ДО ПИТАННЯ ПРО ОСОБЛИВОСТІ ЕМОЦІЙНОГО СКЛАДНИКА ПСИХОЛОГІЧНОГО ЗДОРОВʼЯ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ
DOI:
https://doi.org/10.29038/2227-1376-2019-34-49-64Ключові слова:
психологічне здоровʼя; особистість юнацького віку; здатність до само проектування; емоційністьАнотація
У статті здійснено теоретико-методологічний аналіз концептуальних засад проблем здоровʼязбереження особистості у психологічній сфері. Деталізовано сучасні наукові уявлення про таке по життєве явище інтегрованого характеру, яким постає психологічне здоровʼ особистості. Описано результати деяких емпіричних досліджень, що актуалізують потребу у поглибленні наукових уявлень про психологічне здоровʼя сучасного студентства. Здійснено теоретичний аналіз конструктивності наукових підходів та концепцій щодо структурно-компонентного складу поняття «психологічне здоровʼя» у розрізі динаміки людини від «біо» до «соціо». Описано ключове значення здатності особистості юнацького віку до самопроектування в контексті змістовного наповнення поняття»психологічне здоровʼя» та визначальну роль духовності як ціннісного змісту свідомості особистості. Акцентовано увагу рефлексування щодо внутрішнього світу оточуючих і субʼєктного «Я». Актуалізовано питання про емоційну складову психологічного здороʼя студентської молоді. Аналізуються деякі емпіричні дані, що відображають самооцінні судження студентів щодо емоційно-особистісних проявів свого психологічного здоров'я в розрізі двох параметрів: «бакалавр-магістр» і «майбутній фахівець гуманітарного або технічного профілю». Робиться узагальнення, яке обґрунтовує необхідність поглиблення сформованих наукових уявлень про феномен «психологічне здоров'я», а також потребу в спеціальному вивченні саме емоційної складової здоров'я в психологічній сфері сучасного студентства.
У намаганні визначити абриси емоційного складника психологічного здоровʼя особистості юнацького віку, доведено конструктивність континуально-ієрархічної моделі в аспекті впливовості емоційності на формально-динамічний, змістовно-особистісний та соціально-імперативні рівні розвитку особистості студента. На підґрунті визначеного теоретико-мотодологічного концепту перспективною вбачається розробка діагносту вального інструментарію задля проведення емпіричного дослідження, спрямованого на вивчення емоційно-особистісних особливостей психологічного здоровʼя студентської молоді.
Посилання
2. Bochelyuk V. Y. (2019) Osoblyvosti psykholohichnoyi dopomohy osobystosti v sytuatsiyi zhyttyevoyi kryzy v period hlobalʹnykh sotsialʹno-ekonomichnykh zmin, Stan ta perspektvy rozvytku pedahohiky ta psykholohiyi v Ukrayini ta osviti [Features of psychological assistance to the individual in the situation of life crisis in the period of global socio-economic changes, Status and prospects of development of pedagogy and psychology in Ukraine and education: Coll. of theses of sciences], Kiyev, 68-71. [in Ukrainian].
3. Karpenko YE. V. (2019) Aksiolohichnyy zmist emotsiynoho intelektu yak zaporuka konhruentnoho zhyttyezdiysnennya osobystosti [Axiological content of emotional intelligence as a pledge of congruent life realization of personality] Psykholohiya i suspilʹstvo, 1(75), 67-73 [in Ukrainian].
4. Nabil Diab (2019) Tsennost' sobstvennoy zhizni u studentov: struktura i tipologiya [Students' own life value: structure and typology] Stan ta perspektyvy rozvytku pedahohiky ta psykholohiyi v Ukrayini ta sviti, Kiyev, 56-60. [in Russian].
5. Peyn R., Kuper K. (2008) Emotsii i rabota. Teorii issledovaniya i metody primeneniya [Emotions and work. Theories of research and methods of application]. Khar'kov: Gumanitarnyy Tsentr [in Russian].
6. Sannikova O. P. (2018) Kontynualʹno iyerarkhichna modelʹ osobystosti [Continuous Hierarchical Model of Personality] Psykholohiya i suspilʹstvo, 3-4 (73-74), 166-177. [in Ukrainian].
7. Sardarzade Surena (2019) Rolʹ kohnityvnykh y emotsiynykh skhem u stresi [The role of cognitive and emotional circuits in stress] Psykholohichni perspektyvy, 33, 235-247 [in Ukrainian].
8. Semenov I. N. (2005) Refleksivnaya psikhologiya tvorchestva: kontseptsii, eksperimentatika, praktika, Psikhologiya [Reflective psychology of creativity: concepts, experimentation, practice, Psychology] Zhurnal Vysshey shkoly ekonomiki. (Vols 2), 4, 65-73 [in Russian].
9. Tokman A. A., Nemchenko N. V. (2015) Psykholohiya sposobu zhyttya [Psychology of lifestyle]. Kiyev: Personal [in Ukrainian].
10. Chepelyeva N. V., Rudnytsʹka S. YU. (2018) Psykholohichna kharakterystyka osobystosti, zdatnoyi do samoproektuvnnya [Psychological characteristics of self-projecting personality], Pedahohika i psykholohiya, 1, 71-77 [in Ukrainian].
11. Chetveryk-Burchak A. (2015) Mekhanizm vplyvu emotsiynoho intelektu na uspishnistʹ zhyttyediyalʹnosti osobystosti [The mechanism of the influence of emotional intelligence on the success of a person's life activity]. Candidate’s thesis. Dnipropetrovsʹk [in Ukrainian].
12. Shpranger E. (2014) Formy zhizni: Gumanitarnaya psikhologiya i etika lichnosti [Life Forms: Humanitarian Psychology and Ethics of Personality]. Moskva: Kanok; ROOI Reabilitatsiya [in Russian].
13. Yudin B. G. (2000) Zdorov'ye kak akt, norma i tsennost' [Health as an Act, Norm and Value], Mir psikhologii, 1, 54-68 [in Russian].
14. Yung K.-G. (2010) Ob energetike dushi [On the energy of the soul]. Moskva: Akademicheskiy proyekt, Fond «Mir» [in Russian].
15. Ricchiard, P., Emanuel, F. (2018) Soft skill assessment in higher education (Valuare le soft skill in university) Journal of Educational. Cultural and Psychological Studies. (18), 21-53 [in English].
16. Splichal, J. M., Oshima, J., Oshima R. (2018) Regulation of collaboration in project-based learning mediated by CSCL scripting reflection. Computers and Education. 125, 132-145 [in English].