ПСИХОЛОГІЧНИЙ ЗМІСТ ФУНКЦІОНАЛЬНОЇ МЕТОДИКИ ВІДНОВЛЕННЯ РУХОВОЇ ФУНКЦІЇ ХВОРИХ НА ІШЕМІЧНИЙ ІНСУЛЬТ З УРАХУВАННЯМ ЇХНІХ ПСИХОФІЗІОЛОГІЧНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ
DOI:
https://doi.org/10.29038/2227-1376-2019-33-221-234Ключові слова:
церебральний ішемічний інсульт, геміпарез, геміплезія, функціональна методика, фізична реабілітація, психотерапія, психокорекціяАнотація
У статті зазначено, що найбільш частим і важким наслідком церебрального ішемічного інсульту є розлади рухової функції особистості. Характерний поліморфізм рухових порушень у хворих на церебральний ішемічний інсульт. При цьому загальним для них є лиш випадання або порушення довільних рухів (виникнення геміпарезу або геміплезії). Інші клінічні симптоми є великою мірою варіабельними і залежать певною мірою від розмірів ділянки ураження, її локалізації та ін. За оцінками різних науковців, стійкі розлади рухової функції спостерігаємо також у перші дні після захворювання в 70–80 % хворих, які пережили ішемічний інсульт.
Розроблено «Функціональну методику відновлення рухової функції хворих на ішемічний інсульт з урахуванням їхніх психофізіологічних особливостей», засновану на психологічних принципах поетапності, послідовності та комплексності, а також на максимальному й адекватному психологічному впливі реабілітолога на пацієнта.
Зазначено, що основними напрямами психотерапії та психокорекції в досліджуваних, котрі перенесли ішемічний інсульт, є допомога в усвідомленні пацієнтом його основних потреб, мотивів, настановлень, відносин; його внутрішніх конфліктів і механізмів психологічного захисту; особливостей поведінки та емоційного реагування, їх адекватності й реалістичності; корекція настановлень пацієнта; допомога у формулюванні та закріпленні адекватних форм поведінки на підставі особистісних досягнень у пізнавальній, мотиваційній, емоційній сферах; сприяння підвищенню позитивної мотивації на одужання й збільшення активності в боротьбі з хворобою на поведінковому рівні.
Посилання
2. Ivashkevych, E. Z. (2004). Zastosuvannia psykhotekhnik z metoiu pidvyshchennia efektyvnosti reabilitatsiinoi roboty zi shkoliaramy z osobystisnymy rozladamy [Using of psycho-techniques in order to increase the efficiency of rehabilitation of students with personal disorders]. Problems of General and Pedagogical Psychology: Collective scientific works of the Institute of Psychology named after G.S. Kostyuk, National Academy of Sciences of Ukraine. K., Vol. 6, Ch. 7. pp. 116–126 [in Ukrainian].
3. Kadykov, A. S. (1991). Vosstanovlenie narushennyx funkcij i social’noj readaptacii bol’nyx, perenesshix insul’t (osnovnye faktory reabilitacii) [Restoration of impaired functions and social rehabilitation of patients with stroke (the main factors of rehabilitation)] : Doctor’s thesis in Medicine: 14.00.13. Moscow. 53 p. [in Russian].
4. Mykhalchuk, N. O., Potashnyuk, R. Z. (2003). Osoblyvosti provedennia psykholohichnoi reabilitatsii khvorykh z rozladamy svidomosti [The peculiarities of carrying out of psychological rehabilitation of patients with disorders of consciousness]. The conception of the development of the field of physical education and sport in Ukraine : Scientific articles of the International University «REGI» named after Academician Stepan Demyanchuk. Vol. 3. Part 2. Rivne. pp. 132–141 [in Ukrainian].
5. Rogovyk, L. S. (2013). Shkala psykhomotornoi aktyvnosti [Psychomotor activity scale]. Electronic resource. Access mode : ecopsy.com.ua/ data/zbirki/ 2003_01/ sb01_57.pdf [in Ukrainian].
6. Stolyarova, L. G., Tkacheva G. R. (1978). Reabilitaciya bol’nyx s postinsul’tnymi dvigatel’nymi rasstrojstvami [Rehabilitation of patients with post-stroke motor disorders]. Moscow: Medicine. 210 p. [in Russian].
7. Farmatsevtychna entsyklopediia [Pharmaceutical Encyclopedia]. (2018). Electronic resource. Access mode: https://www.google.com/url. [in Ukrainian].
8. Cvetovoj test M. Lyushera [M.Luscher Color Test]. (2012). Electronic resource. Access mode: https://psyfactor.org/lib/lusher.htm. [in Russian].
9. Onufrieva, L. A. (2015). The psychological potential of socionomic specialists’ personal progress in the light of family education. Problems of contemporary psychology: Scientific articles of the Kamyanets-Podilskyi National University named after Ivan Ogienko, Institute of Psychology named after G. S. Kostyuk, National Academy of Sciences of Ukraine. Vol. 30. Kamyanets-Podilskyi: Axioma, pp. 448–457 [in English].
10. Partridge, C., Johnston, M. (1989). Perceived control of recovery from physical disability Measurement and prediction. British Journal of Clinical Psychology. Vol. 28, pp. 53–59 [in English].