismspeaks.org/what-autism

Завантаження

Опубліковано

2022-12-01

Як цитувати

Провальна , Н. (2022). ПСИХОЛОГІЧНА ГОТОВНІСТЬ ФАХІВЦІВ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ ДО РОБОТИ З ДІТЬМИ З РОЗЛАДОМ АУТИСТИЧНОГО СПЕКТРУ (РАС). Психологічні перспективи, 40, 149-166. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2022-40-pro

Схожі статті

1-10 з 532

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.