ТИПІЗАЦІЯ КОМУНІКАТИВНИХ ПРОВАЛІВ КРІЗЬ ПРИЗМУ ПСИХОЛІНГВІСТИКИ

Автор(и)

  • Oleksandr Lavrinenko Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

Ключові слова:

комунікативний процес, мовна особистість, картина світу, мовна картина світу, мова, когнітивний канал комунікації, мотиваційний канал комунікації, емоційний канал комунікації, комунікативний провал, учасники спілкування.

Анотація

Досліджено одну з фундаментальних проблем теорії комунікації – проб­лему комунікативних провалів, тому в статті запропоновано аналітичний погляд на цю класичну проблему лінгвістики й теорії комунікації. Виникнення кому­нікативних провалів вивчено з концептуального погляду мовної особистості. У дослідженні обґрунтовано припущення, що комунікативний процес утворюють учасники спілкування як явище багатоканального пси­хологічного контакту, який здійснюється за когнітивним, мотиваційним, емо­ційним каналами. Дослідник доводить ідею, що серйозний збій у психоло­гіч­но­му контакті за будь-яким із цих каналів і стає основною причиною виникнення комунікативного провалу. Запропонована в роботі класифікація комуніка­тивних провалів ґрунтується на згаданій вище моделі комунікативного процесу й виокремлює такі його типи: когнітивно зумовлені, які спричиняються не­достат­німи знаннями мови учасни­ками спілкування або шумовим бар’єром; мо­тиваційно зумовлені, які спричи­няються поганою мотивованістю співрозмов­ників або неадекватним перемикан­ням соціальних ролей; емоційно зумовлені, що настають через взаємне емо­ційно-негативне ставлення. Проілюстровано реальними життєвими прикладами кожен з установлених типів комунікативних провалів, що робить запропо­новану класифікацію більш наочною та зрозу­мі­лою. Розроблення ефективних ме­тодів запобігання цим негативним явищам у процесі спілкування на основі викладеної в роботі класифікації комунікативних провалів може слугувати плідною перспективою для подальших тематичних досліджень у вибраному векторі.

 

Біографія автора

  • Oleksandr Lavrinenko, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

    кандидат психологічних наук, доцент кафедри іноземних мов природничо-математичних спеціальностей Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки.

Посилання

1. Бацевич Ф. Основы коммуникативной лингвистики / Ф. Бацевич – Киев : Академия, 2004.
Batsevych F. Osnovy komunikatyvnoji lingvistyky : [Fundamentals of com¬municative linguistic] / Batsevych F. – Kyiv : Academija, 2004.
2. Берн Э. Игры в которые играют люди / Э. Берн. – Москва : FAIR-PRESS, 2004.
Bern E. Igry v kotoryje igrajut ludi [Games that people prefer to play] / E. Bern. – Moscow : FAIR-PRESS, 2004.
3. Бугайски М. Язык коммуникации / М. Бугайски. – Харьков : «Gumanitar Centr», 2010.
Bugaisky M. Jazyk kommunikatsyji [The language of communication] / M. Bugaisky. – Charkiv : «Gumanitar Centr», 2010.
4. Дейк Т. Язык. Понимание. Коммуникация. / Т. Дейк. – Москва : Прогресс, 1989.
Dejk T. Jazyk. Ponimanije. Kommunikatsyja [Language. Understanding. Com¬mu¬nication.] / T. Dejk. – Moscow : Progress, 1989.
5. Залевская А. Введение в психолингвистику / А. Залевская. – Москва : «Рос. гуманитар. университет», 2000.
Zalevskaja А. Vvedenije v psicholingvistiku [Introduction to psycholinguistics] / А. Zalevskaja. – Moscow : «Ros. Gumanitar. Universitet», 2000.
6. Засєкіна Л. Мовна особистість у сучасному соціальному просторі / Л. Засєкіна // Соціальна психологія. – 5. – 2007. – С. 82-90.
Zasjekina L. Movna osobystist u suchasnomu sotsialnomu prostori / L. Zasjekina [Lingual personality in the modern social sphere] // Social psychology. – 5. – 2007. – P. 82–90.
7. Карасик В. Языковой круг: Личность, концепты, дискурс / В. Карасик. – Москва : «Гнозис», 2004.
Karasik V. Jazykovoj krug: Lichnost, kontsepty, diskurs. [Lingual space: Personality, concepts, discourse] / V. Karasik. – Moscow : «Gnosis», 2004.
8. Красных В Основы психолингвистики ы теории коммуникации / В. Красных. – Москва : «Гнозис», 2001.
Krasnych V. Osnovy psicholingvistiki i teoriji communikatsyji [The Funda¬mentals of linguistics and the theory of communication] / V. Krasnych. – Moscow : «Gnosis», 2001.
9. Лавриненко О. Конструювання концептуальної моделі мовної особистості / O. Лавриненко // Проблеми загальної та педагогічної психології. – 6. – 2009. С. 261-273.
Lavrinenko O. Konstrujuvanja kontseptualnoji modeli movnoji osobystosti [The building of the conceptual model of lingual personality] / O. Lavrinenko // Problems of general and pedagogical psychology. – 6. – 2009. – P. 261–273.
10. Леонтьев О. Деятельность. Сознание. Личность. / O. Леонтьев. – Москва : «Высшая школа», 1983.
Leonjev O. N. Dejatelnost. Soznanije. Lichnost. [Activity, Consciousness, Personality] / O. N. Leonjev. – Moscow : «Vysshaja Shkola», 1983.
11. Малинивский Б. Первобытные культуры / Б. Малинивский. – М. : «Наука», 1971.
Malinivsky B. Pervobytnyje kultury [Ancient Cultures] / B. Malinivsky. – M. : «Nauka», 1971.

Завантаження

Опубліковано

2015-11-10

Номер

Розділ

Статті

Схожі статті

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.