ПСИХОЛОГІЧНА ПІДТРИМКА ОСОБИСТОСТІ: МЕТОДИ ТА ОСОБЛИВОСТІ РОБОТИ КЛІНІЧНОГО ПСИХОЛОГА

Автор(и)

  • Оксана Кихтюк Волинський національний університет імені Лесі Українки
  • Тетяна Федотова Волинський національний університет імені Лесі Українки

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2021-38-63-75

Ключові слова:

психологічна підтримка, психологічна допомога, психологічна реабілітація, психологічне консультування, тренінг, методи роботи, клінічний психолог, еклектичний підхід.

Анотація

Мета статті – здійснити теоретико-методологічний аналіз понять психологічної підтримки, психологічної допомоги, психологічної реабілітації, першої психологічної допомоги (ППД), психологічного консультування; емпірично дослідити ефективність групової роботи в превентивній діяльності клінічного психолога на прикладі впровадження соціально-психологічного тренінгу з формування комунікативної толерантності та ненасильницького спілкування особистості. Методи. Було використано методи теоретичного наукового пошуку – аналіз, синтез, узагальнення та систематизація наукових джерел з питань методів роботи клінічного психолога, психологічної допомоги, підтримки, реабілітації особистості; проведено спостереження, бесіди, анкетування та статистичне опрацювання отриманих результатів до та після впровадження експериментальної програми. Результати. Представлено головні аспекти професійної діяльності клінічного психолога. Обґрунтовано важливість здійснення головних завдань діяльності та професійної спрямованості клінічного психолога: діагностики, превентивної навчальної роботи, психопрофілактики, направлення на реабілітацію, проведення психотерапії. Проведений теоретичний аналіз понять психологічної підтримки, психологічної допомоги, психологічної реабілітації, першої психологічної допомоги (ППД), психологічного консультування засвідчив схожість та не принципову тотожність, направленість на знаходження особистісних ресурсів, на адаптацію до нових ситуативних життєвих обставин людини. Описано важливість проведення ППД. Виокремлено головні сучасні методи роботи клінічного психолога. Описано метод ненасильницького спілкування, метод «рівний-рівному». Визначено ефективність проведення психологічних та психотерапевтичних груп підтримки в роботі клінічного психолога. Емпірично засвідчено ефективність проведення соціально-психологічних навчально-формувальних тренінгів, базуючись на методах ненасильницького спілкування і методі «рівний-рівному». Висновки. Проведення експериментальної програми у формі соціально-психологічного тренінгу показало ефективність використання еклектичного підходу у виборі психотехнічних методів для групової роботи клінічного психолога. Впровадження таких навчально-розвивальних програм являє собою психологічну допомогу та підтримку сучасної молоді на етапі становлення зрілої особистості. Перспективу прийдешніх наукових розвідок вбачаємо у розробленні та впровадженні соціально-психологічних тренінгів у роботі клінічного психолога, використовуючи еклектичний підхід у виборі психотехнічних вправ та методів психологічного впливу на особистість.

Посилання

Bondarenko, O. F. (1996). Psykholohichna dopomoha osobystosti [Psychological assistance of the individual]. Kharkiv: Folio [in Ukrainian].

Biudzhental, Dzh. (2001). Yskusstvo psykhoterapevta [The Art of the Psychotherapist]. SPb. Pyter. [in Russian].

Vaskivska, S. V. (2004). Osnovy psykholohichnoho konsultuvannia: navchalnyi posibnyk [Fundamentals of psychological counseling: a textbook]. Kyiv: Chetverta khvylia [in Ukrainian].

Iehorova, O. B. (2018). Reabilitatsiina psykholohiia: kurs lektsii [Rehabilitation psychology: a course of lectures]. Sloviansk: vyd-tstvo B. I. Matorina [in Ukrainian].

Tytarenko, T. M. (1998). Psykholohichni mozhlyvosti samoreabilitatsii u skladnii zhyttievii sytuatsii [Psychological opportunities for self-rehabilitation in a difficult life situation]. Reabilitatsiina pedahohika na rubezhi KhKhI stolittia: nauk.-metod - Rehabilitation pedagogy at the turn of the XXI century: scientific method. Kyiv, 142–149 [in Ukrainian].

Tsarenko, L. Veber, T. Voitovych, M. Hrytseniuk, L., Kochubei, V. Hrydkovets, L. (2018). Osnovy reabilitatsiinoi psykholohii: podolannia naslidkiv kryzy. [Fundamentals of rehabilitation psychology: overcoming the consequences of the crisis]. Tom 2. Kyiv [in Ukrainian].

Panok, V. H., Chaplak, Ya. V., Andreieva, Ya. F. (2019). Osnovy psykholohichnoi dopomohy: teoriia ta praktyka psykhokonsultuvannia [Fundamentals of psychological care: theory and practice of psychoconsulting]. Chernivtsi: Chernivetskyi natsionalnyi universytet im. Yu Fedkovycha [in Ukrainian].

Perre, M., Bauman, U. (2002). Psykholohycheskye aspektы reabylytatsyy [Psychological aspects of rehabilitation]. Klynycheskaia psykholohyia - Clinical psychology, 611–633 [in Russian].

Rodzhers, K., (1999). Konsultirovanie i psihoterapiya. Noveyshie podhodyi v oblasti prakticheskoy robotyi [Counseling and psychotherapy. The latest approaches in the field of practical work]. Moskva [in Russian].

Rozenberh, M. (2009). Yazыk zhyzny. Nenasyltsvennoe obshchenye [The language of life. Nonviolent communication]. Sofyia [in Russian].

Shapar, V. B. (2009). Psykholohichnyi tlumachnyi slovnyk naisuchasnishykh terminiv [Psychological explanatory dictionary of the most modern terms]. Kharkiv: Prapor, 442–443. [in Ukrainian].

Shcherbina, L. F. (2009). Metodolohiia psykholohichnoi dopomohy [Methodology of psychological care]. Naukovi zapysky Instytutu im. H. S. Kostiuka APN Ukrainy - Scientific notes of the Institute. GS Kostyuk, Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, 30 (4), 342-348 [in Ukrainian].

Iatsenko, T. S., (2002) Aktyvnoe sotsyalno-psykholohycheskoe obuchenye: teoryia, protsess, praktyka. [Social active psychological training: theory, process, practice]. Khmelnytskyi: NAPVU [in Russian].

Vogel, D.L., Wester, S. R., Larson, L. M. (2007). Avoidance of Counseling: Psychological Factors That Inhibit Seeking Help Journal of Counceling and Development, 85 (4). https://doi.org/10.1002/j.1556-6678.2007.tb00609.x

Deniz Fikretoglu, Marie-Louise Sharp, Amy B. Adler, Stéphanie Bélanger, David Pedlar (2011). Pathways to mental health care in active military populations across the five-eyes nations: An integrated perspective. Clinical Psychology Review In Press, Journal Pre-proof, URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0272735821001434

José Miguel Caldas de Almeida (2015). Mental health services and public mental health: challenges and opportunities. World Psichiatry. Official Journal of World Psichiatric Association (WPA) 14 (1). https://doi.org/10.1002/wps.20184

Renos K. Papadopoulos, John Byng-Hall Renos K. (2019). Multiple Voices. Narrative in Systemic Family Psychotherapy. London. Routledge. 256. doi:10.4324/9780429477393

Завантаження

Опубліковано

2021-12-20

Як цитувати

Кихтюк , О., & Федотова , Т. (2021). ПСИХОЛОГІЧНА ПІДТРИМКА ОСОБИСТОСТІ: МЕТОДИ ТА ОСОБЛИВОСТІ РОБОТИ КЛІНІЧНОГО ПСИХОЛОГА. Психологічні перспективи, 38, 63-75. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2021-38-63-75

Схожі статті

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають